JPG2011 Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Sambo fått seg jobb i Kongsberg. Begynner i mai. Vi må flytte. Bor på Vestlandet, så jeg er ikke kjent. Har små barn. Lettest for meg å få jobb i Oslo. Fordeler og ulemper ved disse plassene?
lioness* Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 Kongsberg er en mindre by, rolig miljø og kjempefint for barn. Masse skog og fjell rundt byen. Innlandsklima med varme sommerdager og mye snø og kaldt om vinteren. Drammen er en del større og nærmere Oslo dersom du skal jobbe der. Mer som en drabantby, på godt og vondt. Boligprisene tror jeg nok er ganske like. Ikke helt sikker. Selv ville jeg foretrekke Kongsberg, men det er vel fordi jeg har bodd der tidligere. Det er et stykke å pendle til Oslo fra Kongsberg, halvannen time med buss/tog og i tillegg reisetid fra tog/buss til arbeidssted etc. En time om du har bil. Halvtime til Drammen fra Kongsberg med bil om du jobber der. Lykke til med valget og med ny by!
Smyrte Skrevet 13. januar 2011 #3 Skrevet 13. januar 2011 Vi har bodd i Drammen i tre år nå, og vi er fra hhv liten bygd på vestlandet og oslo. Jeg, fra Oslo, kunne ikke tenke meg småby/bygd, og han, fra bygd, orket ikke tanken på storby, så da ble det Drammen. Vi bodde først i sentrum, men har nå flyttet 10 min fra sentrum, opp i område nærmere markam, et av drammens fineste (og dyreste) boområder. Her stortrives vi. Skiløypene går omtrent ut fra stuedøra, bussene til byen går hvert tiende minutt. Mange barnehager og skoler, lite miljø, folk er hyggelige og høflige. Pendlet med tog til oslo første året, og med bil et halvår. Om du får en jobb i Oslo fra 8-16 eller i den dur vil jeg si det nesten går mer smertefritt med tog, det er ekstremt mye kø mellom oslo og drammen i rushtiden, og du kan risikere å bruke to timer på det verste - mot 35 minutter med tog. Ellers samme klima som hun ovenfor skrive rom kongsberg. Elvepromenade langs elva, flere store vinteranlegg, norgens flotteste svømmehall/badeanlegg, mange treningssentre, prisbelønt bibliotek, masse natur og da Oslo og Asker i god nærhet.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 13. januar 2011 #4 Skrevet 13. januar 2011 Jeg er helt enig med Smyrte. Er fra Drammen og bodd der i 23 år. Nå bor vi i Nedre Eiker som ligger midt i mellom drammen og kongsberg:) her trives vi kjempe godt:) !! Men jeg vil absolutt anbefale drammen, MYE har skjedd der de siste 10årene! Mer snø i kongsberg om vinteren. Regner det i drammen om vinteren, kan du garantere at det snør i kongsberg:) .. stort sett:)
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 13. januar 2011 #5 Skrevet 13. januar 2011 Jeg er også enig med Smyrte og Frøken Lykkelig med...! Har bodd både i Kongsberg og Drammen, og foretrekker absolutt Drammen. Jeg følte at Kongsberg ble veldig lite og for langt unna ting, og det er heller ikke så alfor mange tilbud der mtp ting man kan gjøre på fritiden. Et annet minus med Kongsberg er at det er et skikkelig "kuldehøl" på vinteren.. hehe! Jeg flyttet til Drammensområdet for 3 år siden, og trives utrolig godt her. Tar omkring 40 minutter med tog til Oslo S, i tillegg har jo også Flytoget begynt å kjøre til Drammen. Byen har blitt kjempe flott (nesten flaut å innrømme for en som er vokst med at Drammen er harry*s*), og jeg føler ikke behovet for å reise inn til Oslo støtt og stadig.
#Ariadne# Skrevet 14. januar 2011 #6 Skrevet 14. januar 2011 hva med nedre eiker? midt mellom drammen og konsberg ca, lokaltoget til oslo går fra mjøndalen om du skal pendle med tog.. så blir det mindre reisevei på deg, og litt reisevei på mannen. vi bor i krokstadelva, bruker 40 min til søsteren min som bor ved sognsvann.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 16. januar 2011 #7 Skrevet 16. januar 2011 Nedre eiker er å anbefale ja:) Vi bor på steinberg og har togstasjon ganske nær:) Så her er det sentralt nok:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå