Gå til innhold

Blæ, legevakten eller ikke..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et stykk baby på 9 måneder som er helt sylta. Snørrer, nyser og hoster. Har feber på 38,6 et par - tre timer etter paracet, og har sovet en god stund imellomtiden. Varierer mellom grinete og blid, men er generellt slappere og surere enn vanlig. Har sovet dårlig de siste nettene. Han hadde dobbeltsidig ørebetennelse i 1,5 mnd i strekk før jul, måtte tre antibiotikakurer før det gikk over. Sjekket ørene tidlig denne måneden, og da var de fine. Er litt usikker på om vi skal få sjekket ham, eller om vi skal vente og ringe fastlegen imorgen. Grunnen til jeg er litt urolig er fordi han får hostekuler der han nesten ikke får trukket pusten. Hva hadde dere gjort? (Vet DIB ikke er noen fasit, men er så frem og tilbake her.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pappaen og jeg er forresten også helt sylta, derfor vi ikke bare farter opp. :P

Skrevet

Jeg ville nok sett det an til i morgen såfremst han ikke er akutt forverret.. Hovedregelen er jo 3 dager med feber før man kontakter lege, eller svært nedsatt allmentilstand.. Men dere kjenner deres barn best...

Skrevet

Med den hostinga hadde eg vurdert legevakt ja. Eller, ringte en gang pga det hørtest ut som om han hadde kikhoste, og det eineste dei sa, var at eg måtte ta kontakt igjen dersom han blei blå på leppene.

Går feberen ned etter paracet? Dei gangene eg har ringt legevakt pga feber, har eg fått beskjed om å prøve å gi paracet, og kjøle ned på andre måter med klut, og går den ikkje ned då, må eg ringe igjen..

Skrevet

Takk for svar. :) Vi bestemte oss for å dra. Det skumle er at han har blitt blå på leppene tre ganger tidligere, og skal utredes for hull i hjertet. Tok ikke tempen etter paraceten fordi han sovnet, men han hadde den samme tempen som før vi ga den, når han våknet igjen. Veldig greit å sjekke, synes jeg. Særlig fordi han har hatt så mye trøbbel med ørene i det siste.

Skrevet

Ville sett an til i morgen, så sant ikke pusten er veldig ille selvsagt. -Siden det ikke er noe akutt liksom.

Skrevet

I disse svineinfluensatider hadde jeg tatt turen til legevakten, ja...

Skrevet

Mtp svineinfluensa, ville jeg nok reist på legevakta.

Skrevet

Takk for svar, alle sammen! Var det vi tenkte også, på svineinfluensaen. Nå er vi hjemme, alt virka greit, bortsett fra ørene som er under oppseiling igjen, så må få dempa hosten før han får ny betennelse. Usj, stakkars lille pjokk. :(

Skrevet

Så bra! Alltid ring legevakten om du er i tvil - de er fullt i stand til å si om dere bør komme inn eller ei - derfor de er der, og en telefon koster ikke mye å ta!

God bedring til gullet deres:)

Skrevet

Om det er openbart at barnet er forkjøla hadde jeg nok ventet litt så fremt du får i nok drikke. Om du synest barnet virker tett i pusten kan du jo vurdere en telefon.

Apropos det med ørene - grunnen til at antibiotika ikke virker er jo fordi dette i de fleste tilfeller er en virusinfeksjon. At det går over på tredje kuren er nok mest fordi det da gikk over av seg selv. Det irriterer meg at barn får så mye antibiotika. Det var dagens hjertesukk og er jo ikke din feil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...