Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Kan dere gi meg noen kloke råd ang. Protein S mangel, og graviditet? Føler at det er lite/dårlig informasjon der ute hos enkelte leger. Fikk påvist protein s mangel når jeg var 15 år, og fikk KUN informasjon ang. prevensjon, men ingenting om evt. svangerskap. Så nå som jeg har blitt prøver, så slo tanken meg at det kunne være en skummel kombinasjon, så jeg leste litt på nettet og der stod det "risikosvangerskap" :-o Får litt noja for og si det sånn... Har hatt forskjellige leger gjennom åra, men INGEN har fortalt meg dette! Og det virker som om det er litt ulik praksis og uenighet ang. oppfølgning/behandling av oss med protein s mange?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 Hei ! Om du ikke har hatt noen blodpropper og ikke har noen andre risikofaktorer for blodpropp enn Protein S mangel... så skal du ikke ha blodfortynnende under svangerskapet... men du skal behandles med blodfortynnende 6 uker etter fødsel... Om du har tilleggsrisiko skal du har behandling i hele svangerskapet og 6 uker etter fødsel... Om du settes på blodfortynnende, altså sprøyter... så skal du følges på fødepoliklinikk og kontrollere tilvekst hos fosteret....en bruker da og følges opp etter svangerskapsuke 23-24. :-)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #3 Skrevet 13. januar 2011 Takk for svar! Fort gjort å bli litt hysterisk... Hi
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #4 Skrevet 13. januar 2011 Fikk det påvist etter 3 fullgåtte svangerskap.. Har aldri hatt blodpropp eller antydning til hjerte og karsykdom. Flere i familien min som har dette da det er arvelig og mange er testet etter at det ble funnet denne "feilen". Ingen har vært gravid etter det ble oppdaget, men fler som har fått barn og det har gått fint for alle kvinnene. En av gutta fikk blodpropp mens kona var gravid..
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #5 Skrevet 13. januar 2011 Jeg fikk påvist protein S mangel når jeg var ganske ung og startet straks med blodfortynnende tabletter. Da jeg ble gravid, måtte jeg slutte på pillene og gå over til sprøyter (fragmin) , men selv om jeg gikk på dette gjennom hele svangerskapet, og gikk på kontroll på sykehuset, så fikk jeg blodpropp både i lungen og ene foten i sv.skapet, så tror jeg ville forhørt meg litt for sikkerhetsskyld
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #6 Skrevet 13. januar 2011 Ok.. Hvordan settes disse sprøytene forresten? Tror jeg løper til lege så snart jeg får positiv test! Bedre føre var, enn etter snar:) Hi
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 De settes i magen (i løsskinnet:-), er ikke noe problem å sette de, man får opplæring:-)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #8 Skrevet 13. januar 2011 Bra med mye løsskinn da;-P Men hvis man får heeeeelt angst av å sette de da? *flau* hehe... Ordner seg vel nok, ellers så får jeg "trene" på, og sette sammen med min snille tante (sykepleier) Føles litt tryggere kanskje det? Liker ikke folk med hvite frakker;-P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå