Gå til innhold

Hvordan er dette med foreldrepenger fra NAV? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å jobbe i en matvarebutikk, ikke noe fast stilling, men jeg jobber 3 dager i uken, + annen hver helg(fredag til søndag).

Jeg har en datter ifra et tidligere forhold, og jeg og den nye samboeren min holder på å snakker om å få en til, om ikke så lenge. Men vil jeg ha rett på foreldrepenger ifra NAV? Når jeg går inn på den kalkulatoren der, så står det at jeg skal skrive inn pensjonsgivene inntekt. Men jeg har de siste årene levd på OS.. Jeg trodde at man hadde rett på foreldrepenger hvis en har jobba så og så mye de 6 av de 10 siste månedene? Ikke at de regnet det ut ifra den samlede inntekten for de 3 siste årene....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kravet er at du må ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd og tjent minst 35 000 kr Har du det kan du søke om foreldrepenger.. Dette med 3 siste år er litt forvirrende og ikke relevant for de aller fleste som søker foreldrepenger

Skrevet

Må man ha hatt fast stilling, eller kan en jobbe litt rundt omkring for å få det da? Når jeg bruker den foreldrepengeveilednings kalkulatoren, og fyller inn at jeg har hatt en måntdlig inntekt på 17500, i fast stilling, så kommer det opp hvor mye jeg får utbetalt i uken. Men hvis jeg velger arbeidskategori; arbeidstaker i kortearbeidsforhold, så får jeg 0kr.. Jeg har altså jobbet fast i en butikk under disse månedene, selv om jeg ikke er 'fast ansatt', + tatt noen ekstra vakter på et sykehjem. Så hvilken kategori vil jeg komme under da?

Takk for at du svarte!:-)

Skrevet

Det er den faktiske lønnen du har hatt som gir grunnlaget for foreldrepengene.. I utgangspunktet går nav ut fra de siste 4 ukene for å beregne foreldrepengene, men har man hatt variabel inntekt kan de gjennomsnittsberegne over siste 3/6 mnd... Har ingenting å si om det er fast inntekt eller ei, men for at et arbeidsforhold skal gjelde i opptjeningen må du ha jobbet i minst 6 mnd og i den perioden kan det ikke ha gått mer enn 14 dager mellom vaktene ellers regnes det ikke som en periode... (tenker nå på vaktene du har hatt på sykehjemmeet..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...