Gå til innhold

Kan sjefen nekte meg å gå til legetime?

Anbefalte innlegg

Vist jeg har fått time i arbeidtiden, kan sjefen nekte meg å gå når jeg er gravid? Jobber full uke så er vanskelig å finne time utenom arbeidstid. Fikk time imorgen tidlig, sa ifra til sjefen idag at jeg kommer senere imorgen pga time.

Fortsetter under...

Annonse

Arbeidsmiljøloven

Kapittel 12 Rett til permisjon

§ 12-1. Svangerskapskontroll

Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.

Om du skal til lege pga mulig bekkenløsning så er det i forbindelse med svangerskapet og da går det unden denne loven.

Alle arbeidsgiver og arbeidstake må forholde seg til denne.

Du skal ikke måtte bruke avspasering for å gå til svangerskapskontroll. Man bør jo prøve å legge timene til tidspunkt der det blir minst mulig ulempe for arbeidsgiver, dersom dette er mulig.

En kommentar bare:

Jeg blir så overrasket når jeg leser ulike sjefers reaksjoner på ansattes graviditeter/plager/kontroller o.l.! Det er utrolig mange som ikke har oversikt over gravides rettigheter, og som behandler sine gravide ansatte uten respekt. Jeg er glad for min forståelsesfulle leder hvertfall:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...