Gå til innhold

Kan sjefen nekte meg å gå til legetime?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vist jeg har fått time i arbeidtiden, kan sjefen nekte meg å gå når jeg er gravid? Jobber full uke så er vanskelig å finne time utenom arbeidstid. Fikk time imorgen tidlig, sa ifra til sjefen idag at jeg kommer senere imorgen pga time.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Satt nettopp å leste om det. Man har krav til å gå på svangerskapskonroll i arbeidstiden med betalt. Men det er hvis det ikke er mulig å bytte timen til en mer gunstig tid.

Skrevet

Skal ikke på svangerskapskontroll. Jeg skal pga plager i ryggen. Mulig bekkenløsning

Skrevet

Nei, sjefen din kan ikke nekte deg det og du må jo ta timen du får.

Skrevet

og du går pga svangerskap da har du også krav på det

Skrevet

Uansett hva det er så kan ikke sjefen nekte deg å gå til legen i arbeidstiden.

Skrevet

Arbeidsmiljøloven

Kapittel 12 Rett til permisjon

§ 12-1. Svangerskapskontroll

Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.

Om du skal til lege pga mulig bekkenløsning så er det i forbindelse med svangerskapet og da går det unden denne loven.

Alle arbeidsgiver og arbeidstake må forholde seg til denne.

Skrevet

Betyr det da at man ikke må jobbe inn/ta det ut som avspasering den tiden man var til kontroll? Siden det står med lønn.

Skrevet

Du skal ikke måtte bruke avspasering for å gå til svangerskapskontroll. Man bør jo prøve å legge timene til tidspunkt der det blir minst mulig ulempe for arbeidsgiver, dersom dette er mulig.

En kommentar bare:

Jeg blir så overrasket når jeg leser ulike sjefers reaksjoner på ansattes graviditeter/plager/kontroller o.l.! Det er utrolig mange som ikke har oversikt over gravides rettigheter, og som behandler sine gravide ansatte uten respekt. Jeg er glad for min forståelsesfulle leder hvertfall:)

Skrevet

Du trenger ikke å jobbe inn.

Det skal fines en kode i lønns førings systeme deres hvor de fører inn at du har vært til kontroll og skal ha lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...