inababy Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Hei, er det noen her som vet litt om den nye perm ordingen som starter 1.6.11? Vet at faren må ta ut 12 uker, men blir det lagt til mine perm uker, eller får jeg da kortere perm?
StoltHønemor<3 Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 Om jeg husker riktig så har du fortsatt samme permisjon og han får tolv uker som han bruker som han vil:)
inababy Skrevet 13. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 13. januar 2011 så bra=) var redd jeg mistet 3 mnd av min tid, men det virker jo veldig rart
Nicolove Skrevet 13. januar 2011 #4 Skrevet 13. januar 2011 Snakker dere om den 3-delings permisjonen? Har ikke hørt noe om at den har blitt godtatt på stortinget? Noen som har link til en side med informasjon?
Guttemamma75 Skrevet 13. januar 2011 #5 Skrevet 13. januar 2011 Om det blir vedtatt ( og det regner jeg med) endres permisjonen fra 1.JULI (ikke juni) og endres da til 47/57 uker permisjon hvorav 3 er til mor før termin, 6 uker etter er til mor og 12 uker er til far. Han "tar" dermed en uke fra fellesdelen og får i tillegg en ekstra uke..
inababy Skrevet 13. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 13. januar 2011 ok, var hos jordmora i dag og hun sa at det var bestemt. Men hun husket ikke helt det med ukene
Nicolove Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 Blir så frustrert, denne ordningen er ugunstig for oss på ALLE måter.. har heldigvis termin 28 juni, håper junior kommer til da!! Pappaen har ikke mulighet til å ta ut noen som helst permisjon, da han driver en fiskebåt... Merkelig at det ikke står noe i media, om dette er vedtatt. Står ingenting på NAV sine sider, ikke på AP/SV sine sider heller... Så da håper jeg på det beste
Nicolove Skrevet 13. januar 2011 #8 Skrevet 13. januar 2011 http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/familieokonomi/fodsels-_og_adopsjonspenger/fodsels--og-adopsjonspenger.html?id=439456 Ikke noe nytt her enda i alle fall, så virker ikke som forslaget er vedtatt. Samme på NAV sine sider..
Må jeg ha nick? *Nr3påvei* Skrevet 13. januar 2011 #9 Skrevet 13. januar 2011 Håper de gjenomfører den,passer dårlig for oss.. Kjenner at blodtrykket øker bare ved tanken. Grrr
yvve73 Skrevet 13. januar 2011 #11 Skrevet 13. januar 2011 Forslaget om tredeling er ikke vedtatt enda, i hvert fall er det et tidligere vedtak som trer i kraft 1.7.2011. I dette vedtaket får far to ekstra uker( i forhold til de som føder før 1.7), hvorav en av disse ukene tas fra "mor". Eller fra fellesdelen er vel riktigere å si. Den siste av de ekstra ukene er "ny"
Guttemamma75 Skrevet 13. januar 2011 #12 Skrevet 13. januar 2011 Det er ikke avgjort enda, men blir nok gjort i løpet av våren.. Slik var det også siste gang de endret på permisjonen, endringen var varslet men vedtaket kom ganske sent..,.
Mai♥ April♥ Skrevet 13. januar 2011 #13 Skrevet 13. januar 2011 Det utgjør jo ikke store forskjellen fra dagens ordning i og med at de utvider den totale permisjonen med en uke og tar to uker fra felleskvoten. Det vil jo si at der mor har hele permisjonen, bortsett fra fedrekvoten, så blir det jo bare en uke mindre på mor. Jeg syns det er synd at det ikke kommer til å gjelde oss (termin i april) for da vi hadde fått en uke lenger hjemme med barnet vårt.
mastermind Skrevet 13. januar 2011 #14 Skrevet 13. januar 2011 Det som begynner fra 1 juli er vel bare at far skal ha 12 istedenfor 10 uker. Betyr ikke akkurat så mye i forhold til nå. Tredeling hadde betydd at far skulle hatt 18 uker vel? Tredelingen er foreløpig bare en diskusjon tror jeg, det er 12 uker til far som blir vedtatt i løpet av våren.
hm hm Skrevet 13. januar 2011 #15 Skrevet 13. januar 2011 Det nye er at far får 2 uker mer enn nå, ingenting blir tatt fra "din" del som kun er 3 uker før og 6 uker etter fødsel. Felles del av permisjon blir 1 uke kortere. Alt i alt, 1 uke mer hjemme med barnet.
Mai♥ April♥ Skrevet 14. januar 2011 #16 Skrevet 14. januar 2011 Ser at nå at jeg skrev feil her. Det blir en uke lenger permisjon totalt settt og en uke tas fra felleskvoten, ikke to som jeg skrev. Så alt i alt er jo det bra da får jo barnet vært hjemme en uke lenger:-)
Mamma til gutt og jente:) Skrevet 14. januar 2011 #17 Skrevet 14. januar 2011 Synes at vi som foreldre skal få bestemme selv, jeg. For oss passer det ikke med pappaperm fordi han begynner i ny jobb, dvs at vi må utsette den i et år, og barnet må begynne i bhg 10 uker tidligere, ellers må jeg ta perm uten lønn hvis vi får mulighet til det. Synes at det skulle vært mulig å overføre fars uker til mor i spesielle situasjoner, ikke bare ved sykdom. Man må jo tenke på barnets beste, og ikke bare på likestilling. Det er ikke alltid like lett å følge normen, både pga økonomi og andre ting. La oss bestemme selv!!
Guttemamma75 Skrevet 14. januar 2011 #18 Skrevet 14. januar 2011 Pappaen har RETT på å ta ut pappaperm så at han begynner i en ny jobb er på ingen måte en grunn for å utsette permisjonen eller et argument for at du skulle fått permisjonen..
Vestlending med to, snart tre? Skrevet 14. januar 2011 #19 Skrevet 14. januar 2011 Disse reglene er over hode ikke laget for folk som er selvstendig næringsdrivende, ikke lett når man har et enkeltmannsforetak, nei tenk om det gikk an å velge litt selv av og til. Er ikke sikkert at alle har samme muligheter til at far er hjemme samme hvor mye de ønsker det.....
Mazza** Skrevet 14. januar 2011 #20 Skrevet 14. januar 2011 TAKK til vestlending med to,snart 3? !! Her er det bare barnet vårt som taper på det, og må til bhg 10 uker før...gudskjelov føder jeg før 1 juli!! Far er selvstendig med enkeltmannsforetak...tar han ut permisjon går både vi og han konkurs.... han får jo ikke engang dekket halve beløpet....taper 16000 pr uke på å ta ut perm....jøss så familievennlig! Det som er morsomt når en ringer NAV, så sier de bare at mannen kan ta ut perm istedet for ferie over 3 år.....trodde greia var at far skulle være hjemme med barnet alene....ikke bare at han skal få penger fra Nav når han har ferie...eller er det meningen at far skal ta ut ferie utenom når vi andre har ferie...sånn at vi ikke får noe ferie sammen de neste 3 årene?? Håpløst!! Og en ting lurer jeg på...HVORFOR SKAL MANNEN ha lovfestet rett til mer permisjon en kvinnen?? Dusteregjering og molboland! Syns vi er gamle nok til å bestemme og se hva som er best for VÅR familie jeg da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå