Fireblade Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Har dere valgt å ta vaksinen mot sesonginfluensaen i år? Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Har 5 uker til termin og har overhode ikke lyst å ligge influensasyk da. Ble vaksinert mot svineinfluensa på senhøsten i 2009 så den skal vel ha sin effekt enda (selv om effekten er omdiskutert). Nå pleier ikke jeg å bli særlig influensasyk, men så er vel motstanden litt anderledes når man er gravid.. Hva har dere andre valgt å gjøre?
Gjest Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 Jeg tok svineinfluensa-vaksina i fjor vinter og har valgt å ikke ta influensa-vaksina i år. Får særdeles sjeldent influensa, og ser egentlig ingen grunn til å ta den.
Snøfnugg75 Skrevet 13. januar 2011 #3 Skrevet 13. januar 2011 Tok den i fjor, ikkje i år. Fastlegen sa at ho ikkje ville komme med eit konkret råd. Har 20 dagar til termin no. Prøvar å vere forsiktig med kven eg omgås. Har bra immunforsvar, og har ikkje hatt influensa på mange år. Om eg "brukte" å få influensa, hadde eg kanskje vurdert annleis.
<3 duracellkanin <3 Skrevet 13. januar 2011 #4 Skrevet 13. januar 2011 jeg har tatt sesongvaksinen i år.. men det er vel mest fordi jeg har hatt påvist influensa de siste 10 årene.. noe som er ganske uvanlig jeg har ellers et veldig godt imunforsvar men ikke når det gjelder influensaen tydeligvis.. så jeg skal vaksinere meg hvert år nå.. gravid eller ei.. men jeg kjenner jeg er glad for at jeg tok vaksinen.. siden hele familien har hatt influensaen i år..
AO3 Skrevet 13. januar 2011 #5 Skrevet 13. januar 2011 Jeg tok SI-vaksinen i fjor, og tok influensavaksinen som anbefalt til gravide i høst, også. FHI anbefalte risikogruppene (som nå også inkluderer gravide i andre og tredje trimester) å vaksinere seg selv om man ble vaksinert i fjor høst, og da forholdt jeg meg til det. Jeg fikk skikkelig vondt i armen etter SI-vaksinen (det var ganske vanlig, og jeg ble også advart om det på forhånd, det var pga div tilsetningsstoffer i vaksinen), men merket ikke noe utover det. Jeg har tatt MANGE vaksiner tidligere pga mye reising, og jeg har aldri hatt vondt i armen på den måten før (men det er ikke farlig, da). Influensavaksinen i år er uten disse stoffene, og jeg hadde ikke vondt i armen, og fikk heller ikke andre reaksjoner etterpå.
♥Mammatil3små♥ Skrevet 13. januar 2011 #6 Skrevet 13. januar 2011 Tok den i 2009...Men kommer ikke til å ta den i år. Har hørt så mye skummelt om gravide og den vaksinen, så tar ikke sjansen... Var veldig skeptisk til den i 2009 også, men mannen min hadde ett sterkt ønske om att barna skulle få den, og derfor tok jeg den også selv.
Annelina Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 jeg har tatt ordinær influensa-vaksine i år, og er omtrent den eneste i familien som ikke har hatt nfluensa (de andre har ikke tatt vaksine). I følge min lege er det større belastning for barnet i magen om mor skal bli syk en eventuelt de små bivirkningene det får av vaksinen. MEN har du ikke tatt vaksinen til nå vet jeg ikke om det er så veldig vits. Trodde høysesongen for influensa var over nå...?
prinsessell Skrevet 13. januar 2011 #8 Skrevet 13. januar 2011 Tok vaksina når jeg gikk gravid med min første(09) og var hos legen nettopp å tok den igjen! Er så heftig den influensa'n som herjer rundt her nå! folk er syke i ukesvis, med høy feber som IKKE gir seg! Det orker ikke jeg oppi alt annet altså!
Fireblade Skrevet 13. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 13. januar 2011 Taker for svar! Ser meningene er litt delt og jeg er fortsatt veldig usikker, men som Annalina sier så er det kanskje for sent å ta sesong influensavaksinen nå? Nå har jeg jo eldste hjemme fra skolen med vond hals og hodepine så det er jo mulig vi har fått influensaen i hus allerede.. uff ikke lett dette her..
L_A Skrevet 13. januar 2011 #10 Skrevet 13. januar 2011 hei jeg har ikke tatt denne vaksinen, tok ikke noe i fjor heller.nå har jeg ligget i 1 uke med influensaen,den er veldig tung denne influensaen. babyen har det fint inni magen forde.
mastermind Skrevet 13. januar 2011 #11 Skrevet 13. januar 2011 Tok i fjor siden jeg jobber med barn og unge, og 2åringen fikk også. Har 3 uker til termin og jordmor spurte i går om jeg ville ha. Sa klart nei. Tør ikke. Venninna mi mista ene tvillingen to dager etter hun tok si-vaksina i fjor, og andre tvillingen litt etter. Kan være tilfeldig, men ble skeptisk. Bank i bordet, bruker ikke bli syk
miss golightly Skrevet 13. januar 2011 #12 Skrevet 13. januar 2011 Det er ikke for sent å ta vaksinen nå. Jeg spurte jordmor sist jeg var der, og fikk beskjed om å ta den(om enn i diskrete ordelag). Årets vaksine er mye bedre enn fjorårets og med mindre bivirkninger, så da så jeg ikke noen grunn til å la vær i år heller. Og tanken på fødsel i influensaørske frister ikke noe særlig....
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 13. januar 2011 #13 Skrevet 13. januar 2011 Jeg tok svineinfluensavaksinen i fjor som ikke-gravid, sammen med resten av familien. Jeg tok også influensavaksinen denne sesongen i uke 19 fordi FHI anbefalte det selv om man hadde tatt svineinfluensavaksinen i fjor. Nå er jeg egentlig ganske glad for det fordi svineinfluensaen begynner å komme, med personer uten risikofaktorer innlagt på intensivavdelinger og mange i omgangskretsen med kraftig og langvarig influensasykdom.. Kan føye til at jeg ikke hadde noen bivirkninger overhodet av influensavaksinen.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 13. januar 2011 #14 Skrevet 13. januar 2011 Kan bare svare for meg selv: Tok svineinfluensa-vaksnen høsten 2010. Var 14 uker på vei. Hadde da ingen bivirkninger, annet enn en litt øm arm noen dager. Jenta vår er født frisk og fin. Vaksinerte sønnen vår og mannen min 2009 også, siden jeg ikke ville de skulle smitte meg som var gravid. Ingen bivirkninger så langt de heller. Jeg hadde gjort det samme igjen dersom jeg var gravid nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå