Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 jeg har en 11år gammel sønn som har hatt en tøff oppvekst.han kan være litt bråkete i timen og det har vært en episode i timen hvor han ikke hadde vært stille når læreren hadde bedt han om det. denne læreren hadde vridd armen hans da han ikke hørte og min sønn hadde blitt sint og sparket læreren og kastet noe stein. etter dette ble han fryst ut av hele skolen og plassert alene i en kjeller i et bygg utenfor skolen.her har han 2lærere og han har undervisning 3 timer man. tir og ons, hvor 3 av disse er gym og tur i skogen, altså 6 timer teori i uka.han får ikke leke i skolegården eller nærme seg skolen. dette er permanent da rektor har bestemt at han ikke skulle få komme inn i klassen igjen. er dette lov? skolen mener de er innenfor regelverket men jeg tror ikke noe på det.
Gjest Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 For en "løsningsorientert" skole! Finn ny skole til ham? Gi ham en ny start.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #3 Skrevet 13. januar 2011 Det høres ikke ut som om han får det utdannelsestilbudet han skal ha, ettersom det blir så få timer, men for resten av klassen er det sikkert en veldig godløsning. Det er synd at han har hat en vansklig oppvekst. Likevel gjør ikke det situasjonen bedre for de andre elevene eller læreren. Skaff for all del gutten den hjelpen han trenger slik at han kansje med tiden kan komme til å fungere i en klasseromssituasjon igjen. Elever som bråker mye, er voldelige mot læreren og kaster stein kan naturlig nok ikke gå i vanlig klasse. Kan dere ikke snakke med ulike etater om hvilke hjelpetiltak som kan være aktuelle? Hvor mye undervisning han skal ha avhenger nok av hvor gammel han er, men jeg tror det finnes klare krav.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #4 Skrevet 13. januar 2011 Nå er ikke jeg så kjent med regelverket,men dette hørtes ikke rett ut altså. Var da mange bøller da jeg gikk på skolen,som gjorde mye verre ting enn gutten din,de ble i klassen de. Dette må du sjekk opp.. Han har krav på mere undervisning enn dette.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #5 Skrevet 13. januar 2011 Hårreisende hvis dette er lov! Hva med å hjelpe guttungen istedet for å fryse ham ut. Han må jo få lov til å forsvare seg når læreren bruker fysisk makt mot han. Det kan virke truende på en 11 åring at læreren gjør sånt. Har du fått han utredet? Kanskje ADHD eller at han trenger noen profesjonelle å snakke med (få hjelp til å sette ord på tanker og følelser ang det som har skjedd opp gjennom tiden). Kan være god terapi å komme seg ut i skogen, men tror ikke det er nok liksom. Må mer til.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #6 Skrevet 13. januar 2011 Selvfølgelig har skolen lov til å ta han ut av klasseromssituasjonen og skolegården når han utøver vold og kaster stein. Skolen skal imidlertid oppfylle sin undervisningsplikt. Om de oppfyller det eller ikke, vet ikke jeg, med et kan du sjekke med skolekontoret i kommunen. Og selvfølgelig er det mer bak denne historien enn det du forteller her. En skole vil ikke gjøre slike tiltak uten å involvere PPT
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 Her tror jeg mer på at skolen gjør riktig enn at moren har rett. Tviler på at en skole med respekt for seg selv setter en 11åring i en kjeller og gir ham tre timer tre dager i uka, når alle norske barn har rett til 10 års skolegang....Er han hjemme med deg torsdag og fredag da? Hva kan du som MOR gjøre for å bedre guttens hverdag? Har du VÆRT på skolen og SETT at det er slik? Du vet at foreldre har rett til og overvære barnas undervisning? Du har lov til å kreve og få sitte i guttens klasserom og overvære undervisning. På skolen til min datter er det en mor som har vært med sønnen på skolen hver dag i 6 år.......(det ER en grunn til det, men om hun gjør det riktige for sønnen i lengden er en annen sak...), så ja, det ER lov..... Og det første du prøver og gjøre i innlegget er og vri skylden over på en hardhendt og vrien lærer som skader gutten og at han bare "forsvarer seg" nærmest...Hva var GRUNNEN til at læreren måtte ta tak i gutten.At han ikke hørte etter? Kanskje var han i ferd med å skade en annen elev/voksen? Nei, dette innlegget OSER av uvitenhet og selvsentrering og selvmmedlidenhet, og ikke av en mor som oppriktig vil det beste for sønnen sin. Hvor var du under guttens vanskelig oppvekst f.eks? Kunne du gjort noe for å UNNGÅTT den? Neida, enklere og fraskrive seg ansvar for det som HAR skjedd, og heller legge all skyld på alle som ikke forstår den stakkars sønnen din, og ikke misnt DEG......Start der du kan gjøre noe først, med deg selv, også tar de det videre derifra....Hadde det vært bedre for din sønn og vokse opp med personer rundt seg som KAN håndtere ham på en bedre måte enn du? ikke sagt at du skal gi opp kontakten med ham, men kanskej hadde det vært bedre om andre hadde daglig ansvar for ham, gitt ham den hjelp og de verktøy han trenger også kunne du heller vært til stede som en mors"figur" fulgt med ham, vært sammen med ham under konrtollerte, trygge og trivelige fohold og gitt gutten et håp om normal fremtid? Lærere og andre folk som jobber med barn er ikke onde. De har ikke valgt yrket sitt forde de bærer på en indre drøm om å gjøre vondt verre for barn somlider og et h...for vanlige foreldre..De har valgt yrkene sine fordi de er GLAD i barn, vil hjelpe de frem i livet, og noen gang medfører det at de ikke kan hensynta foreldre... OM det nå viser seg at det er en uskyldig gutt, som ikke stoppet og prate med kompisen når læreren skulle si noe, og dermed fikk den bahanlding han har fått og at antall timer og opplegg i skolen stemmer,- da trekker jeg tilbake alt jeg har sagt, og jeg håper skolen blir lagt ned og at alle ansatte der mister rett til å jobbe med barn til evig tid.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #8 Skrevet 13. januar 2011 Støtter 09.15 her. Jeg nekter faktisk å tro at en lærer har vridd armen på en elev for ingenting!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #9 Skrevet 13. januar 2011 Jeg støtter også 09.15 her. Jobber selv ved en skole hvor vi har tatt en elev ut av klasserommet for han kan ikke være der han ødeleger for resten av klassen. Selvfølgelig er det trist men skal en elev få ødelegge for 23 andre elever?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #10 Skrevet 13. januar 2011 Jeg tror ikke HI forteller hele historien her. Sorry, men her ligger det nok mer bak enn det du forteller.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #11 Skrevet 13. januar 2011 Er PPT og BUP inne i bildet? Det regner jeg med at de er, siden det kommer så kraftige reaksjoner fra skolen. De skal ha en mer spesialisert begrunnelse for såpass tilrettelagt undervisning, og da er PPT og BUP rette stedet for dette. Skolen får heller ikke ekstra ressurser til slikt uten at begrunnelsen kommer fra spesialister. Unnskylder du alt gutten gjør med bakgrunn i "tøff oppvekst"? Eller klarer du å se at vanskene er der? Hva er den tøffe oppveksten? Har han diagnose? Så lenge de kan si at de dekker det de etter lovverket skal av undervisning, så kan de faktisk finne alternative løsninger. Men dette skjer i samarbeid med foreldre og PPT. Og det kreves foreldreunderskrifter for å søke om ekstraressurser(noe jeg vil tro 2 lærere på ett barn er). Tror det er noe du ikke forteller her.... OG at du unnskylder gutten, i stedet for å ville tilrettelegge. Hva mener du skolen skulle gjort? Hvordan tror du det vil være for gutten å hele tiden havne i konflikter om han gikk i den vanlige klassen? Hva tenker du trengs for at han skulle fungert i en vanlig klasse? Er barnevernet inne i bildet? Hvor er han resten av skoletiden, utenom de timene du nevner? Hjemme? Hvordan fungerer han hjemme? Med venner på fritiden?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #13 Skrevet 13. januar 2011 læreren vridde armen hans, klart han reagerte,. førr ei skole., dette er ikke bra, ikke bra før gutten å bli tatt bort fra di andre. få han inn på ei anna skole, eller krev at han er sammen med de andre
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #14 Skrevet 13. januar 2011 ENDELIG en skole som fjerner bøllene og de som gjør hverdagen mindre koselig for de andre elevene. Har du tenkt på hvor mange andre barn som garantert er redd sønnen din? Gitt om disse barna nå puster lettet ut! Er nok en grunn for at rektor har tatt de valgene han har tatt. Kanskje på tide å tenke over hvordan du oppdrar gutten?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #15 Skrevet 13. januar 2011 Herregud for noen frekke svar!! Skal dere komme med noe, så svar ut i fra det som blir sagt, ikke sitt på deres høye hest og spekuler! Hold kjeft hvis dere ikke kan svare saklig! "Kanskje på tide på tenke over hvordan du opptrer gutten?" Hva faen? Skjerp deg! Det er MANGE eksempler på lærere som ikke alltid oppfører seg så eksemplarisk som man skulle ønske, og det er ikke første gang de tar tak i barn fysisk. At dere kan sitte der og klage, syte og fortelle hi at hun tar feil, er helt vanvittig. Er dere ikke mødre? Hva med å komme med støttende ord til en mor som har det vanskelig og har vondt av sønnen sin, istedenfor å oppføre dere som komplett hjernedøde mennesker med total mangel på empati? Fy faen, det koker i meg nå.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #16 Skrevet 13. januar 2011 både barnevern, ppt og bup er i bildet og har vært det i mange år. han er ingen voldeligf gutt, ja han sliter med aggresjon med det er bare i munnen. det er jo tross alt en gutt på bare 11 år som ikke helt forstår hvorfor han blir behandlet sånn,andre bråker da i klassen uten at de blir fryst ut av hele skolen. og til dere som mener jeg har feil og ikke gjør noe med saken tar mektig feil. hendelsen er det vitner til og anmeldelse er på vei.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #17 Skrevet 13. januar 2011 Nå har en sak alltid to sider! men hva sier PPT? Og BUP? Skal ganske mye til for at en elev ikke skal kunne være i klasserommet!! Og hvis det er så mye ressursaer på eleven er nok historien mye mer komolisert enn lagt fram her. Men som mor bør du iallefall snakke med PPT.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #18 Skrevet 13. januar 2011 HVA er bakgrunnen(den tøffe oppveksten)??? Og HVA gjør du utenom å anmelde akkurat denne hendelsen? Hva unnskylder du med? Den tøffe oppveksten? Eller er der diagnose som skolen og du vet om? Venter dere på utredning? I så fall - få ut finger'n og MAS på PPT og BUP!!! Du gjør lite, om det bare er den anmeldelsen du har å fronte saken med..... Det hjelper lite i hverdagen til gutten... Du vil jo ikke svare på dette, eller hur? Jeg har selv barn med vanskelig diagnose, og ALT har blitt prøvd. Så jeg vet godt hva jeg snakker om her.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #19 Skrevet 13. januar 2011 Uff, stakkars gutt. Her er det jo viktig at han får all mulig hjelp og oppfølging fra ppt, bup, evt barnevern. Det er nok av eksempler på skoler som velger den enkle løsningen ved å isolere krevende elever, men det er jo overhodet ikke ok.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #20 Skrevet 13. januar 2011 Eh - "aggresjon, men bare verbalt, liksom??? Kaster stein og sparker???!!! Halloo!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #21 Skrevet 13. januar 2011 hmmmm.... her er det noe som skurrer....
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #22 Skrevet 13. januar 2011 Rektor kan i samråd med PPT gjøre enkeltvedtak som gir spesialundervisning. Dette kan f.eks. være å gi undervisning i annet bygg enn skolen. Det sier seg vel selv at elever som kaster stein og sparker en lærer må tas ut av ordinær klasse for en tid, og skolen har sitt fullstendig på det tørre her. Til HI: Ta i mot hjelpa du kan få fra ulike instanser - og vis samarbeidsvilje med skolen for å hjelpe sønnen din til å få en bedre skolehverdag. Du må gjerne anmelde skolen, men du kommer ikke særlig langt med det.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #23 Skrevet 13. januar 2011 Dette er helt feil. Det skal MYE til for at skoler "isolerer" elever. Tenk på hvor ressurskrevende dette er - en til to voksne på én elev hele tida! Så dette er overhodet ikke en enkel løsning. Slutt å uttale dere om ting dere ikke har greie på. Hilsen lærer
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #24 Skrevet 13. januar 2011 Signerer 22.39. Du som mor kan ta kontakt med bup uavhengig av skolen
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #25 Skrevet 13. januar 2011 Tror ikke HI forteller alt her. En elev som sparker og kaster stein kan stenges ute av klassen, ja, men en kjeller høres rart ut. 6t i uka med teori kan stemme om PPT har gjort vedtak på det, men det er ikke noe som skjer over natta. Behandlingstiden til PPT er mye lenger enn som så. Når det kommer til dere som foreslår PPT, BUP osv, så tar det tid. Rektor kan gjøre et enkeltvedtak om å utvise eleven inntil 3 dager. Dersom mor ikke er enig må hun sende inn en klage, denne skal sendes skolen, som skal svare, men som igjen skal sende den til fylkesmannen. Lærer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå