Gå til innhold

Barnas sosiale liv på fritiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noen erfaringer fra der ift denne situasjonen;

Barnefar og jeg gikk fra hverandre og jeg bosatte meg en liten kjøretur unna, dette var ment å være midlertidig og vi snakket om å flytte herfra å finne et annet sted å bo som var bedre for sønnen vår. Nå begynte han på skolen i høst og går på en annen skole enn begge skolekretsene vi bor i da det var den beste skolen her. Meningen var jo at han skulle bytte skole etter ett år uansett. Siden vi bor et stykke unna skolen (egentlig ikke så langt men han er i hvertfall avhengig av å bli kjørt) så har han falt litt utenfor sosialt sett..det er ingen venner som kommer å spør om han vil bli med ut, og han har bare en håndfull ganger vært sammen med klassekammeratene sine på fritiden (når vi har kjørt han eller foreldre har kjørt til en av oss).. han har en god venn i oppgangen hos meg men han er jo ikke en del av skolehverdagen til sønnen min. Ser at han faller litt utenfor miljøet på skolen, siden de andre bor nærmere hverandre og sikkert gjerne kan gå til hverandre litt friere. Resultatet er jo at det går ut over min sønns sosiale kompetanse og han virker usikker og nølende i kontakten med de andre, samtidig som han av og til prøver seg på noen ablegøyer (prøver å være morsom)for at de skal "se" han..men de synes jo ofte han er bare rar...

Jeg har jo sett dette lenge men likevel håpet at det skal gå seg til med tiden, men nå begynner jeg og synes det hele er veldig sårt, og jeg har så vondt av han. Jeg skal flytte til våren (det er bare 15 min kjøretur herfra) og tenker at det beste ville være å bytte skole, men jeg kan ikke det siden barnefar nekter (vi har delt omsorg) (han vil ikke flytte likevel slik avtalen var). Han mener sønnen har det fint her, uten at jeg skjønner hvordan han kan mene det, men kanskje han ikke ser på det sosiale livet med klassekammeratene utenom skoletiden som så veldig viktig.

Noen vil sikkert si at man kan jo bare kjøre han hit og dit, og i helgene gjør vi begge det av og til når vi har tid og anledning, men i hverdagene spiser tiden oss opp rett og slett. Dyrt blir det også med så mye bensin når man er alene og må kjøre uansett hva man skal. Det er heller ikke mulig for noen av oss å flytte til skolekretsen pga prisene der.

Så til det jeg lurer på; hvordan er deres barns sosiale liv? Leker de mye med skolevenner utenom skoletiden? Er jeg helt på jorde som ønsker å flytte med barnet til et sted hvor han vil få nærheten som trengs til venner og miljøet rundt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1.klassingen vår er ikke så ofte m kompiser. Noen uker er han kanskje ikke med noen, spesielt nå på vinteren når det blir fort mºrkt...

4.klassingen er oftere med kompiser, men der kan det også gå flere dager uten...

Skrevet

1. klassingen tusler av og til avgårde på besøk på ettermiddagen, og like ofte har han venner på besøk her. Jeg er faktisk litt usikker på når nok er nok, for han har SFO etter skolen og treffer de samme vennene der. Han liker ablegøyer, og gjør dem vel mest her hjemme for å tøffe seg litt, men jeg har inntrykk av at vennene hans like gjerne gjør det samme hjemme hos seg. =P

Skrevet

Vi bor i kjøreavstand til skolekretsen, og sønnen vår har ikke så ofte besøk/er på besøk i ukedagene. Men han er jo med på SFO et par dager i uka + et par fritidsaktiviteter,så han får dekket behovet sitt der. Etter SFO er det middag og lekser, så er det fort barneTV og legging. Ikke så mye tid til besøk da gitt.

Jeg tenker at dere har stilt dere litt rart ved å la han gå på en annen skole enn nærskolen. dere må jo ha skjønt at han da ikke vil få gåavstand til skolekompiser. I tillegg her dere planlagt at han skal bytte skole etter ett år??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...