Gå til innhold

et år permisjon til...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man har vell rett på 2 år permisjon ettersom jeg har forstått?1 med lønn og 1 år uten lønn(men barnetrygd og kontantstøtte da-4000 kr tilsammen).....stemmer det?

Hvis...hvor tidlig må jeg si ifra til NAV?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faktisk har du rett på 2 år uten lønn etter at den vanlige permisjonen er brukt opp. Du bør søke hos nav så snart du har bestemt deg, fordi det ofte er lang saksbehandlingstid hos nav.

Skrevet

åj er det 2 år etter lønnet permisjon?!?Det var jeg ikke klar over:) Men da skal jeg snakke med NAV snarest!Vil ha barnet vårt hjemme til hun har lært seg å gå iallefall:)

Skrevet

Hver forelder har krav på ett års ulønnet rett etter foreldrepermisjonene. Du må søke til arbeidsgiver, NAV skal ha søknad om kontantstøtte. Men det er arbeidsgiver som skal ha søknaden om permisjon.

Arbeidsmiljøloven § 12-5 annet ledd:

Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd.

Det er krav om varsel for denne permisjonen:

§ 12-7. Varslingsplikt

Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp.

Skrevet

Kontantstøtten er på 3303 kr

Barnetrygden er på 970 kr

Du får altså utbetalt 4273 kr når du er hjemme etter barnet er fyllt 1 år.

Skrevet

Hva har NAV med dette å gjøre? Ulønnet permisjon er en avtale mellom deg og din arbeidsgiver.

Noen arbeidsgivere godtar bare én søknadsperiode, dvs at du må bestemme deg for hvor lang tid du ønsker i den første søknaden. Jeg ønsket å forlenge til et fullt år etter først å ha hatt 6mnd permisjon, men fikk da avslag. Litt av en felle, må jeg si....dette var i en kommune.

Skrevet

jeg har sagt ifra, muntlig....men har han papir jeg skal skrive under på?

Skrevet

Du må selv sette opp en søknad hvis arbeidsgiver ikke har noe skjema for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...