Gå til innhold

Ang. å arve madrass og soveskinn!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som jeg har forstått så skal man ikke arve madrass (ikke engang fra søsken) pga. faren for krybbedød.

Men når jeg leser litt rundt så ser jeg at de fleste sier det er greit å arve soveskinn! Jeg skjønner ikke helt dette. Jeg kastet nettopp madrassen etter førstemann (400kr fra ikea) da jeg leste dette med madrasser.

Kjøpte ny på jysk og klippet så jeg fikk brukt til både vugga og sprinkelsengen. Men så er det dette med soveskinnet! Førstemann fikk ett deilig soveskinn fra nøstebarn da han var baby (kosta vel 800kr eller noe) Dette brukte vi oppå madrassen til han var godt over året! Han var en gulpebaby så skinnet måtte en del ganger til vask. Nå er altså spørsmålet mitt: kan nestemann arve dette skinnet? har vasket det på 30 grader med milo og milo tøymykner, og børstet det godt! Blir virkelig ikke helt klok på dette, har vel egentlig kunnet brukt madrassen også, ettersom det både lå tisselaken og soveskinn oppå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sannelig ikke sikker...madrassen kunne du sikkert beholdt siden du hadde diverse ting oppå...men på den annen side, så koster jo ny madrass 400kr på Ikea som du sier, så hvorfor ta noen sjanser. Men da hadde jeg kanskje ikke brukt soveskinnet...spesielt siden du hadde en gulpebaby...

Tja, du ble kanskje ikke noe klokere nå...;)) He he;)

Skrevet

Nei nå er jeg virkelig usikker! Koster jo faktisk nesten 1000kr for nytt skinn! Men er det ikke slik at disse skal være selvrensende eller noe? hmmmm. Tror ikke jeg tør å ta sjansen på det, men vil jo heller ikke være overhysterisk som sambo kaller meg :D

Skrevet

Jeg har ikke noe godt svar, men sånn som jeg tenker det så vil vel mye av de samme gassene komme fra skinnet som madrassen. Det går jo an å maile foreningen "vi som har et barn for lite" og spørre?

Mine to har fått eget nøstebarnskinn og egen madrass og det kommer 3.mann til å få også. Jeg har 5 tanter som pleier å spleise på Nøstebarnskinnet, så der er jeg heldig:) Kanskje du kan få det i barselgave av noen?

Skrevet

Dette med at det er farlig å arve madrass er berre tøys. Eg har spurt ein spesalist (lege) om dette, som seier at det ikkje finst nokon som helst forsking som støttar opp om dette. Min nr 3 skal arve både skinn og madrass, såklart reingjort og lufta.

Skrevet

Du må ikke finne på å kaste soveskinnet!!!

Det kan tross alt vaskes og rengjøres,mens en madrass kan ikke puttes i vaskemaskinen f.eks.

Skrevet

Jeg hadde også gått utifra hvor mange år det er jeg da. Syns det er helt greit å arve når det er opptil 2-4 år men over det hadde jeg nok kjøpt nytt.

Skrevet

Vi kjøper både ny madrass og nytt soveskinn fra nøstebarn til nr 3 slik de 2 andre har fått. Selv om de har flyttet ut av sprinkelsenga, så har de jo fortsatt soveskinnet sitt :o)

Gidder ikke å ta en unødvendig sjangse, når det koster så lite å gjøre noe med det.

Legger ved 2 linker til Landsforeningen for uventet barnedød, så alle kan lese selv.

http://www.lub.no/artikler/madrass-til-spedbarnet

http://www.lub.no/artikler/farlig-med-pute-til-spedbarn

Skrevet

Så bra, flott med linkene. Hadde kjøpt sprinkelseng med madrass og alt, men nå kjøper jeg ny madrass og nytt skinn:)

Skrevet

Leste den linken om brukt madrass over. Det står jo faktisk: "Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du vurdere å kjøpe ny madrass."

Det kan vel ikke bety at man må ha ny madrass til hvert barn? Vi har ikke det, men madrassen er ren og pen og virker ikke slitt eller gammel. Den er fra de siste 3-4 åra. Men madrass fra 70 tallet ville jeg ikke brukt.

Skrevet

Jeg ville ikke hatt skumgummi madrass til babyen min.. Vi kjøpte denne ull madrassen til førstemann http://www.miljobaby.no/productdetails.php?product=140

Nestemann kan bruke samme, da vasker vi trekket, fryser den i fryseren (for og få ut event. midd) vasker og lufter den godt. Er kjempefornøyd med denne madrassen. Lett og ta med seg, passer til vugge og kan fint brukes i sprinkelseng. Kjøpte også medesinsk korthåret lammeskinn her, det var også bra, + at det var stemplet med garantistempel om at det var medesinsk baby lammeskinn bak på skinnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...