Lovemelikeyoudo Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 Har startet behandling av vesla og kokt alt av sengetøy. Skal greie med lusekam i 4 dager. Den lusebehandlingen svei tydeligvis som fy-for ungen skreik som bare det=( Er det lett å bli kvitt faenskapen? Hvordan er det med resten av familien. Vi er lusefri til nå ihvertfall...
♡ A & E ♡ Skrevet 12. januar 2011 #3 Skrevet 12. januar 2011 Jeg trodde minstejenta hadde fått det (men tok feil da) så jeg leste litt på nett og der sto det at hele familien skulle på behandling. Dere skal på ny behandling etter 8 dager så eggene også blir tatt. her kan du lese litt, http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,3369:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:55885::1:5570:1:::0:0
♡ A & E ♡ Skrevet 12. januar 2011 #4 Skrevet 12. januar 2011 Fra Lusfri norge; Hva gjør jeg om jeg blir smittet? · Kjem alle i familien nøye med lusekam for å se om flere er smittet. · Behandle alle i familien som er smittet, samtidig. · Følg alltid produktets bruksanvisning. Følg opp med behandling etter åtte dager. · Det er viktig å avbryte lusas livssyklus så tidlig som mulig. Velg derfor den behandlingsmetoden eller det produktet du mener passer best for dere - som gjør at dere blir kvitt hodelusa på en mest mulig effektiv måte. · Finner du mange tomme/klekte egg, har du hatt smitten lenge. Finner du derimot mest levende egg, er du nylig smittet. · Fortsett å kjemme med lusekam ti til fjorten dager etter du har blitt lusefri. Da kan du være sikker på om du har brukt en metode/behandling som virket, eller om du har blitt smittet på nytt. · Gre regelmessig som et forebyggende tiltak. · Steriliser kammer og børster ved koking/frysing for ikke å spre smitte til andre i familien. · Forsøk å finne smittekilden. Informer andre foreldre om at dere har vært smittet, slik at de kan undersøke sine familiemedlemmer - ellers er faren for gjensmitte stor. Hodelus er ikke noe å skamme seg over. Man blir ikke smittet på grunn av manglende hygiene; lus trives faktisk best i rent hår! · Vask sengetøyet (det holder med 60 grader C). Luer, kosedyr og sofaputer kan puttes i fryseren over natten (minst fire timer), gå i tørketrommelen på 60 grader C i minst fem minutter eller isoleres i 30 timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå