tante grusom master of law Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 Jeg synes det er ganske utrolig at folk ikke følger med, i det minste på hovedsakene, av det som skjer i Norge og ute i verden. Jeg har flere ganger observert at når folk her på DIB kommenterer saker som har hatt stor plass i media, så er det mange som ikke har fått med seg saken i det hele tatt. Som i idag, hvor det en noen som kommenterer saken i Alvdal, og folk på anonymforum blir helt rysta og spør etter linker. Det samme har skjedd med enda større saker, som for eksempel jordskjelvet i Haiti Alvdal-saken har hatt stor plass i media i mange uker. Det må jo være ensbetydende med at menneskene som ikke har hørt om denne saken, ikke har åpnet en avis eller sett på nyheter på tilsvarende mange uker. Nå mener jeg ikke at man skal sitte å nilese aftenposten fra ende til annen. Men det å holde seg litt orientert bør vel de fleste friske mennesker klare?
Gjest Sekretøsa Skrevet 12. januar 2011 #2 Skrevet 12. januar 2011 Jeg sveiper innom nettavisene, og er det "store ting" som har skjedd, så leser jeg de. Men noen ganger går dagene så i surr at jeg glemmer hele greia, og da har jeg lett for å ramle litt ut... rekker det rett og slett ikke. Men da skriver jeg ikke "Hva??? LINK!!!!" på inlegga, jeg bare går inn på avisene på nett
meg & to små vampyrer Skrevet 12. januar 2011 #3 Skrevet 12. januar 2011 akkurat den saken klarer jeg ikke lese, jeg da... De beskriver jo hva de har gjort mot de stakkars barna og jeg blir faktisk ganske uvel av det. Men pleier i det minste sveipe innom noen nettaviser daglig, lese en del av aftenposten om jeg rekker osv..
tante grusom master of law Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 12. januar 2011 Jeg går heller ikke inn på den saken og leser detaljert, fordi jeg blir dårlig av å lese detaljer om slike ting. Men man får jo med seg at saken eksisterer bare ved å lese overskriftene, hvis man har åpnet en avis eller nettavis.
Gjest Skrevet 12. januar 2011 #5 Skrevet 12. januar 2011 Leser svært sjelden mindre enn 2 papiraviser pr. dag, mange dager 3, + nettaviser. Men f.eks. Alvdal-saken har jeg vegring mot å sette meg grundig inn i, blir kvalm bare ved tanken... Ellers prøver jeg å holde meg ørlite orientert, kjekt å ha litt snøring når elevene innleder en diskusjon, stiller spørsmål o.l. Synes i grunnen det er trist at flere og flere er lite orientert om hva som skjer i samfunnet, både i nærsamfunnet og i storsamfunnet.
Mammapudding Skrevet 12. januar 2011 #6 Skrevet 12. januar 2011 For min egen del så unngår jeg å gå inn på saker som den Alvda-saken, men leser overskriftene på VG og Dagbladet på nett hver dag så får jo meg meg hva som skjer. Etter at jeg fikk Leah så kan jeg ikke lese, høre om grusomme saker uten å bli omtrent oppløst i tårer :/ Og så syns jeg at jo flere triste, fæle saker jeg leser på jo flere dukker opp, så prøver å lese fler positive nyheter sånn at flere positive ting skjer
tante grusom master of law Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 12. januar 2011 Ja, jeg har full forståelse for at man ikke setter seg inn i saker som Alvdal-saken. Jeg gjør det ikke selv heller. Jeg leser nok grusomme ting på jobben. Men selv om du ikke har satt deg inn i denne konkrete saken, så har du, som avisleser, i hvert fall merket deg saken ved å lese overskriften. Grunnen til at jeg nevnte denne saken, var for å illustrere hvor lite folk får med seg. Eksemplet med jordskalvet i Haiti er jo enda verre. Da var det til og med ekstra nyhetssendninger på tv.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 12. januar 2011 #8 Skrevet 12. januar 2011 For min del så skjer det så mye (fælt) at jeg ikke klarer å holde styr på hva som skjer hvor...
Mom2Two Skrevet 12. januar 2011 #9 Skrevet 12. januar 2011 Jeg tror jeg hadde syntes det var pinlig kun å bruke nettaviser som eneste nyhetskilde, for å være helt ærlig. De går ikke i nærheten så i dybden som f. eks. Aftenposten hvis man snakker om norske aviser. Jeg er litt nyhetsavhengig da, og leser både norske og utenlandske aviser på nett og i papirform. Blir stadig flau over hvor lite noen mennesker følger med...
Tøysetipp Skrevet 12. januar 2011 #10 Skrevet 12. januar 2011 Man må jo ha 2 meter lange armer for å lese aftenposten. Jeg får stort sett informasjon gjennom samboeren min. Men, er ikke noe videre opptatt av å se nyhetene, dessverre. The Kardashians derimot. Liker å holde meg oppdatert, men deler ikke den samme frustrasjonen din ifht. andre som ikke er like samfunnsinteressert.
Gjest Tale30 Skrevet 12. januar 2011 #11 Skrevet 12. januar 2011 Jeg har sluttet å følge med på nyhetene - og jeg har det virkelig mye bedre med meg selv. Det er helt imot alt jeg står for, men jeg merket at jeg tok alt innover meg i alt for høy grad, og jeg måtte rett og slett legge et lokk på engasjementet. I dag er graden av problemfokus mye lavere - men det er med en bismak. Jeg kommer nok ikke til å holde meg borte i all evighet, men jeg nyter det litt nå.
ano`num *17.03.10* Skrevet 12. januar 2011 #12 Skrevet 12. januar 2011 Nei jeg leser ikke avisen. Ser ikke nyhetene heller, for den del. Jeg unngår begge deler bevist for å beskytte meg selv nå etter at jeg fikk barn. Alt som skjer ute i verden føles så mye nærmere. Før tenkte jeg ikke engang at det kunne hende noen nærme meg. Nå blir jeg livredd for alt om potensielt kunne ha rammet meg. Sykdom, barnemidhandling, skader osv. Regnes vell ikke som frisk jeg da? Potensiale for psykiske diagnoser kanskje..... Meen, så er ikke jeg av de som går inn på den type innlegg og ber om link heller da.
Leeloo76 Skrevet 12. januar 2011 #14 Skrevet 12. januar 2011 Wow Tøysetip, tydeligvis lenge siden du sluttet å følge med også; Aftenposten endret til "normalt" format i 2005
*Rutletutt* Skrevet 13. januar 2011 #15 Skrevet 13. januar 2011 Er innom stort sett 3-4 nettaviser hver dag, så får med meg det meste i grunn.
Underveis --> Skrevet 13. januar 2011 #16 Skrevet 13. januar 2011 Leser sjelden dyptgående artikler og bakgrunsstoff, med mindre det er spesielt interessant for meg. Leser 3-4 nettaviser om dagen, men aldri papiravis. Hører en del på Alltid Nyheter og ser dagsrevyen hver dag. Følger liksom med det å være gift med en newsaholic ;-) For min del er min manglende interesse for nyheter rett og slett et resultat av at jeg er interessert i andre ting enn samfunn, politikk og historie. Følger med, men synes ikke det er spesielt spennende i motsetning til andre områder. Rett og slett.
Glajenta ♥ Skrevet 13. januar 2011 #17 Skrevet 13. januar 2011 Jeg leser et par papiraviser hver dag - aftenposten og lokalavisen + nettaviser (mellom 0 og "alt" - alt ettersom hva jeg har tid til). Også ser jeg minst en nyhetssending om kvelden. Og hører på nyheter på radioen. Og så leser jeg aftenposten innsikt og et par fag-tidsskrifter hver mnd - og så glemte jeg å si at jeg elsker alle fredags- lørdags- søndags- og helgemagasinene i avisene. Jeg er vel kanskje en "newsaholic" ja;-) Hva andre gjør blåser jeg i. Men, det er kanskje litt kjedelig å snakke med folk som ikke har peiling på noenting som skjer i verken lokalsamfunnet, Norge eller verden;-) Eller kanskje det er jeg som er kjedelig? ;-)
OsloMor Skrevet 13. januar 2011 #18 Skrevet 13. januar 2011 Digger aviser, hadde jeg hatt råd skulle jeg ha fortsatt mitt abonnement både på Aftenposten og Dagsavisen. Helt klart noe av de første som skal gjøres når jeg er ferdig med studiene:) Kjøper helgeaviser i løssalg, samt Aften-aften.
tante grusom master of law Skrevet 13. januar 2011 Forfatter #19 Skrevet 13. januar 2011 Ja, jeg skulle ønske at jeg hadde råd til flere aviser hver dag. Heldigvis har vi aftenposten, dagsavisen, dagbladet og vg på jobben. Ellers er det nettaviser som gjelder, både norske, svenske og andre utenlandske!
Gjest amandine Skrevet 13. januar 2011 #20 Skrevet 13. januar 2011 Aviser er deilig! Har du sjekket linken på krangle, tanta? he he
tante grusom master of law Skrevet 13. januar 2011 Forfatter #21 Skrevet 13. januar 2011 Å er det liv på krangle? Jeg har ikke kommet inn der igår eller idag. Skal prøve igjen fluxens:)
Gjest amandine Skrevet 13. januar 2011 #22 Skrevet 13. januar 2011 http://www.dinbaby.com/forum/thread/142777265 kanskje poste den også...
winneboo Skrevet 13. januar 2011 #23 Skrevet 13. januar 2011 I f.eks eksamensperioder holder jeg meg unna tv, aviser og alt som opptar tiden min unødvendig. Så det kan faktisk gå flere dager uten at jeg oppdaterer meg på hva som skjer rundt i verden. Men som regel ser jeg nyheter og leser litt hver dag. Men i perioder gjør jeg ikke det. Som sagt, ved eksamensperioder og hvis jeg er syk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå