Eeyore Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 Jeg er 26+1 dag gravid idag, og er sykemeldt pga fare for depresjoner. Dette pga at jeg bor og jobber vanligvis utfor Fauske, og min samboer og datter på 2 år bor i Kirkenes. Det ble for tungt for meg å bo så langt borte fra dem, både fysisk og psykisk, og pga hormonene som raste. Lite forståelse fra sjefen bidro nok også litt. Heldigvis har jeg en fantastisk fastlege som forstod dette, og spurte om jeg ville sykemeldes ut svangerskapet, siden det ikke er mulighet for at sambo og datteren vår kan flytte til Fauske. Takket ja til dette, og har nå vært sykemeldt siden 17. desember 2010. 14.januar går sykemeldingen ut, så jeg ringte legekontoret for å snakke med legen og få forlenget sykemeldingen min. Min fastlege var opptatt, så jeg fikk prate med en turnuslege i stedet. Han spurte om jeg var sykemeldt pga kvalme eller lignende, og når jeg forklarte situasjonen, lo han nesten i øret på meg og sa "Jeg synes det er et litt tynt grunnlag for å være hundre prosent sykemeldt. Kan du ikke heller reise tilbake og prøve å jobbe igjen nå når sykemeldingen går ut?" Jeg ble rasende. Han vet ikke noe som helst om min bakgrunn psykisk; Jeg har slitt med depresjoner siden jeg var 16 år (nå 21), og verken jeg, sambo eller lege så grunn til å risikere at jeg skulle få det 150 mil borte fra familien min. Forklarte dette for ham, og han virka rett og slett sur. "Greit, jeg skal ordne det. Hadet". sa han, og la på. Jeg ble så sinna at jeg måtte legge meg nedpå en stund, og etter en stund ringte jeg mamma og brøt ut med alt. Hun ble minst like sinna som meg, og synes jeg burde ta det opp med fastlegen. Han har ingen rett til å diskutere slikt faglig anliggende med meg; Det får det til å virke som han tviler på hennes faglige bedømming. Jeg har ikke time hos henne igjen før neste måned, men gjett om jeg skal ta dette opp med henne! Har dere opplevd noe lignende?
Audix78 Skrevet 16. november 2011 #2 Skrevet 16. november 2011 Selvfølgelig har han rett til å diskutere slike faglige anliggender med deg! Du krever at han skal sette sitt navn og signatur på en sykemelding. Legen har både rett og plikt til å stille deg spørsmål. Jeg er også enig i at det er et litt tynt grunnlag å være sykemeldt på grunn av fare for depresjoner... Skal jeg ikke jobbe jeg da, fordi det er fare for vondt i ryggen siden jeg har slitt mye med ryggen før!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #3 Skrevet 19. desember 2011 Når legene kommer ut av skolen og nylig har lært hvor viktig det kun er å sykemelde pga sykdom så er de nok litt strengere enn en eldre lege, som kanskje ikke er like strikt på reglene lenger. Det er slik innenfor alle yrker, også i helsevesenet. Når sykepleriene går ut i yrket er de supernøye med håndvasken... også etter ti år ikke fullt så nøye lenger...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå