Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 Dagbladet har en artikkel om utsilingen av mulige adoptivforeldre, link: http://www.dagbladet.no/2011/01/10/magasinet/adopsjon/barnevern/15014243/ Her ser vi hvordan Barnevernet går inn i familiene og skal avgjøre om parene egner seg som omsorgspersoner, på fire samtaler. Dette kan derfor sammenlignes med de vurderingene som gjøres i en familie som mistenkes for omsorgssvikt. Som det står; "For hvor lett er det egentlig å fastslå om noen er egnet eller uegnet som foreldre etter fire møter?" "Anne og Eric er ikke alene. Magasinet har snakket med et tyvetalls par som ikke er blitt akseptert som foreldre. De forteller om sosialrapporter der de beskrives på måter de ikke kjenner seg igjen i. Sosialrapporter som får konsekvenser for resten av livet. Hvordan saksbehandleren beskriver deg i sin rapport er endelig. Hvilke vurderinger barnevernet gjør, hva de vektlegger og hvordan de konkluderer kan ikke etterprøves. Vedtakene er unndratt offentlighet, av hensyn til søkerne. Det finnes ikke noe erfaringsregister du eller advokaten din kan slå opp i, for å sammenlikne din sak med andres." ...Men les gjerne hele artikkelen! Dette er jo nøyaktig det samme Bv-ofrene klager over; at de beskrives på en rar måte i rapportene og de føler seg lurt når de leser rapportene. "- Det står i avslaget at vi har et uavklart forhold til husarbeid. Anne ønsker å ha det blåst rundt seg. Jeg liker også å ha det ryddig, men jeg kan la det skli litt mer ut før jeg tar en økt." Et uavklart forhold til husarbeid? Hvilket sosio-babbel disse damene evner å nedtegne i sine rapporter.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 Barnevernets rapporter er jo bare elendige.
Gjest ->>- Skrevet 13. januar 2011 #3 Skrevet 13. januar 2011 Det er ikke akkurat utbredt at det konkluderes med omsorgssvikt etter fire møter, altså. Enhver tvangsinngripen kan etterprøves. Artikkelen er interessant, og setter blant annet fokus på behovet for konkret språkbruk i rapporter. Det er heldigvis noe man ser at vektlegges mer og mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå