Gå til innhold

Folat

Lene~mor til tre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettop kjøpt meg gravid kosttilskudd å ser at i pakken som er fra 2 trimester og utover så er det ikke Folat i, det står at det er pga at for mye folat kan skjule b12 mangel. Står også på matportalen at folat er kun anbefalt fram til uke 12.

Trodde man skulle ta folat hele svangerskapet jeg, det gjorde jeg i mine to første graviditeter for det fikk jeg beskjed om å gjøre av legen men det er jo mange år siden nå så da har dem kansje endret anbefalingene da ?

Hehe ikke til å bli klok av det greine her ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De anbefaller å ta folat i de 12 første ukene.

Skrevet

Det er litt delte meninger ang hvor lenge man skal ta folat tror jeg. Noen mener til uke 12, andre at man skal ta det hele svangerskapet. Gravidvitaminene lages nok uten slik at man selv kan ta valget, og heller ta folattislkudd utenom hvis man ønsker/har behov for det.

Og det er jo forøvrig delte meninger hvor vidt man skal ta vitamintilskudd generelt i svangerskapet også.

Jeg tar gravidvitamin med 400 mcg folat i. Jeg trenger tilskudd om vinteren, og nå når jeg er gravid tar jeg like gjerne det som er beregnet på gravide.

Skrevet

Jeg tar også gravidvitaminer med folat i. Har gjort det de to andre svangerskapene også. Man gir jo premature tilskudd av folinsyre bla pga stor cellevekst/cellefornying og da tenker jeg at det trengs jo hele svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...