Villa Perlesukker Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 Hvor ofte gir dere en katt på 1 år mat? Her i huset står matskålen tilgjengelig hele tiden og det er nok mat i den for å si det slik. Og lar dere katten være ute om natten? Hører flere gjør dette men vi har hatt henne inne men i det siste så har hun funnet på å drite rundt omkring i det rommet hun oppholder seg i. Så min tanke til løsning er: finne ut hvor mye en katt på ca 10 måneder skal ha hver dag og sette dette frem hver morgen. Når hun er ferdigspist tar jeg skålen bort og lar bare vannet stå. Så får hun resten av maten i 15 tiden og ikke mer utover kvelden.... Mon tro om hun da trenger å gå på do på natten da? Jeg blir bare så oppgitt..... og barna vil ha flere katter.... hjeeeeelp.
Piken på landet Skrevet 12. januar 2011 #2 Skrevet 12. januar 2011 Men dere har vel kasse med kattesand til henne siden dere har henne inne? Kan jo nesten ikke forvente at en katt ikke må gå på do hele natten... Vår katt for kun mat ute i garasjen, men der står den tilgjengelig hele døgnet. r hun inne og blir sulten, så går hun til døren. der har hun også kasse med kattesand for å gjøre sitt fornødne. Vår har ikke vært ute på nettene enda, men hun er fortsatt så liten. Ble født i september Med den kulden vi har hatt, og siden det er mye rev og andre katter her, så har hun rett og slett vært i garasjen hver natt. En katt på 1 år hadde jeg definitivt hatt ute om natten. Katter er jo nattedyr, og det er da de jakter, så bare bra om de får være ute og kose seg da :-)
Piken på landet Skrevet 12. januar 2011 #3 Skrevet 12. januar 2011 Var visst noen bokstaver som forsvant litt her og der :-)
Piken på landet Skrevet 12. januar 2011 #4 Skrevet 12. januar 2011 Forresten så tror jeg mat 2 ganger om dagen blir alt for lite for en liten katt. Iallefall når hun ikke er ute på nettene og skaffer seg mat selv heller.
Villa Perlesukker Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 12. januar 2011 Ja selvfølgelig har vi kasse med kattesand til henne men hun driter da ikke i den. Det er jo det som er så merkelig. Etter at hun har tisset 1 gang i den er den ifølge hennes øyne "skitten" og går hun ikke på den før den er rengjort. Vi har prøvd med 3-4 forskjellige typer sand. Alle kjøpt i dyrebutikk.
Gjest amandine Skrevet 12. januar 2011 #6 Skrevet 12. januar 2011 Jeg haaater katter! De er ekle og onde he he og jeg er er helt sikker på at jeg hadde dødd av skrekk om jeg skulle bodd med en. For ikke å snakke om hvor ekkelt det må være å ha den inne? Med hår og lukt og og og.. Unnskyld Vakre villa p hi hi ikke vondt ment og helt unødvendig innlegg ;-)
Villa Perlesukker Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 12. januar 2011 Ok så når det begynner å bli litt varmere i været er det greit å ha henne ute om natten? Du skjønner hun forsvant for oss før jul engang og var borte i over en uke. Vi var helt fra oss og trodde hun var påkjørt og da vi fant henne igjen i god behold hos en familie så har vi dullet med henne siden hihi Hun har nok fått litt for mye mat tror jeg og jeg merker jeg har vært engstelig om jeg ikke så henne rundt huset.... Men det er flere som har sagt at de har kattene ute om natten og da tenker jeg at hun skal få prøve seg på det Takk for svar
Villa Perlesukker Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 12. januar 2011 Haha.... jeg er ikke så glad i katter heller. Jeg er mer et hundemenneske. Men hva gjør man ikke for barna. Etter en lang og urettferdig prosess hvor pappa John Harald også tok barnas side så var slaget tapt hihi
Gjest amandine Skrevet 12. januar 2011 #9 Skrevet 12. januar 2011 Å fy! Snakker om å rotte seg sammen! Du har rett og slett vært utsatt for et komplott, du altså? Heldigvis ingen katter her og ungene er fornøyd med å ha katt hos svigers. Men den katten hater meg inderlig, den sitter klistret til bena mine hver gang jeg går ut døren der og jeg er sikker på at den gjør det ene og alene fordi den merker at jeg synes den er alvorlig ekkel. Ondskapens akse
Villa Perlesukker Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 12. januar 2011 Haha jeg ler meg fordervet. Det er jo slik det som oftest er. Kattene gnir seg oppover...skjønner ikke at det er slik hihi. Har du det fint? Jeg skal i møte i dag med et forlag. WÆÆÆ... det er helt vilt hoho... Hopper på toget klokka 11.00 x your fingers babe
Gjest amandine Skrevet 12. januar 2011 #11 Skrevet 12. januar 2011 Så spennende! Jeg er en knusegod korrekturleser om du skulle trenge en slik en;)
Gjest Skrevet 12. januar 2011 #12 Skrevet 12. januar 2011 Vi har katteluke, og det løser de fleste problemer. Hadde ikke klart meg uten. :-) Synes det er litt drøyt å stenge kattene ute på natten vinterstid jeg da... er det kaldere enn minus 10 her, så nekter kattene å være ute i mer enn 2 minutter.. da løper de inn å legger seg foran peisen.
Mammahjertet <3 Skrevet 12. januar 2011 #13 Skrevet 12. januar 2011 Katter er noe jeg har mye greie på. Så lenge katten ikke har en kattedo så vil den så klart skite inne om natten. Og kattedoen må være rikelig med sand i slik at hun får grave godt ned avføringen. Du kan ikke gi "så og så" mye mat til en katt for å unngå at den skiter om natta. Katter skal regulere selv hvor mye de spiser så sant det er tørrfor det er snakk om(og de ikke har noen sykelig tilstand som gjør at de overspiser veldig). Hadde det stått fremme våtfor hele tiden så hadde nok mange katter spist seg aldeles syke. Det som kan hjelpe på mengden avføring på en katt er følgende: Kjøp ordentlig kattemat hos dyrebutikker eller veterinær. De er mye mer næringsrike og med mindre tomt fyllstoff som for eksempel billigere for har. Da skiter de faktisk litt mindre. Også våtfor gjør at de skiter mer. Så begrens det til bare kos inn i mellom. Ikke begrens maten til pus, det er ikke bra. Og la det stå vann fremme hele tiden. Katter skal ikke være ute om natta hvis det er veldig kaldt ute. Ingen av mine tre katter er ute om natta. De har forresten egen katteluke slik at de går inn og ut slik de vil. Det er helt supert og kan varmt anbefales.
Mammahjertet <3 Skrevet 12. januar 2011 #14 Skrevet 12. januar 2011 Og forresten....for Guds skyld, kastrer/steriliser katten din. Det er så alt for mange katter som har det vondt fordi det er for mange av de. Har sett så mange triste skjebner at jeg blir helt gåen av å tenke på det. Kos deg med pus. Når hun blir enda større blir hun bare enda mer artig å ha i hus. Kattunge adferden kan være litt irriterende.
Gjest Skrevet 12. januar 2011 #15 Skrevet 12. januar 2011 Katter bør ha tørrfor og rent vann stående frem hele tiden Å de fleste katter spiser etter de har fått litt kos. De regulerer matinntaket selv. Katten spiser i gjennomsnitt 15-16 ganger i døgnet, og ofte foretrekker den å spise om natten. Kattens fordøyelse er innstilt på denne småspisingen døgnet rundt. De fleste katter tåler derfor dårlig å bli fôret bare én gang i døgnet. Det er forresten veldig lurt å kastrere/sterelisere kattene. De blir mye roligere av det også Også slipper man styr med kattunger og slik
Gjest Skrevet 12. januar 2011 #16 Skrevet 12. januar 2011 Dessuten. Katter har ikke vondt av å være ute på natta Såfall når de driter inne. Tyder mye på at katten også kjeder seg og kan fort bli rampete.
Margarita -- Skrevet 12. januar 2011 #17 Skrevet 12. januar 2011 KATTELUKE! Har hatt det selv leenge, og fått alle jeg kjenner som har katt til å kjøpe det, og alle er strålende fornøyd. Ikke minst katten!!! Synes det er ganske drøyt å bare kaste ut kattene om natten, ofte vil de faktisk være inne! Vi har 5 katter nå, og de velger jo selv når de vil inn/ut. Nå om vinteren er alle 5 inne hele natten, kanskje ute en tur for å gå på do. Synes det er slemt å kaste de ut, når så mange katter faktisk vil være inne... HAr man tatt på seg ansvaret for et dyr, må man også tenke på dyrets beste. Ikke hva man selv mener er best. Mener jo jeg da, men jeg er en dyrets rettighets forkjemper.. PUUHHH
Villa Perlesukker Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #18 Skrevet 12. januar 2011 Takk for svar alle sammen Katten har selvfølgelig en kattedo og jeg skjønner at vi bare må la maten stå fremme nå Og vi må kjøpe en katteluke. Hun går jo på dagen til døren og mjauer når hun vil på do
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 12. januar 2011 #19 Skrevet 12. januar 2011 Er vokst opp med katt, så har hatt katt så og si hele livet. De har alltid vært ute om natten vår, sommer og høst..og når de har hatt kattunger da. Det med mat må du nesten se litt ann. Vi kan ikke ha mat stående framme hele tiden, da hadde hun spist seg i hel! Hun har alltid vann tilgjengelig, og så får hun noen prosjoner med mat 4-5 ganger i løpet av dagen. Står ofte på pakka hvor mye mat pr kg katt (iallefall den fra dyrebutikken og vetrinær).
gulterkult Skrevet 12. januar 2011 #20 Skrevet 12. januar 2011 katter liker å småspise, så tørrfôr bør stå fremme hele tiden. jeg gir en halv porsjon boksmat morgen og kveld. men holder med èn porson daglig. katteluke er smart! vi har sånn med chip i nakken, så ingen andre kommer INN! veldig fornøyd, for her er det mange katter i nabolaget. jeg kjøper "dyrt" tørrfor i dyrebutikk, for det spiser den mest av, også kjøper jeg billigere boksmat i butikken. men ikke den billigste, som på Europris liksom...
Mammahjertet <3 Skrevet 13. januar 2011 #21 Skrevet 13. januar 2011 Hvis du skal kjøpe katteluke har jeg et tips Vi har kjøpt en som låses opp av chipen i nakken til kattene. Den er helt genial. En slipper disse magnetlåsene som reagerer på halsbåndene(for de detter jo av hele tiden). Luken koster rundt tusenlappen, men den er den absolutt verdt. En av de beste investeringene vi har gjort når det kommer til katteholdet vårt
Gjest Skrevet 13. januar 2011 #22 Skrevet 13. januar 2011 Vi har sånn katteluke hvor kattene våre har halsbånd med magnet. Her dette de aldri av, men magneten de har rundt halsen er jo så utrolig sterk, at alt stål de kommer borti henger seg på, spikere, skruer, tilogmed brødkniver og metallmatbokser henger seg på når de hopper opp på benken (noe de sef ikke skal..) Så har lyst på sånn med chip, men vet ikke om den døren passer inn der vi har den nåværende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå