Gå til innhold

Hva bør en sunn handlevogn inneholde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg spør om er rett og slett, hva bør et kjøleskap og skuffer bestå av for å lalle den sunn for deg? Hva er et minsteinnhold av frukt og grønt, hva slags roms og yoghurt kjøper dere sunniser? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, for de som måtte lure på hva roms var så var det altså mobilens ordlistes alternativ for smør :)

Skrevet

Vel.. Det er så mye at det klarer jeg ikke ramse opp her.

Men generelt vil jeg si at fet fisk, magert kjøtt, grønnsaker med sterke farger og rene produkter ellers som f.eks yoghurt naturell osv er det beste.

Når jeg skal kose meg med en god yoghurt, tar jeg yoghurt naturell+ fersk frukt eller bær ( bringebær) og litt akasie honning + hakkede nøtter som jeg har stekt litt i stekepanna (uten noe som helst.. kun nøtter og en varm stekepanne)..

Fisk er alfa og omega i et godt kosthold. Du må få i deg fet fisk ca annenhver dag. Fet fisk = makrell og laks..

Masse vann hele dagen.. Frukt har vi tilgjengelig hele tiden, men har for det meste kiwi, grønne epler og pærer..

Har alltid tomater, paprika og agurk + alfa alfa spirer tilgjengelig i kjølsekapet. Prøver å bruke det på så og si alt av pålegg jeg bruker på brødet.

Kjøper alltid helkorn eller grovbrød. Se grovhetsskala i butikken..

Frokostblanding, der kjøper jeg helst frokostblandinger uten tilsatt søtning eller sukker, men også sånn at jeg slipper å ta på sukker selv hjemme.

Posesupper er det bare å styre unna! Sjekk ut hvor lettvint det er å lage god hjemmelaga suppe på vg sin matside..

Pasta elsker jeg! Men der er jeg nok ikke sunn.. Tar vanlig pasta.. Og spiser det som en slags snop.. Hehe.. Koker opp og spiser ren pasta + kanskje litt pesto til filmen på tv om kvelden.. Tror ikke det er så sunt..

Skrevet

Jeg vil nok kalle meg selv for sunn selv om jeg ikke tar alle de riktige valgene. Vi spiser aldri godterier, saft, kaker osv.

I butikken kjøper jeg alltid

Masse grønnsaker (kålrabi, gulrøtter, blomkål, avokade, broccoli, løk, hvitløk, poteter, tomater, agurk (det er vel egentlig frukt men) og andre ting som frister.

Masse frukt. Jeg kjøper ofte sesongfrukter og frukt på tilbud. Vi spiser masse frukt. Jeg kjøper alltid minst 5 varianter da vi har frukt og grønnsaksfat hver ettermiddag)

Fisk. Vi spiser fisk 2-3 ganger i uka. Vi har laks eller ørret en av dagene og noe som frister de andre dagene. Fet fisk er anbefalt men jeg kjøper mye annen fisk og sjømat.

Grovt mel, frø, nøtter osv til brød. Jeg baker brød for hele uka hver søndag. Jeg er ikke så glad i alle tilsetningene + prisen i kjøpebrødene. Ellers anbefales det å se på grovhetsmerket på kjøpebrødene.

Vi drikker ekstra lett melk. Jeg kjøper ofte både hel og skummetmelk også. Jeg liker godt helt til kaffelatte som vi har innimellom. Ekstra lett melk syntes jeg er bra på vinteren da det er tilsatt vitamin d.

Av kjøtt ser jeg på prisene. Vi spiser mest rene matvarer. Det er ikke alltid magre produkter men vi har ikke noe problem med overvekt så det tenker jeg at går bra. Vi velger alltid karbonadedeig hvis vi skal ha kvernet kjøtt.

Alt av sauser, supper, dressinger osv lager jeg selv.

Så drikker vi litt juice da.

Skrevet

Mest mulig proteiner og grønnsaker, minst mulig fett type animalsk fett og smør, og brødprodukter bør være så grove som mulig. Minst en fiskemiddag i uka, og kanskje helst makrell i tomat til å ha på den veldig grove brødskiva.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...