Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #1 Skrevet 11. januar 2011 ....når vi besøker eller får besøk av svigerfamilien. Vi har regler når det gjelder søtsaker-kaker, godteri osv. Man får et kakestykke og på lørdager får de alle likt. Dette er fordi stebarnet og et av fellesbarna reagerer kraftig på sukker og vi må da begrense det for alle eller ingen. Vi valgte for alle. I en rolig setting står de begge på gulvet og "spreller" opptil 30 min med for mye sukker i kroppen. Min særkulls reagerer ikke, men er heller ikke spesielt glad i søtsaker og minste felles er for liten til å få. Så til saken. Når vi er på besøk hos svigerfamilien gjelder de samme reglene for mitt og fellesbarna. Men jeg tør ikke si ifra når det gjelder stebarnet av ren frykt for å bli sett på som stemor fra helvete. Flere ganger har særkullsbarnet mitt bedt om et ekstra kakestykke mot at hun ikke spiser godteriet sitt og at stebarnet og fellesbarnet får dele hennes godteri. Hun får da klar beskjed om at hvis hun vil gi bort godteriet sitt er det greit for meg, men det blir ikke ekstra kake av den grunn. Fellesbarnet og særkullsbarnet mitt må se på at stebarnet propper i seg godt og kake til det kaster opp (det har skjedd flere ganger). Alt dette vonde kun fordi jeg ikke tør si ifra. Mannen min sier ofte ifra, men får til svar at "vi ser han jo så sjelden" Det stemmer ikke. Han er den som er mest sammen med de. De helgene han er hos mor inviterer de ofte på hytteturer og andre ting fordi de ikke vil ta helgen fra oss. Det er helt ok, men fellesbarnet har aldri fått tilbud om noe. De gangene hun er hos de er fordi vi ber om barnevakt og da er det sjelden det er over natten. Bare et par timer om jeg eller vi skal ut på noe spesielt. Da er det dumt å gjemme seg bak en unnskyldning som ikke stemmer. Dette gjelder flere situasjoner, ikke bare denne. Stebarnet er 5 år og får spesialmiddager i tilfelle han ikke liker maten. Som regel er dette pølser. Det er aldri beregnet at de andre skal kunne få. Bare det skaper en stor jobb for meg med å måtte forklare hvorfor de ikke kan få. Spesielt når jeg ikke vet hvorfor. Antakelig har jeg skapt denne situasjonen selv ved å alltid si ifra til de ang mine barn og aldri ang han. Svigers vet nøyaktig hva som gjelder for 2 av de og etter hvert vil gjelde for 3, men aldri hva som gjelder for det 4 fra min side. Jeg har latt de skjemme bort et av 3 barnebarn og jeg ønsker å endre på det uten å være stemor fra helvete, men det er vanskelig.... Svigermor sa til meg at de ville skjemme bort. For ellers ville han jo ikke besøke de. Jeg svarte at de ikke skjemmer bort fellesbarnet, men hun vil gjerne komme til de. Da sa hun bare at det ikke blir det samme...... Skal også nevnes at uansett hvem andre enn mor dette barnet er hos, så spør det alltid når det skal hjem til mor. Hvis han får tilsnakk skal han hjem til mor. Får han ikke gjøre som han vil så vil han hjem til mor. Dette kan være en grunn til at det er sårt for de og jeg skjønner jo det. Men dette gjelder alle han er hos- uansett. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Ønsker ikke at barna mine skal få endret på de reglene som allerede er satt heller...
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2011 #2 Skrevet 15. januar 2011 Det er jeg som bestemmer over dere, for jeg er deres mamma. Hadde x vært mitt barn hadde ikke han fått fråtse i godterier og kake heller. Det er ikke pent, det er ikke bra for helsa. Når dere blir større så vil dere forstå. Du vet at det ikke er bra det som stebarnet får, du vet at det er dårlig oppdragelse. Du kan ikke gi etter å ha tilsvarende for dine barn. Man møter jo denne problemstillingen hele veien, også i forhold til venner. Jammen x og y får lov. Vel, det får ikke DU!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2011 #3 Skrevet 15. januar 2011 Du og far må spille på lag! Og begybnn med grensesetting for gutten allerede nå, ellers blir det et vanskelig liv for han senere,
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #4 Skrevet 17. januar 2011 Sjuke mennesker. Syns du skal la dem mate ungen til h*n kaster opp enda en gang. Så, mens de tørker opp, skal du spørre: "Hør nå her, er det ikke best at dere en gang for alle slutter å gjøre dette mot ungen? H*n har IKKE glede av å få det sånn, selv om selvsagt alle unger ber om alt som er søtt!!!"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå