Gå til innhold

Blir dere veid på jordmor/lege-kontrollene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nå nesten 9 år siden sist jeg var gravid, og gikk til svangerskapskontroller, men den gang ble jeg veid hver gang. Denne gang har jeg bare blitt veid èn gang, og det var ved første kontroll... Jeg veide da 96 kg(!) noe som er overvektig ja, jeg vet... Det er så mange her inne som snakker om BMI og risikosvangerskap hos dem som er overvektig... Min BMI ligger på 30,4, så jeg skulle jo tro at om noen skulle bli veid så måtte d være meg???

Jeg er på ingen måte redd for babyen pga min vekt, og savner ikke å veies.. hehe Jeg er utrolig frisk som gravid! Men jeg lurer bare rett og slett på hva som er normalt når det kommer til veiing og vekt under svangerskap. Noen som skjønner hva jeg mener? hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har blitt veid hver gang til nå, er i uke 25.

Ble også veid på hver kontroll i forrige svangerskap for 2 år siden.

Skrevet

Er i uke 28 nu, er blitt veid på begge kontrollene ja.. Er overvektig, men har faktisk ikke lagt på meg et eneste kg enda, gikk litt ned i starten av svangerskapet:-)

Skrevet

Jeg ble bare veid på første kontroll i begge mine svangerskap.

Ble aldri veid noe mere enn det.

Veide 52kg ved oppstart med begge to. Første svangerskap gikk jeg "opp" 2kg, andre svangerskap gikk jeg opp 35kg(!!) hehe..

Skrevet

Merkelig at flere her ikke blir veid. Men hvorfor er det egentlig så viktig å bli veid - for å få en pekepinn på kostholdet til den gravide?

Skrevet

Ble også bare veid på første kontroll, hos legen. Fikk bare 3 kontroller hos jordmor og hun var utrolig dårlig. Så jeg veide meg selv og fikk målt blodtrykk av en venninne som jobber på gammlehjemmet.

Skrevet

Jeg hadde BMI på rundt 30-35 sist jeg var gravid. Jeg ble veiet på hver kontroll, men det ble aldri nevnt noe om vekten min. Jeg ble også veiet på 6 ukers kontrollen etter fødselen, da var kommentaren (selv med en BMI på rundt 30): Du mangler jo bare 2 kilo så er du nede i startvekten din, det var ikke verst :-)

Skrevet

Jeg veier meg DAGLIG hjemme, og det har jeg sagt til jm og lege, så jeg veies ikke på kontrollene. De bare noterer den vekta jeg forteller jeg har.

Skrevet

Jeg nektet for under siste svangerskap og bli veid da vekten passerte 80 kilo, hatet kroppen min noe voldsomt da. Slapp og veie meg såfremst blodtrykket var normalt.

Skrevet

Grunnen til at de veier gravide er at de skal kunne følge med på om man går raskt opp i vekt. Høyt blodtrykk og høy vektoppgang sammen med funn i urinprøve kan bety at man har svangerskapsforgiftning. Det er ikke med tanke på å følge med på kostholdet til den gravide. Vekta har som oftest ikke så mye med det å gjøre.

Skrevet

Nei, her blir vi ikke veid.

Ble veid på første kontroll, men det har aldri vært snakk om vekt under kontrollene.

Slik var det forrige svangerskap for 4 år siden også, mens under mitt 1. svangerskap for 7 år siden ble jeg veid hver gang.

Har hatt akkurat samme utgangsvekt alle 3 gangene.

Skrevet

Jeg veier meg hjemme, og jordmor fører på det jeg sier på skjemaet.

Skrevet

Jeg ble veid hver gang hos legen, jeg gikk ikke til jordmor.

Første svangerskap gikk jeg ned masse i starten, forsvant nesten 10kg før de kom på igjen pluss masse mer. Legen kikket aldri noe serlig på vekta mi, men det er vel en liten pekepinn om mann legger masse på seg på kort tid og får ødmer eller hva det heter.

Men de fleste legger på seg så det er vel ikke noe de bryr seg så mye med, men tydeligvis forskjellig praksis. Nå var jeg som oftes bare inn og ut hos legen. Hadde ikke noe behov for å prate med han. Alle tester bel tatt, han sa alt var fint og jeg gikk igjen. Akkuart slik jeg ville ha det, og tror det var greit for han også, selv om han virket litt snurt når jeg aldri hadde noen spm til han (veldig hyggelig lege altså)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...