Gå til innhold

Blir dere veid på jordmor/lege-kontrollene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er nå nesten 9 år siden sist jeg var gravid, og gikk til svangerskapskontroller, men den gang ble jeg veid hver gang. Denne gang har jeg bare blitt veid èn gang, og det var ved første kontroll... Jeg veide da 96 kg(!) noe som er overvektig ja, jeg vet... Det er så mange her inne som snakker om BMI og risikosvangerskap hos dem som er overvektig... Min BMI ligger på 30,4, så jeg skulle jo tro at om noen skulle bli veid så måtte d være meg???

Jeg er på ingen måte redd for babyen pga min vekt, og savner ikke å veies.. hehe Jeg er utrolig frisk som gravid! Men jeg lurer bare rett og slett på hva som er normalt når det kommer til veiing og vekt under svangerskap. Noen som skjønner hva jeg mener? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg blir veid, det er vanlig å veies uavhengig av BMI, og du burde jo veies, ikke misforstå, men det er jo en del fokus rundt det med høy BMI og fødsel så det var rart..

Du skriver jo ikke hvor langt du er kommet eller hvor mange kontroller du har vært på, men kanskje du var tidlig på første kontroll og blir veid neste gang ;)

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange sykehus/jordmødre har mindre fokus på vekt nå enn tidligere. På ABC er veiing frivillig, og VELDIG uhøytidelig. De ser mer på helhetsbildet nå tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier meg hjemme før jeg går på kontroll også fører jordmor/lege vekten opp på helsekortet. De spør hver gang så jeg hadde nok blitt veid der hvis jeg ikke hadde gjort det hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir veid hver gang jeg er hos jordmor. Hun er veldig opptatt av dette med vekt i forhold til barnet. Man veier jeg jo ikke for å se om man legger på seg mye eller lite, men for å kontrollere at barnet vokser slik det skal. At man i utgangspunktet veier mye skal ikke ha noe å si slik jeg har forstått det. Dette med vekt og antall kilo er noe jeg også teker en del på for tiden. Det er uvant at kroppen blir større og faktisk skal det. Men man får tenke på at det er til det beste for barnet og at kroppen faktisk tilhører barnet akkurat nå :) Det kommer tross alt et lite mirakel ut av det hele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg er nå tett over 28 uker på vei. Har veid meg hjemme og ser jeg har gått opp jevnt og trutt hele veien.. I tillegg er jeg så frisk og rask som man kan bli, så mulig derfor jeg ikke blir veid. Men jordmora har ikke engang spurt om jeg veier meg hjemme, så derfror lurte jeg på om det var normal "kost" på kontrollene... :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt veid de to første svangerskapene, gikk opp 11 og 13 kilo da. Denne gangen har vi droppet det, ettersom jeg ikke aner hva jeg veide før svangerskapet, men ser ut slik jeg alltid har gjort. Dette var imidlertid opp til meg, ifølge jordmor, ettersom jeg ikke har hatt noen vektproblemer før, under eller etter svangerskapene mine tidligere. Denne gangen er magen større, men alt annet er det samme:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlig prosedyre å bli veid under kontroller - har blitt veid på alle kontroller under mine svangerskap. Tror ikke det har noe å gjøre med BMI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...