Gå til innhold

Til dere som kanskje vet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på noen økonomiske ting. Dere som har fått barn før osv, kanskje dere kan hjelpe meg litt.

Hvordan type "støtter" kan man få?

Tygd? bidrag?bostøtte? Blir så forvirret, men føler ikke at jeg har "råd" til å få barn... :-/

Barnefar blir student til høsten. (usikker på hva han har krav på der?)

Jeg jobber og får utbetalt ca 16000 etter skatt hver måned.

Setter pris på om dere kan hjelpe meg, blir litt fortvilet av alt dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kommer an på om du er sammen med barnefar eller ikke?

Bidrag kommer jo fra barnefar dersom dere ikke er sammen.... evt kan han få støtte til å betale det

om du er alenemor kan du ha krav på overgangsstønad

du jobber, så da kan du få foreldrepenger

trygd får du vel bare når du er uføre el.l.?

bostøtte kan du kanskje få, det troooor jeg du kan sjekke på husbanken.no (?) eller noe :)

Barnefar kan ha krav på stipend e.l. fra lånekassen, men vet ikke helt om han har krav på noe fra staten.... vet ikke hvordan dere gjør det med permisjon osv, kommer litt an på det også hva hvem av dere får av penger pga det. Barnefar har kanskje også mulighet til å jobbe litt på sidne av studiene?

Se litt på nav.no - ring nav og avtal ett møte og få hjelp der :) men undersøk litt rundt på forhånd, for de er dårlige til å gi opplysninger om forskjellige ting..

er ikke helt 100% på det her, men tror ihvertfall det er noe sånt!

Lykke til ;)

Skrevet

Så lenge dere som foreldre bor sammen og hvertfall den ene har inntekt er det egentlig ikke så mye å hente.

Du får foreldrepenger når du er i permisjon, og når man studerer kan man få fødselsstipend, men jeg ikke sikker på hvordan det fungerer når det er faren som studerer. Men det kan Lånekassen gi svar på.

Ellers får man barnetrygd på 970 kr mnd. Og fra barnet er 13 mnd, kontantstøtte om det ikke er i barnehage.

Bostøtte er inntektsprøvd. Mer informasjon om det kan du finne på www.husbanken.no

Skrevet

Tusen takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...