Gå til innhold

Trenger raskt svar, ang vannkopper... Noen med peiling her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei jente i bhg fikk utbrudd av vannkopper idag. Broren hennes går i samme gruppe som min sønn. Han skal i bhg i morgen, fordi han ikke har fått noen prikker.

Hva er riktig? Tar jo opptil 14 dager før utbruddet skjer etter smitte, så om han kommer i bhg, kan ikke han spre smitte da??? selv om han evt er prikkefri i morgen???

Livredd for smitte nå, da begge mine ikke har hatt vannkopper, og heller ikke jeg selv, og VIL IKKE ha d når man går gravid :(((

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går også vannkopper her i byen, tror nærmest det har kommet til alle barnehagene i disriktet. Men om det er noe hjelp for deg. To vennepar av meg har begge to sønner som først den ene har hatt det og så har det faktisk tatt to uker før utbruddet har kommet til den andre. Kan jo være et problem hvis de må holde gutten sin hjemme i flere uker i tilfelle han også får prikker. Tror ikke det sprer smitte før utbruddet er der.

Hvis jeg var deg så tror jeg at jeg ville snakket med legen min om hvilke forhåndsregler du bør ta som er gravid og ikke har hatt det.

Skrevet

Om han broren her er smittet, så er han smittefarlig med engang. Det er et virus. Bare at utbruddet kommer senere. Så da tenker jeg at om vi blir smittet da, de gutta er bestevenner, så går det 14 dager så har vi det i hus også ; /

Huff... Farligst frem til uke 20 i svangerskapet og rundt fødselstider leste jeg...

Skrevet

Ok, da tror jeg som jeg sa istad at jeg ville snakket med legen. Hvor langt er du på vei?

Vi har ei jente som hadde det for tre år siden, og "håper" minste jenta får det nå så vi blir ferdig med det. Det er jo massevis av vannkopper som går nå.

Jeg har hatt det så det skal nok gå bra:-) Jeg er 19uker i morgen.

Håper dere slipper unna denne omgangen:-)

Skrevet

Man kan da ikke holde ungene hjemme i tillfelle de brygger på vannkopper.. Da må de jo være hjemme i 3 uker.

Skjønner at du blir bekymret mtp graviditeten, men synes ikke det blir rettferdig å kreve at andre skal være hjemme 3 uker fra jobb.

Kan jo være de slipper unna også;-)

Var ikke alle som fikk det da det gikk på avd i bhg vår i høst.

Lykke til!

Skrevet

Jeg er 15+4.

Ringer lege og sjekker jeg, siden det går mye av det nå. er visst en blodprøve man kan ta for å se om man er immun, kunne jo gjort d f.eks... :)

Skrevet

Hei.

Man er smittefarlig med en gang man er smittet, men mest når man har utbrudd. Siden dette er et virus som spres gjennom luften (fjerndråpesmitte) er det veldig lett for at barn smitter hverandre i bhg. Dessverre kan man ikke be noen holde barnet sitt hjemme pga misstanke om smitte.

Skrevet

Jeg ville også ha ringt legen. Hvis det kommer vannkopper i barnehagen til guttene mine holder jeg de hjemme. Jeg har hatt vannkopper men alikavell kan man bli smittet og få brennkopper/ helvetesilf. Det fikk venninna mi en månede før termin og den lille døde nesten av hjernhinnebetennelse noen uker etter fødselen fordi han fikk smitten i seg. Bedre og være på den sikre siden. Lykke til

Skrevet

var hos jordmor i går å spurte da om dette med vannkopper pga de går i bhg til lille jenta mi og verken ho,mannen min eller jeg har hatt de. å da slo ho opp i jordmor bpka si å leste høyt for meg at det kunne være farlig i 1.trimester,men svert skjeldent var det.. fikk du det etter uke 20 så var sjansen for at det skjedde noe med fosteret minimalt... men skulle være forsiktig med å utsettes for smitte 7 dager før-7 dager etter fødsel for da kunne ungen bli smittet å da kunne det være farlig for ungen..... men uansett sa ho til meg at vis jeg ble utsatt for smitte av vannkoppene nå som jeg var gravid så skulle jeg ringe lege å få de t å se på meg for voksne folk blir ofte mer syke av denne sydommen enn barn....

Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som holder ungene sine hjemme i tilfelle de blir smittet av vannkopper. De færreste har vel så mange sykedager for barna sine at de har anledning til dette. Det er vel like sannsynlig at dine barn kan bli smittet av den jenta som allerede har fått utbruddet??? Det er helt umulig å unngå bevisst å bli smittet av disse barnesykdommene....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...