Gå til innhold

Hvordan friske opp RLE undervisningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 7. og en 9. klasse i RLE, og har litt idetørke for øyeblikket. Hadde blitt utrolig takknemlig for gode tips, fra alle dere dyktige lærere der ute.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke, men si ifra om du finner på noe:)

Fikk plutselig overta en 9. klasse i RLE etter jul, (juhuu), og synes det er en enormt tung og forkynnende bok..

Sliter litt med å vise engasjment:/

Skrevet

Jeg har et barn på 8. trinn som hater RLE fordi det er et grusomt kjedelig fag.I andre fag har han 5 og 6. I RLE ligger han å vipper mellom 2-3, jeg selv tror dette, en god del kan skyldes en kjedelig lærer og en enda kjedeligere læremetode. Min sønn kunne ønske seg litt mer praktiske oppgaver, det skal vel ikke være helt umulig få til dette i RLE faget?

Skrevet

Prøver jo så godt jeg kan å unngå å være kjedelig, og tror faktisk jeg er bra variert i undervisningen. Men trenger enda flere gode tips

HI

Skrevet

Jeg er lærer i 1. klasse, men enkelte ting kan jeg vel foreslå likevel:

-Storyline

-Lage skuespill

-Lage avis med det aktuelle emnet - tverrfaglig?

-Husker ikke hva det heter, men: Lage forskjellige kategorier, feks mann, kvinne, by, religionsretning mm, og så skal elevene finne et ord på samme bokstav, feks Jerusalem, Jesus, Jødedommen....skjønner du? :-)

Skrevet

7. og 9. klasse (1-10 skole?), jeg har rle 5 trinn og har tenkt til å lage et tema der jeg presenterer islam, jødedom, hinduisme og buddhisme over 2 uker

- etter dette skal jeg dele elevene i grupper

- så skal de lage en presentasjon (vises til resten av klassen)

- samler det skriftlige til en bok (som elevene skal lese - øve på)

- elevene skal få være med på å lage spørsmål til sin egen prøve

Elevene får en vurdering på arbeidet underveis, sammarbeidsevner, presentasjonen og resultat. Jeg lager alltid kriterier sammen med elevene, da føler de at de har eieskap til tema (noen ganger må jeg lede dem dit jeg vil..)

Under historie (spesielt kristendom) bruker jeg tidslinje og kart (hvilken tid befinner vi oss i, og hvor i verden befinner vi oss). Denne biten er ofte litt "tyngere" å undervise i.

Etikk og filosofi opplever i alle fall jeg som lystbetont - elevene har mye å komme med.

Jeg bruker også mye læringsvenn i timene, om samtalen går tregt så hjelper det at de kan snakke litt med andre (start med to, utvid når du blir sikrere på metoden). Jeg opplever i alle fall økt aktivitet med disse avbrekkene.

Om tipsene er bruklige for deg vet jeg ikke, men lykke til!

Skrevet

Bruk mye teaching-thinking! En fantastisk metode som elevene elsker :-) Det krever litt forarbeid første gangen, men så har du klart til å bruke med andre klasser. Jeg har undervist en del i RLE, og har fått mye positiv tilbakemelding fra elevene rundt dette, bl.a. "dette er første gang jeg faktisk hadde det gøy i en RLE time", og sånne ting liker jo en lærer å høre ;-)

Metoden er utviklet i Skottland, og var i utgangspunktet tiltenkt samfunnsfag, men kan lett adopteres til andre fag. Du kan sikkert google det, så får du nok opp litt ekstra ideer. Hele grunntanken bak er å skape refleksjon hos elevene, de skal tenke og snakke masse, og skrive lite.

To eksempler på hva jeg har brukt:

Vi skulle ha om jødedommen. Jeg fant 14 bilder på nett fra ulike tidsepoker i jødedommen, klipte og limte over i word og skrev ut 7 eksemplarer av alt. Klippet opp og la 14 ulike bilder i 7 konvolutter. I klassen ble de delt i 6 grupper, og hver gruppe fikk en konvolutt hver. Oppgaven: Legg bildene i kronologisk rekkefølge, og forklar hvorfor dere velger å legge dem slik dere gjør. Lærer beholder en konvolutt selv for å ha bildene. Når elevene arbeider med bildene, vekkes mye slumrende kunnskap ti live, og de husker utrolig mye. Og de synes det er gøy!

Hinduismen og India stod for tur. For å gi elevene et begrep om selve landet India, tok vi en kjapp innføring på følgende måte (og denne er genial i geografi-undervisning). Du deler klassen i grupper, og gir hver gruppe et stort ark, en blyant og noen fargeblyanter. Så deler du hver gruppe inn i 1'ere, 2'ere osv og forklarer reglene. Selv stiller du med et atlas, evt et kart du har laget selv spesielt til det du vil vektlegge. Så kaller du frem 1'erne først. Du åpner atlaset/viser kartet til de fremmøtte i ca 20-30 sekunder og ber dem memorisere omrisset av landet. Når sekundene er gått tar du bort kartet, og elevene skal løpe tilbake på plass og tegne det de husker på gruppens ark. Etter litt (før 1'erne er ferdig) kaller du frem 2'erne. Samme som over med å vise kart noen sekunder. Disse kan f.eks huske byer og hovedstad. Og så går det videre. Noen kan tegne inn fjell, noen elver, noen ressurser landet har osv. Dette er en uhyre effektiv måte å jobbe med kart på, og når man skal ha om en så fjern religion som hinduisme, så mener jeg at det er lurt å også ha et godt begrep om religionens opphavsland.

Du finner mange flere metoder om du leter, og kan videreutvikle dem som du selv ønsker. Lykke til! :-)

Skrevet

Legg vekk boken da! Jeg har undervis 1 r i RLE helt uten bok. Du skal jo ikke legge opp undervisning etter boken uansett, men etter målene i KL06.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...