lavendelblomst Skrevet 11. januar 2011 #1 Skrevet 11. januar 2011 Jeg driver og gjør ferdig vgs nå, og er stolt av det, siden jeg ikke er så sterk i teoretiske fag. Men spørsmålet er hva skal jeg gjøre til høsten? Jeg burde ha funnet ut av det nå, men det har jeg ikke. Ting jeg har vurdert er biotekonologi og kjemi, akupunktur høyskolen og juss (hvis jeg får gode nok karakterer). Kanskje noen av dere har studert en av tingene og kan fortelle meg litt om studiet? Ellers så er jeg åpen for forslag om andre studier:)
Mom2Two Skrevet 11. januar 2011 #2 Skrevet 11. januar 2011 Jeg mener ikke å være slem, men hvis du ikke er sterk i teoretiske fag bør du vel holde deg unna både bioteknologi, kjemo og juss i hvert fall. Jeg er selv på slutten av jusstudiet, og det er i hvert fall tatt for å være et av de mer teoretiske fagene. Det er også vanskelig å komme inn, men jeg vet noen tar det som privatist eller går steder som Treider eller Folkeuniversitetet, så det er alltids muligheter. Men hva er du interessert i da? Det var jo temmelig ulike og tilfeldige studier du hadde ramset opp.
meg & to små vampyrer Skrevet 11. januar 2011 #3 Skrevet 11. januar 2011 Min mor studerer ved akupunktørhøyskolen. Tror hun trives, men å få jobb etterpå er vel ikke lett. Da er det å starte for seg selv som er tingen. Jeg har masse rart av utdannelse selv og mitt beste tips er; sjekk ut hvor gode jobbmuligheter de ulike studiene gir! Interesse betyr jo mye, men utdanning føles meningsløs om man sitter med 300 i studielån og arbeidsledig leeeenge f.eks.
lavendelblomst Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 12. januar 2011 Jeg vurderer juss fordi jeg har vært et av de barna som kunne ha trengt den type sikkerhet når jeg var liten. Egentlig så er det matte som drar meg ned, men naturfag har jeg tatt veldig lett. Jeg liker alternativ medisin, eller urte-medisin, men det er som regel private skoler, og det dyrt og ofte deltids studier. Ellers så har forskning noe jeg har vært opptatt av. Jeg er omsorgs-person, men sykepleie har jeg aldri hatt intr av. Har talenter innenfor matlaging.
Mom2Two Skrevet 12. januar 2011 #5 Skrevet 12. januar 2011 Hva mener du når du sier at du kunne trengt den type sikkerhet? Hvilken sikkerhet gir det faget fremfor andre fag? Skjønte ikke helt den. Og når du sier du er opptatt av forskning, innenfor hvilket felt da? Å si at man er opptatt av forskning blir jo ekstremt genrelt. Det finnes forskning på alt. Forskning er gjerne noe man gjør etter at man har tatt en lang utdannelse først. Hva med utdannelse innenfor matfaget da? Må jo ikke bli kokk heller.
mamman til to gutter Skrevet 12. januar 2011 #6 Skrevet 12. januar 2011 Du trenger jo ikke å bli sykepleier for å bruke at du er en omsorgsperson. Hva med barnevern eller sosionom? Kan det være alternativ hvor du kan hjelpe barn som trenger hjelp? Jeg aner ikke hvor vanskelige studiene er teoretisk, men det er hvertfall praksis lagt inn i studiene i tillegg til det teoretiske.
winneboo Skrevet 12. januar 2011 #7 Skrevet 12. januar 2011 Hva med ernæringsfysiolog? Er visst ganske høyt karaktersnitt, så du må jo se ann karakterene dine om hvor det er mulig å søke.
lille sprelle Skrevet 12. januar 2011 #8 Skrevet 12. januar 2011 Du sier ikke noe om dine interesser, hva du kan tenke deg å jobbe som etterpå. Jeg tror det må være det beste utgangspunktet for valg av studier!
lavendelblomst Skrevet 13. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 13. januar 2011 Har vært innenfor barnevernet, kunne ha trengt en advokat, så ingen rettssikkerhet da. Ønsker derfor å bli noe som kan hjelpe barn i samme situasjon. Veldig intr i helse/næring innenfor forskning. Jeg har kanskje tenkt at det å bli kokk er lurt, tror ikke folk kommer til å slutte å spise med det første. Problemet med det er arbeidstidene. (har ikke lyst til å bli institusjonskokk)
Gemini77 Skrevet 13. januar 2011 #10 Skrevet 13. januar 2011 HVis du ikke er glad i teoretiske fag så er ikke bioteknologi nor for deg! Jeg har studert bioteknologi (master i beomedisinsk vitenskap) og det er MASSE teori som krever utrolig mye lesing. Og det er ikke logisk heller. Teorien må du kunne grundig og bruke i arbeidslivet hvor man jobber praktisk. Man skjønner ikke hva man driver med hvis man ikke har en grundig teoretisk utdannelse. Bioteknologi kan man heller ikke bare pugge. Dette må man forstå for å kunne bruke.. Så hvis du ønsker å studere dette så må du være glad i lese lese og lese mye pensum. Og ikke bare pugge, men å jobbe for å forstå hvordan ting henger sammen..
Mamma med to trollunger Skrevet 13. januar 2011 #11 Skrevet 13. januar 2011 Jeg er selv utdannet barnevernspedagog. Studiet innebærer en kombinasjon av juss, psykologi og sosiologi. Det er et veldig barnefokusert fag og du får muligheten til å hjelpe barn som er i vanskelige situasjoner. Det er selvfølgelig mye teori og et litt krevende studie, men absolutt ikke så vanskelig som juss. De som selv har vært under barnevernet som barn, viser seg å være kjempe flinke i faget. Så vil absolutt anbefale deg å lese litt om det. De har det i oslo, stavanger, sogndal, volda og bodø.
Gjest To stjerner Skrevet 13. januar 2011 #12 Skrevet 13. januar 2011 Synes forslaget om barnevernspedagog høres ut som noe du absolutt bør vurdere. Evt. ta utdannelse innen pedagogi, psykologi, lærerfag, førskolelærer. Mange måter du kan hjelpe barn på! Viktig at det er en utdannelse som gir jobb og muligheter, samtidig som du skal trives med det!
Glajenta ♥ Skrevet 13. januar 2011 #13 Skrevet 13. januar 2011 Jeg er jurist, og jeg må signere Mom2two - juss er et tungt studie. Det er ekstremt mye å lese, men til gjengjeld er det aller meste logisk ;-) Det er også faktisk endel praktisk matte og utregninger i en god del av fagene, så matten slipper man jammen ikke unna på jussen heller. Selv om det visstnok skal være matte av den enkle sorten da;-) Jeg vet ikke helt;-) MEN. Det er et men. Alle sier at jussen er beinhard, at det er et av de tøffeste studiene å komme seg gjennom. Jeg er ikke enig i det, eller... jeg har ikke prøvd noe annet da, men jeg innbiller meg det iallefall. Alt har med interesse å gjøre, hvis juss er noe du virkelig ønsker og føler du får taket på, så er det ikke så ille ;-) Jeg synes det meste var moro faktisk. Men hvis det du interesserer deg for er barnevern/barns rettigheter osv og det er det du ønsker å jobbe med, så er dette en minimal del av studiet og de siste 4 årene og 11,5 mnd kommer til å bli tunge... Det jeg anbefaler deg å tenke gjennom er hva du ønsker å jobbe med når du er ferdig. Hva kan føre deg dit? Ofte er det mange veier til det samme målet. Lykke til :-)
*Rutletutt* Skrevet 13. januar 2011 #14 Skrevet 13. januar 2011 Er jurist selv og syns det var et spennende, men krevende studie. Mye lesing og struktur. Jeg er veldig teoretisk av meg da. Går på interesser også, hva syns du virker gøy å bruke så mange år av livet å studere, og ikke minst jobbe med etterpå? Fordelen med jussen er jo at det gir veldig mange og varierte muligheter for hva du kan jobbe med etterpå.
lavendelblomst Skrevet 13. januar 2011 Forfatter #15 Skrevet 13. januar 2011 Kanskje jeg bør søke på en masse studier, og se hva jeg kommer inn på. Jeg finner nok ut av det. Ingenting er umulig:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå