Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #1 Skrevet 11. januar 2011 Jada, får ikke dagpenger da de ikke gir ut ifra permisjonspenger osv. Og det tok de 3 mnd å finne ut av! Blir så pisst off. Kanskje jeg skal "gå" fra mannen så får jeg hvertfall ræva full av pener fra de dritt folka! Thank you very fucking mye!
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #2 Skrevet 11. januar 2011 Så rart, jeg regner med at du snakker om foreldrepermisjon? Ut fra dette ser det ut som foreldrepenger regnes som grunnlag for å kunne få arbeidsavklaringspenger (så lenge man ellers oppfyller kravene og er reellt arbeidssøkende) http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/232392.cms Ville klaget hvis de ikke har gitt noen annen begrunnelse enn at de ikke beregner ut fra permisjonspenger. (Med forbehold om at jeg ikke kjenner mer til saken enn du skriver her)
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #3 Skrevet 11. januar 2011 AAP ( arbeidsavklaringspenger) er noe helt annet enn dagpenger. Men, foreldrepenger skal regnes inn i grunnlaget for å få dagpenger, men du må ha tjent mer enn 113 000 forrige kalenderår. Så for ditt vedkommende så vil det si at du må ha tjent det i 2009. Evt kan det regnes på de tre siste avsluttede kalenderår på søketidspunktet, men da må man ha tjent 226000. Dessuten så må du være reell arbeidssøker. Så om du krysser nei på noen av spørsmålene om å ta arbeid hvor som helt og hva som helst, så får du avslag. Dra ned til nav og be om å få snakke med noen som kan forklare grundigere hva som har skjedd i akkurat din sak.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #5 Skrevet 11. januar 2011 "Så om du krysser nei på noen av spørsmålene om å ta arbeid hvor som helt og hva som helst, så får du avslag." Det stemmer ikke! Jeg krysset på at jeg ikke var villig til å flytte og fikk innvilget dagpenger
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #6 Skrevet 11. januar 2011 Nav har regelverk å forholde seg til. Det er laget av politikerne, ikke av de navansatte. De kan ikke bare dele ut penger i øst og vest til alle som mener at de burde få det.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #7 Skrevet 11. januar 2011 Beklager, du har helt rett. Tok feil stønad, men som du sier er foreldrepenger uansett regnet som grunnlag. Fant denne siden: http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Dagpenger
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #8 Skrevet 11. januar 2011 problemet er at jeg før permisjonen var sykemeldt største delen av svangerskapet pga depresjon og kvalme Jeg blir sånn når jeg er gravid... De gir ikke dapenger på grunnlag av sykepenger og permisjon var det de sa. Nå er jeg bare trist, trist, trist :/ Dette var ikke gode nyheter for oss... Men skjønner ikke hvorfor de ikke kunne sagt dette til å beynne med. Jeg var jo der og forklarte hele situasjonen for 3 mnd siden. Uff... hi
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #9 Skrevet 11. januar 2011 Da hadde du flaks. Jeg møter ukentlig folk som har krysset nei på det og som har fått avslag med begrunnelse at da er man ikke reell arbeidssøker. Men man kan selvfølgelig ha gode begrunnelser som kan føre til at det går igjennom.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #10 Skrevet 11. januar 2011 Du trenger ikke være villig til å flytte om minste ungen dien er under 1 år. Er den over må du være villig til det for å ha rett på dagpenger. Om du HI ikke oppfyller kravene for å få dagpenger er det ikke nav sin feil. Vi har ett av de beste velferds systemene i verden. Du står fritt til å flytte til ett annet land.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #11 Skrevet 11. januar 2011 Men eh..Pungt 4, les. ftrl § 4-11 Dagpengegrunnlaget er den inntekten dagpengene regnes ut etter, og som bestemmer dagpengenes størrelse. Som hovedregel fastsettes dagpengegrunnlaget av inntekt som det betales skatt av. Dagpengegrunnlaget fastsettes når en ny dagpengeperiode innvilges. Dagpengegrunnlaget kan på visse vilkår beregnes på nytt i forbindelse med gjenopptak når en løpende dagpengeperiode har vært avbrutt av arbeid i minst 12 uker. Dagpengegrunnlaget beregnes av ■Det som gir best resultat av arbeidsinntekt utbetalt siste avsluttede kalenderår, eller gjennomsnittet av utbetalt arbeidsinntekt de tre siste avsluttede kalenderårene før krav om dagpenger settes fram, pluss ■lønn fra arbeidsrettet tiltak, nevnt i forskriften § 3-1, kode 141 A pluss ■folketrygdytelser nevnt i ftrl § 4-11 annet ledd, siste punktum, ■Sykepenger og svangerskapspenger kodene 111A og 148 ■Dagpenger kode 147 ■Foreldrepenger ved fødsel og adopsjon kode 138 ■Omsorgspenger, pleiepenger og opplæringspenger kode 148 Inntekt over 6 G regnes ikke med i dagpengegrunnlaget. Andre trygdeytelser enn de som er nevnt i ftrl § 4-11 2. ledd, siste punktum, skal ikke regnes med
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #12 Skrevet 11. januar 2011 Foreldrepenger medregnes i kravet til minsteinntekt., men man må på annen måte ha jobbet for å ha rett på dagpenger.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #13 Skrevet 11. januar 2011 mener du at jeg burde ha rett på dagpenger llikevel? hi
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #14 Skrevet 11. januar 2011 Tidligere var det slik at det stiltes krav om arbeidsinntekt som minimum, men så kunne perioder man hadde mottatt sykepenger/foreldrepenger være med på å øke dagpenge satsen.. Men slik jeg ser det har det skjedd en endring på dette og sykepenger/foreldrepenger kan nå være med på å danne grunnlaget for minimumsinntekten i seg selv (og ikke i tillegg til..) Hvem kan få dagpenger? Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du: ■Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent (minst 40 prosent dersom du er permittert). ■Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 113 462 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 226 923 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger medregnes i kravet til minsteinntekt. ■Er reell arbeidssøker. ■Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag. ■Bor eller oppholder deg i landet. ■Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #15 Skrevet 11. januar 2011 Nå er ikke jeg så flink til å lese eller å tolke lover, men det står da det ikke sant? Jeg vet at det kom en ny lov etter nyttår som sier at foreldrepenger skal gjelde som dagpengegrunnlag. Min konsulent sa nemlig til meg (jeg er i samme situasjon som deg, men skal søke aap, ikke dagpenger) at jeg ikke kunne søke på dagpenger fordi jeg hadde vært i permisjon. Jeg sjekket ut dette og fant et rundskriv som fortalte meg om disse nye reglene som skulle tre i kraft fom januar 2011.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #16 Skrevet 11. januar 2011 De forklarte dette for meg da jeg var arbeidsledig sist(litt over 1 år siden). At foreldrepengene er med i utregningen, men ikke danner grunnlag .
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #17 Skrevet 11. januar 2011 Men det er kommet en ny lov nå, fom 1 januar 2011.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #18 Skrevet 11. januar 2011 Uff, det er jo så vanskelig å forstå og finne ut av... Og man vet jo aldri om disse nav ansatte gjør det som er riktig. For et uendelig makkverk.. Men jeg kan jo prøve å klage da.. For å ta historien min litt så fikk jeg baby i midten av 2009, etter det fikk je 100 prosent foreldrepenger i 10 mnd. Før det var jeg sykemeldt nesten hele svangerskapet og før det vanlig jobb (jobbet da ca 60%) Men jeg husker desverre ikke lønna mi på den tida. Jobbet som vikar så det varierte litt. Etter permisjonen var over var jeg hjemme med lille da kontrakten min på arb.plassen var over. Jeg søkte dagpenger i oktober 2009 og foreldrepengene fikk jeg siste gangen ca juli 2009. Noen her som aner om jeg har rett på noe da? Takker for alle svar over her!!! hi
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #19 Skrevet 11. januar 2011 nei, nå ble det veldig feil her... Jeg fikk foreldrepenger frem til Juli 2010 og søkte om dagpenger okt 2010. Babyen fikk jeg i 2009. hi
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #20 Skrevet 11. januar 2011 Avslaget er rett da du vurderes etter den lov som gjelder på tidspunktet du søker. I oktober 2010 gjaldt ikke foreldrepenger på opptjeningsgrunnlagt for minsteinntekten.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #21 Skrevet 11. januar 2011 neivel... hvis jeg søker på nytt nå da? Jeg synes det hele er helt idiotisk!!!! Det er så mange fall-hull.. Kan ikke disse nav folka heller hjelpe folk til å få vite hva de da burde gjøre osv. Hvis de visste om dette var det jo ikke noe vits for meg å søke liksom... Og vente i 3 mnd. Ikke rart ventetiden er lang nå de ikke gidder og fortelle om åpenbare regler... O nå som jeg har fått avslag, hva med å hjelpe meg med å fortelle hva jeg burde gjøre videre? hi
<3 N & M <3 Skrevet 11. januar 2011 #22 Skrevet 11. januar 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor du har fått avslag jeg.. For jeg har fått det innvilget, og min historie er slik: Jeg ble sykemeldt i april 2009 og ble gravid måneden etter, var sykemeldt ut hele svangerskapet! Jeg fikk 100% foreldre penger fra januar til og med september 2010 tror jeg det var. Men grunnet nedbemanning på arbeidsplassen hadde jeg ingen jobb å gå tilbake til. Så jeg søkte dagpenger i oktober 2010 og fikk dette innvilget.. Så kan ikke skjønne begrunnelsen med at sykepenger og foreldre penger ikke skulle telle!? For det gjorde jo det i Mitt tilfelle..
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #23 Skrevet 11. januar 2011 Du klarte kanskje å få nok arbeidsinntekt på de mnd du jobbet før du ble sykemeldt til at det utgjorde over 105000? Eller hadde inntekt på over 230 000 i løpet av 3 siste år??
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #24 Skrevet 11. januar 2011 Ja du kan så si:( Dette e regler som jeg mener de helt klart MÅ være oppdaterte på. En families økonomi kan jo falle i grus når slike feil blir gjort. I mitt tilfelle så er det noe annes som er skjedd. Jeg og legen har endt inn søknad om aap. jeg er sykemeldt nå men går på tiltak og skal egentlig sende inn meldekort. Pga en feil i nav sine systemer får jeg ikke sendt meldekort og konsulenten får klarer ikke å fikse opp i problemet. Hun har sagt at det gjør ingenting fordi jeg fortsatt er på sykepenger. MEN, så ringte jeg i går for å sjekke opp noe helt annet og spurte da i forbifarten om aap søknaden min, damen sier at den får de ikke behandlet før jeg står oppført som arbeidssøker og sender in meldekort...javel ja...hvorfor sier ikke konsulenten i fra det til meg da og hvorfor får hun ikke fikset opp i problemet liksom. Jeg sendt søknaden i god tid men risikerer nå å måtte gå uten penger en stund fordi de har feil i systemet sitt..
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #25 Skrevet 11. januar 2011 off... er jammen ikke sikker jeg. Vet at jeg under sykemeldingsperioden fikk ca 12 tusen utbetalt etter skatt. Tror brutto var ca 15-16 tusen. Det samme fikk jeg da jeg var i permisjon. Synes dette er veldig urettferdig da jeg virkelig hadde trengt disse pengene nå. Blitt mange bitre tårer i dag kan man si. Dessuten synes jeg NAV skulle vært mer behjelpelig. Forklart situasjonen bedre sånn at jeg forstod... Han jeg snakket med sa bare det at de ikke gav ut dapenger på grunnlag av sykepenger og permisjonspenger, så sånn var det bare. Hvis de har feilbehandlet meg føler je nesten de har gjort det med vilje.. hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå