Tulla08 Skrevet 11. januar 2011 #1 Skrevet 11. januar 2011 Jeg har i det siste levert og hentet mye i barnehagen ...Dette har ført til at jeg har sett litt ting i barnehagen som jeg reagerer på. Veldig ofte når jeg leverer så sitter barna og ser på tv... De ser en eller annen video. Dette er langt over 50% av gangene jeg har levert den siste perioden... Og det som er like skremmende er at de like ofte ser tv når jeg henter de... Jeg leverer i tidsrommet 9-10 og henter i tidsrommet 15.30-16.00... Da er de fleste barna i barnehagen og det skal være 2 ansatte til stede... En annen ting jeg reagerer på er at de ansatte kan ligge/sitte i sofaen og gjøre ingenting eller sitte på dataen... Det er vel kanskje 50-50 om de leker med barna eller gjør noe annet... I tillegg er dette en barnehage med 10 plasser.. det er nå 12-13 barn der, hvorav 5 under 2 år og 1 på 2,5 og resten fra 4-5. Det er mange små barn per ansatt det... og det har aldri vært så ille der... Vet at familiebarnehagene ikke har så strenge krav, men dette er da veldig drøyt synes jeg... De har i tillegg noen ganger ikke hatt tid å se om jenta mi sover... bare lagt henne i vogna og latt henne ligge der en stund... men aner ikke om hun har sovet... Det synes jeg er veldig dårlig... Skal det være sånn i en barnehage? De jeg har fortalt dette til rister på hodet og mener det er helt vilt... Jeg vurderer sterkt å bytte til en større barnehage der de har mer kontroll...
Gjest Skrevet 11. januar 2011 #2 Skrevet 11. januar 2011 Hva med å ta det opp med de ansatte? Du som forelder har all rett til å stille krav til kvaliteten på tilbudet
Tulla08 Skrevet 11. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 11. januar 2011 Blir anbefalt å ikke gjøre det av de jeg kjenner, da det ofte blir vondt værre... og dette er en familiebarnehage.. og den er i nabolaget her vi bor og alle kjenner alle... Det virker som om det er så lett åtrikse og mikse og de får inn mange barn mer enn de kan ha...Hvis jeg blir nødt å ha henne stuck i denne barnehagen må jeg jo gjøre noe, men hvis ikke så håper jeg på å få byttet til sommeren... Da er hun tre år... På de 1,5 årene vi har hatt henne i barnehagen har de vært utenfor barnehagens område kanskje maks 3 ganger... De skrøyt så fint om at de var masse på turer og rundt forbi... (en gang i uka sa de) men dette har jeg sett lite av... Det er mye bra med barnehagen og jenta trives, men den utstrakte bruken av tv og slappe ansatte synes jeg svært lite om... Det er da jobben deres... Jeg kan ikke gjøre slik på min jobb.. Kanskje har man en dårlig dag, men dette har skjedd så mange dager nå at man kan ikke konstant ha tv dager... Er det noen som har barna i en bhg der de nesten daglig ser tv??
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 11. januar 2011 #4 Skrevet 11. januar 2011 Det kan hende de har lov til å ha så mange barn, ettersom de barna på 4-5 år krever mindre personale enn de yngre barna. Resten av det du forteller høres ganske ille ut, og jeg tror neppe det er vanlig. Jeg har aldri hørt om barnehager der de ser på TV utenom ved veldig spesielle anledninger. Jeg ville helt klart tatt dette opp med personalet, og med eier av barnehagen. Dersom det ikke bedrer seg er det på sin plass med en telefon til kommunen.
Pippilotta med 2 blå! Skrevet 11. januar 2011 #5 Skrevet 11. januar 2011 Dette bør du klage til kommunen på! Jeg driver selv familiebarnehage, og eneste grunnen til at jeg er innom her nå er fordi alle barna sover og jeg unner meg 10 min i sofaen. En familiebarnehage skal følge akkurat de samme reglene som alle andre barneahager, så de har akkurat like strenge krav. TV ser vi aldri på, den skal ikke stå på på dagtid. Sofaen bruker jeg når jeg er ferdig på jobb... På dagtid leker vi inne eller ute eller vi har tilrettelagte aktiviteter. Når det gjelder soving så sjekker jeg alltid ei lita stund etter at de er lagt så jeg har tidspunkt for når de sover hver dag. Reglene for antall barn er slik: 1 voksen pr 4 barn under 3 år 1 voksen pr 5 barn hvis de er over tre år, da kan du f.eks ha 3 barn på fire år og 2 barn på to år. Og man kan da ikke mikse og trikse med antall barn selv? Det er jo kommunen som foretar opptaket og økonimitjenesten som utbetaler støtte for det faktiske antall barn som er registrert der! Synes dette høres ut som en merkelig barnehage og er veldig nysgjerrig på hvor i landet du bor... Blir litt sint over at folk ikke kan ta barna og jobben sin seriøst! Det er da ikke noen oppbevaringsplass!
Gjest Skrevet 11. januar 2011 #6 Skrevet 11. januar 2011 Nei, tv får barna se når det er fredagskos bare i vår barnehage. Men seriøst, tror du virkelig at de ansatte vil være "slemme" mot barna hvis noen kommer med saklig kritikk? Hva med å snakke med andre foreldre og høre om ikke dere som foreldre kan gå sammen om å komme med tilbakemeldinger til barnehagen, hvis du synes det er skummelt å klage alene.
valkyrien Skrevet 11. januar 2011 #7 Skrevet 11. januar 2011 Hvis familiebarnehage er det samme nå som det var for 25 år siden, s¨å ville jeg ALDRI hatt mitt barn der... Jeg gikk i familiebarnehage noen år, og sliter enda med problemer jeg fikk etter å ha vært der... De syntes at det var en god løsning å låse barn inne på et rom alene om de var vanskelige, gjerne uten lys på også. Ikke virket de særlig interesserte i barna heller, satt heller og røykte og drakk kaffe.
Tulla08 Skrevet 11. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 11. januar 2011 Takk for svar 02+09 mamma... De er ihvertfall 2 barn for mye med andre ord... Skjønner ikke hvordan de kan få tillattelse til det? Spesielt når disse barna er så små... Uff... ja akkurat nå føler jeg hun er på en oppbevaringsplass.. skal ikke være sånn... Kaklehøna... nei jeg tror ikke de blir slemme med barna... jeg tror bare de ansatte blir sure... og skal jeg treffe på de hver dag og de ikke gjør noen endring uansett så kan de likesågodt være blide... og de fleste som har fått plass i denne bhg kjenner eieren.. og blir dermed ikke med på noen klage... dessverre... dessuten har jeg nå llevert sent og hentet tidligere enn de andre gjør.. og det er da jeg har sett den utstrakte tv bruken.. det er ikke sikkert de som leverer halv 8-8 ser dette... eller henter halv 5-5... For jeg har ikke lagt merke til dette så intenst som nå... og det sjokkerer meg hver dag... i dag skal jeg faktisk hente litt tidligere, bare for å se om det da også er video på menyen... Og Flettemette.. nei jeg har hørt med flere som sier det skal svært spesielle anledninger til før de får se tv.. f eks om en har bursdag og ønsker å se en film.. eller noe ant spesielt.. Men om de ser tv når jeg henter i dag også, da skal jeg slenge en kommentar... Et el ant, ser dere tv nå igjen??? Så skjønner de ihvertfall jeg ikke liker det... og om de tørr å svare.. så får vi se hva svaret blir...
Gjest Skrevet 11. januar 2011 #9 Skrevet 11. januar 2011 Vi hadde en super familiebarnehage til eldstemann hans to første år i barnehage. Damen som drev den knøttlille barnehagen gikk på tur med barna 3-4 ganger i uka. De hadde fast lese og musikk stund. De tegnet og modelerte og de fikk sunn varmmat hver eneste lunsj I tillegg samlet hun ting barna laget i permer, tok bilder osv, omtrent som i den store barnehagen barna våre går i nå. Du kan tro jeg var trist da hun bestemte seg for å avslutte driften og begynne med noen annet. Så familiebarnehage trenger ikke være dårlig!
valkyrien Skrevet 11. januar 2011 #10 Skrevet 11. januar 2011 For all del, det finnes sikkert bra familiebarnehager også. Men for min del så har jeg kun dårlige assosiasjoner med det, og får vondt i magen bare av å høre ordet familiebarnehage...
Pippilotta med 2 blå! Skrevet 11. januar 2011 #11 Skrevet 11. januar 2011 Skjønner godt at du har er dårlig bilde av familiebarnehage valkyrien... Heldigvis er mye endret på 25 år! Jeg har drevet i 7 år nå og det har skjedd utrolig mye bare på de årene når det gjelder regler og lover vi må følge og vi er på felles møter med kommunen og på kurs! Kjempebra at det er slik men dessverre er det noen som lurer seg unna slik som barnehagen til HI. Slike bør ikke få drive og det er derfor viktig å klage når man ikke er fornøyd. Dårlige barnehager fins det overalt, men det er ekstra ille når det kun er 1-2 ansatte og det ikke fungerer.... Hvordan gikk det ved henting i dag HI? Og er de i det hele tatt ute iløpet av dagen?
Ulldott Skrevet 11. januar 2011 #12 Skrevet 11. januar 2011 Jeg kan ikke forstå hvorfor kommuner tillater familiebarnehager å drive på denne måten! Flott med fambhg dersom en dagmamma har 2-3 barn hjemme, men når de driver med 13 barn i et privat hjem burde de blitt stoppet for lenge siden! Fam.bhger som driver på denne måten klarer å lure seg unna alle lover og regler som vanlige barnehager MÅ følge for ikke å bli stengt på dagen. De tjener godt med penger og får masse statsstøtte og slipper alle utgiftene vanlige barnehager må ta, feks følge vanlig lønnsrammer, inneklima, utemiljø, sikkerhetsforskrifter, ol. ALT slipper de unna for de er jo et "privat hjem". Det er helt hårreisende at de bruker TV som barnevakt mens de surfer på nettet! Finn deg en skikkelig barnehage og gi dem klar beskjed hvorfor du tar barnet ditt ut. Og ikke minst- Gi kommunen beskjed om hva som foregår!
Ranveig R Skrevet 12. januar 2011 #13 Skrevet 12. januar 2011 Meld frå til kommunen, slik skal det ikkje vere! Eg jobbar sjølv i ein familiebarnehage, og vi må rette oss etter dei same reglane som alle andre barnehagar, både store og små, private og offentlege. Vi har 9 barn no (forskjellig alder, har plass til eitt til), er tre voksne med totalt 250% stilling. TV har vi ikkje, og vi følger naturlegvis med på når ungane sovnar. Kan ikkje nødvendigvis gje eit nøyaktig-på-minuttet-svar om foreldra spør, men vi veit om barnet har sove ca 20 eller ca 30 minutt. Vi har heller ikkje pc (dvs eigaren av bhg har det, men sidan heile kjellaretasjen blir brukt utelukkande til bhg har ho pc'en sin oppe på kontoret). Det som kan "distrahere" oss mest er vel om vi blir skikkelig engasjert i geo-mag-bygginga Vi er alltid to på jobb mellom 9 og 15, av og til tre. Når 8 av 9 barn søv får ein av oss klargjort ulike aktivitetar/vaska eller gjort andre ting som skal gjerast, mens den andre er saman med det barnet som ikkje søv. Eg skjønar ikkje at ein (familie)barnehage kan sleppe unna med det som du beskriver... tv som dagleg underholdning, for mange barn pr ansatt, ingen kontroll på elementære ting som om barna søv eller ikkje... Nei. Bytt barnehage om du ikkje føler for å "starte ein krangel i nabolaget", men meld uansett frå til kommunen så det forhåpentlegvis kan bli ordna opp i dette rotet.
lille sprelle Skrevet 12. januar 2011 #14 Skrevet 12. januar 2011 høres vilt ut. Du kan velge å ta det opp med barnehagen, eller du kan også gå direkte til kommunen som er barnehagetilsynsmyndighet og har ansvaret for å godkjenne/ikke godkjenne/veilede osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå