Gå til innhold

Kontrakt med donor


martheiskogen

Anbefalte innlegg

Vi skal insemineres på Stork med privat donor. Han er en venn av oss og vi er enig om fordeling av ansvar for barna: vi skal ha absolutt alt foreldreansvar, formelt og økonomisk, men han får ha kontakt med barna. Nå vil vi gjerne formalisere dette med en kontrakt. Er det noen som har gjort noe slikt før? Hva gjorde dere? Hva måtte dere betale dersom dere fikk advokathjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme hvordan dere gjør det, vil det ikke være juridisk bindende. Dersom han får lyst å ha foreldreansvar og vanlig samvær etter hvert, står han fritt til å forlange det. Dersom dere får lyst å forlange barnebidrag har dere mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm

Dette er ikke elik jeg har forstått det. Vi er gift og gjør jo dette gjennom en godkjent klinikk. Da blir vel vi juridiske foreldre? Ifølge LLH kan vi ikke kreve barnebidrag da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir og er en vanskelig sak. Det stemmer at dere kan få godkjent medmorskap, og bli likestilte juridiske foreldre etter fødselen (men først etter fødselen, for den kjønnsnøytrale ekteskapsloven er en spøk), men da er det mange krav som skal oppfylles. Jeg vet at Stork oppfyller disse kravene, men dere må selv skaffe dokumentasjon med riktige stempel osv, osv. Det er en del jobb.

 

Men dere velger å bruke en kjent donor, altså en som ikke står i noe donorregister. Da tror jeg dere får en litt større utfordring. Stork må nemlig skrive noe papirer på at dere har brukt åpen donor, med info om sædbank, donornummer, ++. Det kan de ikke gjøre i deres tilfelle.

 

Jeg vil tro at dere må føde barnet, så må donoren deres frasi seg farskapet, og så må medmor stebarnsadoptere barnet. Dette vil mest sannsynlig ta en god stund. NAV er ikke raske.

 

Vi har selv brukt anonym donor og jeg stebarnsadopterte barnet vårt. Det hele var veldig enkelt, og farskapssaken ble henlagt med en gang, da vi ikke hadde noe "far". Deres donor vil dessverre bli sett på som en far.

 

Lykke til med alt, uansett hva dere velger :)

 

Spør gjerne, hvis det er mer dere lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...