hedda:-) Skrevet 10. januar 2011 #1 Skrevet 10. januar 2011 Jeg har infeksjonsastma, akkurat hatt en skikkelig influensarunde med påføgende slitsom hoste. Har av den grunn og tidligere sykdomshistorier mest sannsynlig hatt infeksjonsastma i mange år. Men er først nå jeg har fått Ventoline (innhalator). Er strax 27 uker på vei, så d er jo ikke akkurat noen ønskesituasjon å begynne med noe sånt nå, men babyen har d nok atskillig bedre når mor får puste. Noen som har erfaring med bruk av astmamedisin/Ventoline?? Del gjerne, kjekt å få lært seg litt:-)
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 11. januar 2011 #2 Skrevet 11. januar 2011 Jeg har også infeksjonsutløst astma og anstrengelsesastma, men kanskje litt kraftigere enn deg. Sist jeg var syk nå, var jeg svært tungpustet og måtte til legen umiddelbart, da selv ikke Ventoline virket. Som jeg har forstått det, er Ventoline forholdsvis uproblematisk å bruke når man er gravid (selvfølgelig med de vanlige restriksjonene), det som kan være et problem er astmamedisiner med steroider, som Flutide. Disse virker forebyggende som regel. Jeg har uansett fått beskjed om å bruke også disse fordi det - som du sier - er viktigere for babyen at den får oksygen, og at risikoen er svært lav. Sist jeg var syk konfererte legen min med en lungespesialist som da anbefalte meg å ta både Ventoline og Flutide selv om jeg er gravid. Jeg var da bare 14 uker,så da skulle vel risikoen være enda større enn hos deg! :-)
cameo Skrevet 12. januar 2011 #3 Skrevet 12. januar 2011 Det er absolutt ingen fare å bruke Ventoline under graviditeten :-) Det anbefales at du alltid har den tilgjengelig.
hedda:-) Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 12. januar 2011 Godt å høre andres erfaringer:-) Tusen takk:-) Har hatt d sånn ved hver førkjølelse jeg har hat de siste 10 årene, men har aldri blitt utredet på noen måte. Var veldig lettet da jeg på legevakta møtte en lege som skjønte med en gang hva d var vi hadde å gjøre med. Ventolinen funker som bare d, har blitt atskillig bedre de siste dagene. Ikke bare bare dette med graviditet og sykdom, veldig kjekt å ha med-gravide å dele erfaringer med:-)
Utålmodig fødeklar♥J07, G11♥ Skrevet 12. januar 2011 #5 Skrevet 12. januar 2011 Har astma og har vel hatt det siden jeg var bitteliten...de siste årene har jeg tatt Symbicort 2-3 ganger daglig. Min fastlege er meget skeptisk til bruk av legemidler med kortison, og anbefaler meg å holde meg til Bricanyl...men hallo, Bricanyl funker svært dårlig på meg...har snakket med lungespesialisten min som forøvrig er overlege på en lungeavdling (går til han kun 1-2 ganger pr. år) og han mener at dette er noe tull og tøys...det viktigste er uansett at mor kan puste uanstrengt, det lille kortisonet fosteret eventuelt får i seg gjør visstnok ingen skade:-) Så ta medisinen din du! :-) Og lykke til videre i svangerskapet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå