funky Skrevet 10. januar 2011 #1 Skrevet 10. januar 2011 Jeg har en sønn fra før, og fødte han uten epidural, da jeg hadde panikk for å bli stukket i ryggen... jeg har blitt anbefalt epidural av veninner, men etter å ha sett flere program på TLC "barnet i magen", så er jeg bare blitt mer skeptisk... de kjenner jo ikke no!! Og må jo være forferdelig tungt å presse ut ungen? Får man pressrier? Er d tyngre å få ut ungen med epidural? Gruer meg, er like før jeg melder fra til sykehuset at de IKKE skal tilby meg epidural...
♥ Baby - 02.07.11 ♥ FØDEKLAR Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 Jeg fødte første med epidural, og nr 2 uten. Til sommeren SKAL jeg ha epidural igjen!! Skulle ha d m nr 2 også, men ble styrtfødsel, så jeg fikk ikke noe i det hele tatt. Jeg kjente ingen smerter m epidural, men jeg var helt m underveis, klarte å smile og bruke krefter på å trykke, så d anbefales på d sterkeste! )) hehe
lille frø, mor til to Skrevet 10. januar 2011 #3 Skrevet 10. januar 2011 Anbefaler epidural på sterkeste så lenge det er godt driv i fødselsforløpet. Jeg kjente alt, riene, pressriene, gikk oppreist osv. Det var som å komme til himmelen. Hadde plutselig full kontroll over fødselen. Riene kjentes ut som gode menssmerter. Under utdrivingsfasen koblet de ut epiduralen, men det å presse med smerter gikk veldig bra. Da hadde jeg masse overskudd også. Og det var bra, da babyen ble stresset mot slutten og jeg måtte trykke ut babyen svært hurtig. Stikket i ryggen merket jeg ikke noe til.
RockMyWorld Skrevet 10. januar 2011 #4 Skrevet 10. januar 2011 Hadde epidural med min første og syntes det var en god opplevelse. Hadde virkelig behov for den søvnen jeg fikk etter at epiduralen begynte å virke. Jeg var ikke noe oppe å gikk, fødselen stanset opp litt, men jeg sovnet, så det gjorde ingenting. Baby hadde det bra hele tiden også! De koblet ut epiduralen under utdrivningsfasen til meg også, så ingen vansker med å kjenne pressriene for å si det sånn :-) Om jeg skal ha epidural nå har jeg ikke tenkt noe mer på, tar det som det kommer. Stikket kjente ikke jeg noe til heller.
Fødeklar_ja! Skrevet 13. januar 2011 #5 Skrevet 13. januar 2011 Jeg anbefaler epidural.. Under min første fødsel hadde jeg (som jo vanlig er) store smerter og greide ikke konsentrere meg om å puste skikkelig under riene eller noe som helst, og ca 15 timer etter riene begynte fikk jeg epidural.. Det va en stor lettelse!! Jeg klarte å slappe av, konsentrere meg om hva som skulle skje videre og jeg fikk samlet meg. Jeg mistet ikke pressriene eller noe sånt, og jeg synes fødselen ble mye mer positiv etter å ha fått den Med nr 2 brukte jeg ingen smertelindring, men dette skyldes nok mest fordi det varte i under 2 timer fra riene begynte til jenta var ute Men uansett, har du store smerter og de tilbyr deg epidural så tenk deg godt om før du takker nei..
Mrs. Bouquet Skrevet 13. januar 2011 #6 Skrevet 13. januar 2011 Jeg måtte ha epidural med førstemann, syns ikke jeg hadde noen god opplevelse, men mulig det var fordi fødselen var igangssatt, hard og med komplikasjoner. Men i ettertid føler jeg liksom det er etter at jeg fikk epiduralen alt gikk galt, jeg mistet kontrollen og det var jo like vondt å få babyen ut til slutt alikevel. Neste gang fødte jeg uten noe som helst og hadde en fin fødsel der jeg følte jeg hadde kontroll helt til pressriene. Hadde forsåvidt kontroll da også, men det er så vondt når hodet står i åpningen syns jeg. Hører de fleste syns epidural er fantastisk, men for min del er det heller noe jeg er redd for.
Snøfnugg75 Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 Du har ikkje epidural under forløsning. Når du får pressrier, tar dei enten ut nåla, eller skrur av. Ellers kjenner du ikkje når du skal presse. Har født to barn med epidural i opningsfasen, fødsel 1: tok ut nåla, fødsel 2; nåla stod i, men epiduralen er skrudd av. Jm sa at dei som oftast har nåla i no, sidan dei brukar epidural i tilfelle sying. Ved første fødsel hadde eg spinalbedøving under "hardangersaumen".
Maia&Mathias <3 Skrevet 14. januar 2011 #8 Skrevet 14. januar 2011 Jeg fikk også epidural når jeg fikk min første. Hadde egentlig bestem meg for å ikke ha det, men hadde en utrolig tøff fødsel der jeg ikke fikk åpning så overlegen kom inn å anbefalte meg å ta epidural. Før jeg fikk epiduralen hadde jeg ligget i 6 timer med konstant rier med bare 1 minutts mellomrom uten å få noen åpning. Dette var pga arrvev som var grodd sammen etter at jeg fjernet litt av livmorstappen pga celledeling for en del år siden. Når jeg fikk epiduralen greide jeg å slappe av og pustet meg greit gjennom riene med litt lystgass. Sovnet tom mellom riene og etter bare 4 timer hadde jeg full åpning (fordi jeg klarte å slappe av og d gjorde at kroppen klarte å få åpning av seg selv). I utdrivningsfasen satt de på drypp for å få igang pressriene men etter bare 10 min viste d seg at babyen måtte få hjelp til å komme ut med vakum. UTROLIG glad for at jeg gikk tilbake på d jeg hadde bestemt meg og tok imora tilbudet om epidurat. Hvis jeg ikke hadde gjort d hadde nok fødselen endt opp i ks. Lykke til!
MillaCamilla Skrevet 14. januar 2011 #9 Skrevet 14. januar 2011 Jeg hadde epidural og den gjorde meg rimelig bedøvd i bekkenet. Jeg presset ut barnet på 15 minutter, og det var ikke spesielt tungt, selv om jeg ikke kjente annet enn at det sprengte og samr når jeg fikk pressriene. For meg var ikke det noe problem i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå