Gå til innhold

Inspirert : Mange med dårlig råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor mener du dere har dårlig råd? Sparer dere? Drar på ferie? har hus? ...

Vi har utbetalt 20 tusen i mnd, og klarer oss godt på det. Sparer en del hver mnd, betaler alltid regninger, har to biler og eier hus. Drar på ferier, kjøper oss klær, spiser ute av og til...

Har vi dårlig råd fordi vi ''bare'' har 20.000 i mnd? Eller defineres dårlig råd utifra hva man ''har'' her i livet???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 24000 utbetalt i mnd.

Er alene med en 3åring. Jeg har 10 000 i boutgifter (eier), eier bil uten lån og har studielån på 250 000.

Jeg sparer så mye jeg klarer, rundt 5000 per mnd.

Det siste året har jeg levd så sparsomt som mulig, ikke dratt på ferie og prøvd å begrense by turer og store shoppingrunder.

Målet er å spare opp 100 000 til bufferkonto, jeg regner med å være ferdig i april:)

Skrevet

Kommer nok mye an på hvor i landet man bor også. I ytre gokkivold kaqn man fint betale ned på et hus med den inntekten, mens i indre sentalby har man knapt til huslånet med den inntekten.

Dere har jo ikke dårlig råd. Dårlig råd er når man IKKE har råd til å reise på ferie, spise ute, kjøpe klær osv.

Skrevet

Vi har dårlig råd. Sliter ofte med å få pengene til å strekke til.

Skrevet

vi bor i trondheim.

HI

Skrevet

Jeg har hatt mye mindre enn det, og har nå mer enn det, utbetalt i måneden.

Jeg føler meg ikke rik, og har ikke råd til dyr ferie hvert år. Det kommer an på utgiftene i det daglige. En kan ha god rå, men oftest har en dårlig råd med en slik inntekt som du skisserer.

Skrevet

Vi har vel egentlig ikke dårlig råd, to 100% jobber i staten. Ikke noe å bli fet av heller da.

Vårt problem er vel at vi ikke kommer oss inn på boligmarkedet og må leie for 8500 hver måned, det føles bittert. Håper vi slipper det så mye lenger.

Jeg får litt sjokk da over alle med en inntekt som HAR fått boliglån når vi ikke får. Har ikke noe økonomisk rot heller. Litt studielån bare...

Skrevet

vi fikk boliglån fordi vi hadde 1 mill i egenkap. hadde vi ikke hatt den, så hadde vi ikke hatt sjans i havet

HI

Skrevet

Vi har privat lån på 1 mill, og samlet inntekt på mellom 80 og 90 pr. måned. Jeg synes vi stadig har problemer med å få pengene til å strekke til... Men, da burde vi kanskje omprioritere når jeg hører deres tall.. ?

Skrevet

Ja, ikke sant, HI. Og hvem har sjans til å skrape sammen egenkapital så lenge man leier dyrt uansett. Men vi får bare betale ned det bittelille billånet og så begynne på studielånene så lenge vi ikke får boliglån.

Skrevet

Vi har ikke spesielt god råd... Har utbetalt totalt 37.000kr i mnd på oss begge. Har boliglån på 2 mill, billån på 100.000kr, studielån på 130.000kr.

Skrevet

Vi har 65000,- utbetalt i mnd og har dårlig råd, sparer ikke en krone, har ikke råd til dyre ferier. Har to gjeldfri biler og intet studielån. Faen skal vite hvor penga tar veien. Vi spiser opp inntekta til HI i mnd da, boliglån på 8000,- og den helvetes strømmen er på 8-12000,- i mnd.

Skrevet

hæ??? Dummeste jeg har hørt, må være et tulleinnlegg.

Skrevet

vi har hus (gård), to biler, campingvogn (ny), traktor (gammel).

Vi har vel en samlet inntekt på rundt 30.000, netto

Ut ifra hva vi eier, dvs vi har nesten 1 mill i gjeld så vi eier vel ikke alene, så har vi ikke dårlig råd.

Men akkurat nå er vi inne i en trang periode, og når sønnen i huset hadde vokst i fra både skisko og skøyter var ikke det noen god følelse.

Heldigvis finnes finn.no :-) Hunden skulle ha vært vaksinert, det får bli på neste lønning, og jeg skulle ha vært en tur til gynekologen (4 år siden celleprøve). Om et par mnd må jeg ha flere linser, og både mannen, sønnen og to brødre har bursdag snart.

Vi spiser ikke ute, og vi kjøper sjelden klær. Ferie har vi råd til, men ikke sydenferie. Det er ikke gratis å bo på campingplass, men feriepengene blir brukt til ferie.

Skrevet

Vi har ikke dårlig råd, men vi har det heller ikke fett. Sånn midt på treet vil jeg tro.

Vi har en samlet inntekt på ca. 35000.- utbetalt pr. mnd.

Boliglån på 1,9 (litt under det), betaler 13000.- pr. mnd

Ingen billån, kun driftsutgifter, årsavgift og forsikring

Gubben betaler bidrag på 3500.- pr. mnd.

Barnehage til ett barn, 2200.-

SFO til ett barn, 2500.-

Betaler forsikringer på ca. 3000.- pr. mnd.

Setter av 5000.- pr. mnd. til regningskonto

Så da har vi igjen ca. 6000.- til mat, klær, frisør, lege- og tannlege, fritidsaktiviteter, diesel og andre småting som kommer på.

Vi har aldri vært i syden med barna, men det er en stor drøm.....

Skrevet

Bare de faste utgiftene våre alene ligger på 20 000,- - og så kommer variable utgifter i tillegg. Da vi fikk vårt første barn, levde vi på 13000,- utbet. i mnd., og jammen gikk det jo det óg, ikke så mange år siden.

Skrevet

Jeg føler at vi har dårlig råd, men sånn egentlig har vi vel ikke det. Vi eier leilighet og kjører en fin bil. Jeg jobber 80% og har utbetalt 17000 i mnd (etter skatt). Mannen har utbetalt 25 000 etter skatt.

Grunnen til at jeg føler at vi har dårlig råd er fordi vi ikke har råd til å dra på ferie, men må spare i ett år før vi kan tenke på noe, og det faktum at vi kan se laaangt etter eget hus - som er drømmen akkurat nå.

Skrevet

dere med 60.000 ++ utbetalt, hva faen sløser dere penger på da dere påstår å ha dårlig råd??!!

Skrevet

Meg med privat lån på ca 1 mill og samlet inntekt mellom 80 og 90 pr. måned... Vi har høye strømutgifter, forsikringer, utgifter på hytter, biler osv... Det går nok mye penger på klær og uteliv generelt, og aktiviteter for barna. Vi har buffere, slik at det aldri trenger å skorte på ferier og slikt, og sånn sett har vi sikkert ikke dårlig råd, men jeg synes stadig vi må gjøre innhugg i bufferne i hverdagen, da lønningen ikke strekker til... Når mannen får bonus fylles bufferne på igjen, så det er ikke synd på oss, ikke det jeg mener :-) Fikk meg bare en liten oppvekker når jeg leste tallene deres.

Skrevet

20 000 kr er lite hvis du bort dyrt i en veldig dyr by foreks, slik som oss.

Vi har 30 000 kr i regninger vi. (alt fra huslån, husleie,billån,barnehage osv)

Inntekt samlet er 48 000 kr. (endel mer når gubben har overtid)

Skrevet

Dere som har 8-12000 kr i strømregning i mnd, dere har ikke vurdert å etterisolere? Enten må dere bo på 400kvm+ og være 8 stk som dusjer hver dag, eller så er huset deres veldig trekkfullt?

Vi bor på ca 200 kvm og har iiiiskald kjeller som gjør det kaldt i 1. etg. Allikevel bruker vi ikke mer enn 20000kr i året på strøm. Vi fyrer med gratis ved da, som ville utgjort ca 3500kr hadde vi kjøpt.

Når det er sagt så føler vi ikke at vi har sinnsykt dårlig råd, vi bare prioriterer annerledes enn andre. Vi har ca 30 000kr utbetalt per mnd. 6000 i huslån, 1500 i strøm, 2300 i bhg, ca 4000 i forsikriger og bilavgifter, 3000 i drivstoff, 1500 i tv, internett og telefoner, 500 i fagforbund, 3000 i sparing og fond, 3500 i dagligvare (2 voksne 1barn) og så gjenstår det nesten 5000kr til resterende ting som klær, lege, tannlege, vedlikehold, uforutsette kostnader (det skjer ofte med to biler;)), skolebøker (1 student), fritidsaktiviteter, trening, fysioterapi og alt annet e kan bruke penger på. Vi spiser aldri ute og ferierer på hytta til foreldrene mine, kino 1-2 ganger i året - men vi har råd til "det vi vil" men det fordrer jo at vi nedprioriterer andre ting selvsagt :)

Skrevet

Vi har ikke dårlig råd nå, men vi har hatt.

Nå har vi utbetalt mellom 50 og 65.000 per mnd.

Husker en periode for 3 år siden, da bodde vi i by med mye høyere boutgifter og med en disponibel inntekt på omlag 20.000 per mnd.

Det var hardt.

Problemet vårt er at vi har problemer med å få investert i bolig, rett og slett fordi det ikke er boliger til salgs som passer vårt behov og at vi ikke har fått opparbeidet oss noe EK (bortsett fra BSU) iom. at vi ikke har eid selv tidligere.

Kjipt, hater å leie. :(

Vi har mye penger til overs syns jeg. Kan reise mye, kjøpe dill og dall, sløser sikkert en del. Vi har dessuten bare 1 barn.

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Å ha dårlig råd kommer ikke an på hvor mye man tjener. Jeg definerer dårlig råd som å ikke ha penger nok til å kunne kjøpe det man vil eller trenger.

Jeg har ca 27 000 inn i mnd (alenemor uten støtte fra NAV), rett i overkant av 15 000 i faste regninger hver mnd, og sparer en del. Jeg har det romslig økonomisk og har råd til det jeg vil :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...