Anonym bruker Skrevet 10. januar 2011 #1 Skrevet 10. januar 2011 Vi bor i Norge og blir tatt vare på. Ikke vær så hysteriske! Sikter til HI i det andre innlegget!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 Fordi om det ikke trenger å være dødelig så er det faktisk ganske alvorlig. Man kan være syk i lange tider etterpå. Hadde du ikke vært bekymret for å gjennoppleve at livet til deg og babyen stod på spill, og i tillegg være syk de første 1.5 årene av ditt barns liv?
Tante Blås Squaw Skrevet 10. januar 2011 #3 Skrevet 10. januar 2011 Forstår den bekymringen veldig godt!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2011 #4 Skrevet 10. januar 2011 fordi man lett kan dø av det,kanskje? Og komlikasjoner kan oppstå,respiratorbehandling,lungebetennelser,massive blodprøpper,ARDS, multiorgansvikt, nevrologiske komplikasjoner,tusen stikk,arteriekran, urinkateter,hjerneslag, massiv blødning,hastekeisersnitt, premature babyer med respirasjonsproblemer,infeksjoner,aspirasjon av forurenset forstervann,lungebetennelser,respiratorbehandling av baby, hjerneblødning,blinde, hjerneskadde babyer og en barseltid hvor man ikke klarer å ta seg av babyen,kanskje? Nesten den eneste tilstanden som i visse tilfeller er livstruende og kan føre til død både hos mor og barn.. Skjønner godt at folk er obs på det,jeg.. Hilsen en av de som "tar vare på "de som blir innlagt på intensivavdeling pga svangerskapsforgiftning.. Tar vare på alle pasientene våre, men ikke alltid det går så bra alikevel..
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2011 #5 Skrevet 10. januar 2011 Fordi man bor i Norge og blir tatt vare på betyr det ikke at man skal slutte å bruke hodet selv. De som tar vare på oss er også bare mennesker som kan gjøre feil.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 10. januar 2011 #6 Skrevet 10. januar 2011 Fordi både mor og barn kan dø av det ! Svigerinna til kusina mi fikk det ,og hun fikk slag lå i koma i 3 uker ,måtte fjerne livmoren og mistet babyen sin Hun er 28 år og kan aldri få flere barn ....... Moren min mistet ene datteren sin en uke før termin pga svangerskapsforgifting ,fosteret kom i sete og var helt stiv (de var på nippet til å kutte opp hele fosteret) Moren min revnet og måtte sy 60 sting .... Moren min hadde svskapsforgifting med meg også som resulterte i at jeg var dødfødt ,født 3 mnd for tidlig ,blind (har fått tilbake synet nå) og døv på høyre side og har CP . Så ikke kom til meg å si at svskapsforgifting ikke er farlig ! Trenger du flere grunner ?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. januar 2011 #7 Skrevet 10. januar 2011 Jeg vet faktisk om to stykker som er død pga det og en som måtte hente ut babyen med KS før den kunne overleve (ellers ville verken mor eller barn ha overlevd), så jeg synes absolutt det er grunn til bekymring. Rart at du kan bagatellisere noe som kan bli såpass farlig? Litt av grunnen til at ikke flere dør er jo nettopp fordi de gravide er obs på dette og oppsøker lege i tide. Hadde det ikke vært så stort fokus på dette, så hadde nok flere omkommet også pga svk.forgiftning (enten pga eklampsi eller HELLP).
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2011 #8 Skrevet 10. januar 2011 Blir tatt vare på, men det er ikke sikkert at vi overlever fordi!! Jeg fikk en svangerskapsforgiftning som kunne vært nokså farlig... (HELLP) glad jeg ikke fikk noe mer mèn av det ,enn et keisersnitt og et vakkert barn som var fortidlig født, dog ikke mere enn 6 uker!!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2011 #11 Skrevet 10. januar 2011 Hva skal jeg kommentere? Jeg syntes fremdeles det er hysteri her inne når folk begynner å rive seg i håret om man han +1 protein i urinen, og litt over 80 i undertrykk på blodtrykket. HI
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #12 Skrevet 11. januar 2011 Jeg hadde bare 140/90 når jeg og barnet mitt holdt på å dø av preeklamsi... Jeg hadde riktignok 3+ på ødemer og protein, men allikevel...
GeneralSpringSkalle Skrevet 11. januar 2011 #13 Skrevet 11. januar 2011 Jeg har hatt HELLP- syndrom 3 ganger. fikk beskjed om at det ikke ville komme igjen. Og ihvertfall ikke 3. gang. Blodtrykket trenger ikke være høyt. Jeg har hatt det så høyt at de måtte legge meg i kunstig koma. Og jeg har hatt det ganske lavt. Med samme diagnose. Det er mange fortegn til både SF og HELLP. Alle trenger ikke være til stede. Man kan føle seg helt fin, men ha farlige leververdier/Nyrer/blodplater/Urinsyre osv. Det er labprøvene som er det farlige snikete med dette. Alle får overhodet ikke de typiske 3 tegnene først. De er forvarsler som kan føre til at man tar en preeklampsistatus grunnet mistanker. (blodprøver) Diagnose settes ved labfunn. Nedlater meg ikke til å forsvare mer utfyllende pga at jeg tenker dette er så ignorant at det er flaut å være vitne til, men sier imot bare for å hjelpe så de som lurer ikke føler seg dumme og ikke tør å spørre. Jeg har i dag 3 premature barn Jeg har kronisk høyt BT Jeg har en ødelagt nyre og en med nedsatt kapasitet Jeg har forhøyet risiko for blodpropp og dyp venetrombose. Går på blodfortynnende Jeg har en lever som følges nøye, er i utredning ang hvor store skadene er. Jeg er sterilisert pga at kroppen min ikke kan gjennomføre flere svangerskap. Jeg ønsket mange barn, og jubler for de 3 jeg har. osv Til dere som er redde. Vær det! Bedre med en tur for mye enn for lite! Min historie er ikke mulig sa legen til meg (blitt fulgt av lege på sykehus, en fantastisk en som har spesialisert seg på SF) Han bruker nå mitt kasus til å opplyse om farer, symptomer osv, og har bedt om å få følge meg videre og utrede om jeg har noe underliggende latent? som kanskje gjorde meg ekstra utsatt. Første gangen satt jeg hjemme i stua, var litt sliten og litt hoven i beina, litt ør. Hadde vært på kontroll og hadde ingen protein, litt ødem ellers fin. Trodde jeg bare var helt vanlig sliten. 6 timer etterpå var min datter født. (ks) Mener ikke å skremme noen, men er redd for at slike holdninnger gjør folk nervøse for å spørre, og gjør at de ser ann ubehag lengre enn de burde. Dette er for meg et kjempesårt tema, og jeg føler meg personlig tråkket på og latterliggjort av deg HI. Men du er et Naut som jeg ikke kaster bort tid på å bli lei meg over utsagnene til. Jeg vet bedre enn deg. Og du burde skamme deg. Uansett humør, så er dette meget meget lavt å latterliggjøre på denne måten. Til dere som skulle bli usikker, slett HI's innlegg fra minnet, og spør med engang dere lurer på noe! Mitt svar var til dere, og til andre som har hatt SF og/eller HELLP. klem fra S
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #14 Skrevet 11. januar 2011 Jeg hadde bare +1 i urinen, ingen hevelser i kroppen og blodtrykk på 110/70.. Både jeg og babyen var det kritisk for en stund... Ble jo hastesnitt. Jeg var ikke ute av sengen på over en uke etterpå Alt fordi det hadde gått så langt siden jeg "helt sikkert" ikke hadde svangerskapsforgiftning.. Jeg hadde jo ikke høyt blodtrykk...
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #15 Skrevet 13. januar 2011 Jeg var hos 2 leger, først legevakt og så primærlege.. Ingen visste hva HELLP var, hadde hørt om det... Jeg hadde heller ikke veldigt høyt blodtrykk. ikke protein i urinen, hadde noe vann i kroppen, hadde "vondt i magen", noe jeg fikk beskjed om var "sure oppstøt".. En uke etter legvaktbesøk, ble det keisersnitt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå