Gå til innhold

Mange med god råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

tenker på småbarnsfamilier i etableringsfasen..merker flere rundt oss har råd til minst 1 utenlandstur i året + relativt ny bil, har giftet seg osv. Selv skjønner jeg ikke hvordan så mange har råd til det - eller er vi ganske fattige?

Tjener til sammen ca 800.000 i året og har rekkehus med 2 mill i lån + 10 år gammel bil og 1 baby.

Ikke handler vi dyr mat heller eller går mye på kafe eller restaurant osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sparer vel?. Er visst ganske mange av oss som gjør det, og da kan man ta seg råd til dyre ting etterhvert.

Skrevet

Så høye beløp over kort tid? Er det jeg reagerer på. Jeg vet hva sparing er, men skjønner ikke hvordan noen med av og til lavere inntekt enn oss har råd til så mye mer. Nytt hus, ny bil osv. Der gjerne han er student og hun tjener max 350' i året..

Vi har ikke lån til pipa heller, men ser ikke hvordan vi kan sette av mange tusen i mnd med studielån i tillegg.

Skrevet

Vi er småbarnsforeldre i etableringsfasen, har nytt hus og to biler, to barn. Begge jobber fullt, og vi har vel ganske normale inntekter vil jeg tro, ca 50 000 utbetalt i måneden tilsammen (inkl. barnetrygd). Vi sparer 3000 kroner på felles sparekonto i måneden, og 500 kroner hver til barna i måneden. Vi har som regel minst en utenlandstur i året, og da bruker vi av disse sparepengene og feriepenger. Barna tar lommepenger fra sine sparekontoer. Forstår ikke at det skal være vanskelig å forstå at vi har råd til dette? Vi lever ikke noe luksusliv i det daglige, storhandler en gang i uka og er bevisste på forbruket vårt, det gir oss anledning til å spare.

Skrevet

Kanskje de låner til det? Eller kanskje du faktisk ikke ser at hver enkelt familie prioriterer, altså at ikke hver enkelt familie gjør alt det du sier, men at du summerer opp luksusen til allesammen.

Skrevet

Kjøper sikkert på avbetaling og kredittkort.

Enig med deg, skjønner ikke hvordan folk med dårlige jobber har så innmari god råd.

Et mysterium :D

Skrevet

Vi har to inntekter på litt under 800 til sammen. Ikke all verden, men umulig å få jobb så vi er glad for at vi har faste jobber bare.

Vi har ikke så god råd, leier leilighet, en gammel halvdårlig bil, sjelden ferie og da billige turer. Ikke akkurat luksus.

Skrevet

Er ikke 50 000 utbetalt mye da? Vil tro det ihvertfall er 10 000 mer enn normalt? Da har dere vel fått mer i lån enn de fleste og kan spare mer også. Jeg har også inntrykk av at mange har god råd i etableringsfasen..vet ikke hvordan folk får det til jeg.

Skrevet

Nytt hus koster rundt 5 mill + 2 nye biler ca 600.000 kr, mat/husholdning 6000 pr mnd...hmmm, og dere har nok å ta av til å spare?

Vi legger alltid inn noen tusen ekstra på utgiftskonto så har alltid en god buffer, er aldri i "0", likevel har vi ikke råd til nytt hus og minst 1 utenlandstur i året...hmmm

Men ja, tror noen av vennene våre har lån til under pipa ja, vi er ganske forsiktige kanskje.

Ikke lever vi noe luksusliv verken i det daglige eller i sommerferien. Feriepenger er jo ikke en kjempeinntekt da.

For oss er det luksus med 2 biler, nytt hus og ferier til utlandet hvert år.

Skrevet

vi har faktisk ca 40.000 utbetalt...kanskje de 10.000 utgjør ferieturene, resten får jeg ikke til å stemme

HI

Skrevet

Tror en del av de bor på landet med billige hus kanskje?

Skrevet

Tro meg, dette er eksempel på flere - uten å summere luksusen tilsammen.

Skrevet

Vi har 1 barn på 4, selv 36 og 41 år gammel. Tjener 1,1 mil tilsammen, ikke mye egentlig når man tenker på vår bakgrunn og erfaring. Vi kjøpte hus for 12 år siden og har ikke så mye lån igjen. Vi har nok ganske god råd, men velger heller å nedbetale enn å kjøpe ny bil, båt eller hytte hele tiden.

Skrevet

Jeg som sa vi har 50 000 utbetalt.

Vi bor ikke i noen by, har nytt hus (dvs 5 år gammelt) og gjeld på 2,5 mill. Har faste utgifter på 30 000 i måneden, bruker ca 6000 på mat, 3000 på drivstoff. Også sparer vi som nevnt lenger opp. Hva er vanskelig å forstå med det?

Skrevet

Alt er mulig, dessuten så trenger ikke en utenlandstur å koste så innmari.

Vi fire reiser mye utenlands, hvis vi bor hos kjente koster turen oss 5-6 tusen, skal vi leie så koster det ca 10000 med to ukers ferie.

Det er noe vi sparer opp til, selv om alle rundt oss ikke skjønner hvordan vi får det til så ser de ikke at vi lever sparsomlig. Handler på tilbud, kjører ikke tullkjøring, handler sjeldent noe til oss selv hvis det ikke er nødvendig osvosvosv.

Skrevet

Tror 50 000 er relativt normalt å ha utbetalt i mnd for de fleste :) I alle fall om begge jobber 100%.. Det vil si en gjennomsnittlig mnd. lønn på 33 000 per arbeidstager før skatt, 25 000 utbetalt (Regnet med 33% skatt)... Ofte tjener jo mannen litt mer, men i snitt skulle jeg tro det ble noe slikt for de fleste med "normale" jobber.. Vi har alt fra 50 000 - 80 000 utbetalt i mnd, da mannen er selvstendig arbeidsgiver, og jeg har en greit betalt jobb med en del bonuser som kommer inn med jevne mellomrom :) Men synes ikke vi er "rike" for det. Han har 2 barn fra før, og en felles på vei. Huslån på 3,5 mill, og så har han noe lån i forhold til bedriften. Vi har en ok økonomi, og kan ta med oss barna på ferie hvert år, samt en liten ferietur på oss selv også for å "pleie kjærligheten", noe som gjør de 51 andre ukene i året laaangt bedre og mer harmoniske :)

Skrevet

Utenlandstur trenger ikke være dyrere enn norgesferie, spørs hvor og hvordan man reiser. Vi bruker alltid feriepengene på feire, da kan vi unne oss en bra ferie, og det uten å spare.

Skrevet

Åssen får du ca 40 000 utbetalt, til å bli en årsinntekt på 800 000 a HI?

Skrevet

Jeg stusser på det motsatte jeg da. At så mange med relativt høye inntekter (ihvertfall i forhold til oss..) ofte har så dårlig råd. Virker som at mange lever over evne til tross for at de har en god inntekt som kunne dekt det nødvendige + mer.

Vi tjener som nevnt ganske dårlig etter deres standard ser jeg. Jeg har ca 11 000 inn i måneden etter skatt, og samboeren ca 16 000 etter skatt. Vi har hus (riktignok et eldre hus, men det koster mer å holde varmt ol), ingen bil, men kjører noe kollektivt, ett barn. Vi spiser det vi har lyst på (ikke trøfler skylt ned med champagne, men god mat laget av gode råvarer), røyker til og med litt begge to, og likevel kan vi ta oss råd til en ferie i ny og ne uten at det velter budsjettet. Vi handler ikke så voldsomt mye klær, men skeier ut en gang iblant og unner oss ting vi har lyst på. Vi lider ingen nød, og betaler alle regninger i tide, og huslån.

Jeg fatter ikke at dere som har 50 000 inn i måneden ikke klarer å få dratt på ferie?

Skrevet

Tenker akurat det samme som deg 20.05... det kan umilig ikke være noe igjen når HI og sambo har en inntekt på 50 000 og lån på 2,5 mill....

Når jeg var student hadde jeg en inntekt på ca 5000 i mnd (satte til side alt studielån, brukte bare stipend). Samboer hadde ca 25 000 utbetalt, har lån på 2 mill. Alikevel hadde vi på det meste 3 biler (!) inkl en el-bil, og minst 2 utenlandsreiser i året, kjøpte også ellers det vi hadde lyst på....

Skrevet

Ja, ikke sant! Jeg har levd på 6000 i mnd med en husleie på 3200. Enda klarte jeg å spise middag hver dag, komme meg rundt med bussen, feste mange ganger i uka osv. Man må ha fryktelig dårlig økonomisk sans om man ikke har romslig økonomi med 50 000 utbetalt til sammen.

Skrevet

Har du ikke hørt om kredittkort....? MANGE der, ser du ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...