Gå til innhold

kan noen gi meg noen synspunkter ang dette? mitt og vårt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har ett barn sammen på 5 år.

jeg har ei datter fra før på 13

vi ble sammen da hun var 7.

nå har min sambo begynt å ta opp temaet sydentur. vi pleier å gjøre dette på sommeren.. ( gjort d to år på rad) vi har alltid tatt henne ut av skolen, pga pris og ikke så mye folk) men iår begynner hun på ungd.skolen og det er ikke aktuellt lenger.. ( hennes bio far er også veldig imot det)

så nå mener han at vi tre skal dra da, uten henne.. pga pengene. det er ca 10 000 dyrere i ferien enn utenom.. og vi har ikke råd til det.

jeg ønsker da ikke dra, og sier at han da får ta med vårt felles å reise de to. ellers blir d ikke noe. jeg drar iallefall ikke..

han mener jeg er meget urimelig som ikke kan ta denne turen uten henne.

hun får ikke slike turer med sin far, da føler jeg det hadde vært litt annerledes.

min sambo og stedatter har også ett til tider anstrengt forhold, hvor jeg er den meglende part, og beskytter henne veldig ( sikker for mye til tider) men dette gjør også at jeg er veldig på at hun skal føle seg som ett likestilt familiemedlem selv om hun hos oss 50%...

kan noen si seg enige i m meg? eller er jeg vanskelig her

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velg et rimeligere reisemål og ta med begge barna?

Skrevet

Jeg er helt enig med deg! Det som også er viktig å tenke på er at jenta er nå i tenårene, hun er gjerne mer følsom enn ellers. Ikke stikk av til syden uten henne, det kan være dere sårer henne dypt da.

Skrevet

Jeg er enig med deg:)

Det blir sårt for henne om dere drar uten henne. Da foreslår jeg at dere tar en billigere tur i år, og sparer litt av pengene slik alle kan ta en tur til syden neste år.

Man trenger ikke sydenturer hvert år..

Men skal også være forsiktig å ta ut barnet i fra skolen i slike situasjoner.

Skrevet

HI

jeg sa også det, alle eller ingen... da får vi spare ett år til som jeg sa.. han valgte meg med barn fra før, og da følger dette med

hun elsker syden, og hadde blitt kjempe lei seg...

Skrevet

Hvordan kan han i det hele tatt TENKE at dere skal reise uten henne? Han ble sammen med deg som har en datter, og kan ikke kreve at hun skal behandles annerledes enn deres felles barn. Jeg hadde aldri reist fra 13-åringen med det argumentet at det ble for dyrtå ta henne med..... Da hadde vi heller reist på telttur. Det er han som er urimelig som ikke vil ha med jenta di (som han er stefar til og også haret ansvarfor!!). Hadde hun vært18, så kanskje, men ikke en 13-åring...... Hun er et likestilt familiemedlem som du sier.

Skrevet

Da jeg var tenåring dro min mor og min stefar på flere sydenturer uten meg.Min mormor så innom meg slik at jeg ikke fant på noe tull ;) Det var helt greit for meg for jeg syns det var godt å være hjemme alene. Du kan jo spørre datteren din hva hun har lyst til - for alt du vet har hun ikke engang lyst til å bli med.

Skrevet

1950 her igjen. Glemte å nevne at de heller ikke hadde råd til å ta med meg, men de tok med mine 2 halvsøksen som er ti år yngre enn meg. Jeg ble ikke lei meg, for jeg skjønner jo at mor og stefar ikke kunne dra på ferie uten de små barna. Dersom jeg skulle bli med på sydenferier som tenåring måtte jeg spare og betale deler av oppholdet selv.

Skrevet

Heisann. Hvor stort feriebudsjett har dere da sånn cirka???

Skrevet

Nå har jeg bare folk med kun fellesbarn å sammenligne med. Det var noen fra ungdomen, som fikk barn veldig tidlig. To par, venner av meg begge, men hører ikke selv til samme vennekrets. De har nå fått flere barn, sammen, begge har fått to småsøsken til disse større ungene sine.

De har henholdsvis en 16 åring og en 17 åring.

Begge disse familiene driver å reiser på småbarns ferier uten sine eldste barn, syden turer inkludert. Kan forsåvidt forstå at de eldste ikke er så begesitra for dyrehagen etc. Men de drar også på utenlandsferier uten de eldste. De reiser utenfor sesong, og begrunnelsen er skolefri.

Jeg har inntrykk av at det er helt vanlig. Tror nok det er mer vanlig i kjernefamilier, enn i stefamilier der man skal være så politisk korrekt hele veien.

Skrevet

HI

hun er bare 13, og kan jo såklart ikke være hjemme alene.. føles helt feil for meg uansett, og kommer aldri til å gå m på det.. greit når hun blir så stor at hun ikke vil være med, men når hun kommer til å bli såret er det uaktuellt.. ville hun vært hjemme hadde d vært helt greit..

glad noen er enige med meg da=) ellers måtte jeg jo sett på meg selv

Skrevet

1950: selv om du ikke ble lei deg syns jeg det var merkelig prioriteringer av din mor. Syns rett og slett din mor sin oppførsel var stygg!

Skrevet

så nå mener han at vi tre skal dra da, uten henne.. pga pengene. det er ca 10 000 dyrere i ferien enn utenom.. og vi har ikke råd til det.

-------------

Har dere dårlig råd så er det på tide å bli kreative.

Dra f eks på cruise. Like før fellesferien. 1 uke i middelhavet, Fåes til cirka 16 tusen for alle fire. Billige flybiletter fåes f eks med norwegian.

Dere bør komme langt for rundt tyve tusen.

Da lever dere som grever i ei hel uke.

Fritt valg mellom soling, spising, barneklubber, teenåringsklubber og svømmebasseng, alt i luksusformat.

Skrevet

Jeg som svarte deg ovenfor. De parene jeg snakket om har tidligere år brukt besteforeldre og søsken etc. Det er jo først nå barna deres har blitt så lenge.

Jeg vet venninna mi har bestukket sitt barn, kjøpt seg fri til ferie.

Greit nok at du ikke går med på det, har ingen problemer med å forstå det.

Jeg snakker nå fra egen erfaring. Tror nok mannen din ønsker en ferie bare sammen med deg og fellesbarnet, betyr ikke nødvendigvis at han ikke ønsker dattera di med. Men ønsker seg sikkert en ferie på sine premisser. Og det er sikkert vanskelig og vondt for deg å forstå.

Det er et stort offer å finne seg noen med barn fra før. Særlig er det sikkert tyngende om man har størstedelen av det økonomiske ansvaret også. Ville heller ha fokusert på ting han tilfører deg og hele familien, og ikke bare på de tingene han ikke tilfører, nå denne ferien.

Ser ting sikkert i lys av min egen famile situasjon, og det er svært tungt å forholde seg til hans fortid og barn, konflikter, oppdragelse, og ikke ha noe man skulle ha sagt. Ser jo det er noe helt annet når vi "krangler" om fellesbarns oppdragelse, enn hva det er om jeg sier noe om hans barns oppdragelse. Av og til er det veldig fint å koble ting ut.

Skrevet

Tviler på at det dreier seg om pengene sånn egnetlig. Det dreir seg nok om at han har et øsnke å oppleve ferie uten en splitta familie. Spørsmålet er om hun skal gå med på det, når datterea blir lei seg. Kan føle seg ekskludert, etc.

Hva tjener familien best.

Dattera kan man regne med kan komme til å føle seg ekskludert. Faren føler seg helt sikkert ekskludert allerede, om de stadig krangler og mora går i mellom og tar ungen parti.

Nyfamilier er ikke lett.

Skrevet

For all del ikke dra uten henne!!

Skrevet

Støtter siste taler. Heller spare lenger for å få råd. Eller prøv dette: www.boligbytte.no

Meld dere inn og bytt bolig med en familie i Italia eller Spania! De er gærne etter stillhet og frisk luft, mange ønsker seg Norge som feriemål! (Jeg har vært medlem her i 3 år og får mange tilbud fra Italia og Spania, men har hele tiden ønsket meg til Frankrike...!)

Skrevet

En ting er om man har et fellesbarn og 3-4 stebarn, og derfor må reise i høy sesong. Da blir det dyrt. Men et stebarn setter ikke opp prisen så enormt.

Igjen dette dreier seg ikke hovedsaklig om pris og penger. billigere alternativer finnes helt sikkert. Dette dreier seg sikkert om at far/stefar ønsker en ferie sammen med sin kone og sitt barn, uten 13 åringen. Vel det tror jeg, ingenting annet passer.

Jeg sier ikke at dere skal reise uten henne, jeg bare sier at jeg kan forstå han. Særlig om hverdagen mellom denne mannen og denne jenta er temmelig konfliktfylt.

Dukker jo opp inne på mine og dine barn forumtet med gjevne mellomrom, kan man reise på ferie uten særkulls. Jeg mener ja, det går an, men man må gjøre det på rette måten.

Skrevet

Dersom datteren din bor hos dere hele tiden, og kun er hos sin far i helger, ville jeg aldri reist uten henne.

MEN dersom dere har 50/50 kan dere reise den uka hun er hos faren.

Hadde hun bodd hos faren, og kun hatt samvær hos dere i helger, kunne dere reist når som helst.

Det er stor forskjell på når et barn bor hos en på fulltid, eller om det bor deltid hos dere eller kun har samvær.

Skrevet

HI

TAKK FOR ALLE SVAR=)

jeg har nå inngått en avtale om at om forholdet mellom de to blir bedre og mer harmonisk, skal jeg tenke på det til neste år igjen. ikke denne sommeren,

jeg innbiller meg at d hadde vært enklere om de hadde ett godt forhold ellers, og konfliktivået var ett helt annet..

jeg har jo nå fått frem at det er hans store ønske om å reise med "sin" familie. dette er for meg vanskelig, for min familie inneholder 2 barn.

vi får se hvordan det går.. blir d ikke bedring raskt i dette forholdet vil det gå dunken alikevel.. og neste sommer blir null problem

Skrevet

"Sin" familie? Du er hans familie, og jenta di hører til i den. Hvis ikke han klarer å forstå at det ikke finnes noen deg uten henne, har han større problemer enn han er klar over. Tror helt ærlig dere får noen tøffe tak fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...