Gå til innhold

jobbe med ungdom med autisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som jobber med dette?

Hva innebærer det og hvilke kvaliteter bør en ha som person, osv..

Noen som kan fortelle om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tålmodighet, og ikke ha problemer med gjentagelse dag ut og da inn

Skrevet

Masse tålmodighet, og rutiner og atter rutiner. Planlegge aktiviteter med god margin for å gi beskjed til autisten(dager i forveien). Ikke kreve øyekontakt. Tåle særegenheter en kan tenke er helt uten mening.

Osv osv.....

Skrevet

andre egenskaper en bør ha i en sånn jobb? ingen som jobber med noe lignende?

Skrevet

Hei ! En person som jobber med barn (det jeg har erfaring med) eller ungdom med autisme er:

Du må ha masser av tålmodighet og være rutinert. Ha god sosial kompetanse sånn at du lettere kan forstå den du skal arbeide med.

Du må bruke empati ikke symapti.

Er en fordel at du er i god fysisk form. Kan oppstå situasjoner der du må løpe etter eller averge en ulykke osv med ren muskelkraft.

Du må være innstillt på å ha en veldig godt samarbeid med foreldre.

De med autisme kan ofte ha tilleggesykdommer, noe du bør ha god kjennskap til. Selvfølgelig så blir du i såfall opplært.

Ikke minst, du bør kunne mye om autisme! Hvilken type autisme vedkommende har, hvilke tillegsykdommer.Autister er like forskjellige i personlighet som vi andre er. Så er ikke så lett å si noe generellt om autisme synes jeg,

Men sett deg inn i autisme og bli godt kjennt med ungdommen og lytt til forelderne.

lykke til !

Skrevet

Som mor til en gutt med autistiske trekk synes jeg det høres rart ut at man ikke skal kreve øyekontakt. Vi trener jo sønnen vår daglig på å bruke øyekontakt og da innebærer selvfølgelig situasjonene at vi krever. Nå er jo sønnen vår langt fra å være tenåring, men jeg vil da tro at også tenåringer skal øves på sosial adferd og kommunikasjon? Eller får gutten vår hjelp av en helt annen fagretning enn det som er vanlig tro?

Men struktur, planlegging og tålmodighet er nok garantert noe en slik stilling krever.

Skrevet

Du bør være tålmodig, rolig, trives med rutiner og systemer og du bør være i fysisk god form. Jeg har jobbet med autistisk ungdom og måtte etterhvert slutte fordi ryggen min ikke tålte all løping, holding, og andre fysiske påkjenninger. Vi hadde noen ungdommer som var utagerende i perioder, eller som stakk av, så man bør absolutt være rimelig sprek.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...