Anonym bruker Skrevet 10. januar 2011 #1 Skrevet 10. januar 2011 femåringen min har fått fire seksårsjeksler nå, og ene fortanna nede er løs. Men i helga oppdaget hun selv at hun bak denne løse tanna får ei ny ei, altså noen millimeter lenger inn/bak enn melketanna. Noen som har opplevd det samme? For nå lurer vi på om vi bør prøve å rikke ut den løse tanna før den kommer ut av seg selv, slik at den nye eventuelt kan få plass til å forskyve seg lenger fram ...
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 Det har jeg hatt som liten og det er ganske vanlig. Tror ikke dere må gjøre noe med det ennå, melketanna vil nest sannsynlig løsne og falle ut. Det er jo slik at rota på melketanna smuldrer opp etterhvert. Siden den er løs nå så er nok rota borte og vi ikke hindre den nye tanna. Melketanna kan henge igjen en stund selv om den er løs, min ble til slutt nappet bort av tannlegen da jeg likevel var der.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2011 #3 Skrevet 10. januar 2011 Takk for svar, men hva hendte med den nye som kommer ut lenger bak? ble den værende for langt inne, eller justerte den seg? Slik det er nå ser det litt rart ut hos jenta mi ...
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2011 #4 Skrevet 10. januar 2011 Meg igjen. Dette var i overkjeven og den nye tanna kom helt ut skikkelig langt oppe foran den andre. Det så ikke så bra ut, men smått om senn kom den seg ned på helt riktig plass. Er det lenge til jenta skal til tannlegen? Er du bekymret for tannstillinga så kan du jo ringe tannlegen og høre hva de mener og om det er nødvendig med en ekstra sjekk.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2011 #5 Skrevet 10. januar 2011 Begge gutta har hatt det (å jeg selv hadde det når jeg var liten), var litt bekymra for eldstemann sine tenner ei stund. De nye kom opp bak, men melketanna ville ikke ut, var hos tannlegen med lillesøster og tok han med. Dette var i januar 2010 (da hadde tanna vært oppe ei stund allerede). Tannlegen sa at det gikk helt fint at tanna bak sto frem til påske. Husker ikke helt når melketanna falt ut, men tennene har ihvertfall retta seg helt fint på plass etter melketennen falt ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå