unge2011*har født* Skrevet 10. januar 2011 #1 Skrevet 10. januar 2011 Hei! Jeg hadde egentlig terminen 13.januar, heldigvis slapp jeg å gå så lenge da jeg var tung, slet med bekkenet og var rett og slett drittlei. Helt siden nyttår har jeg prøvd alle kjerringråd jeg kunne finne for å prøve å få ting i gang.! Var til jordmor tirsdag 4. januar og ble strippet for andre gang. Hadde da 2-3 cm åpning og var moden så hadde et håp om at noe kunne skje snart! Halv 8 onsdag morgen våknet jeg av at det var som en ballong som sprakk inni magen. Et skikklig knekk liksom - helt merklig! Gikk på do, men ingenting skjedde. Da samboer stod opp kl 8 for å dra på jobb måtte jeg på do... da gikk vannet Bilen ble pakket og vi kjørte til jordmor. Hadde begynt å få litt svake rier, men helt overkommlige. Da vi kom dit sjekker jordmor meg og jeg hadde allerede 5 cm åpning!!! Har 1,5 time til sykehuset så da ble det ambulanse dit! vannet rant hele veien... riene tok seg veldig opp på vei i ambulansen og kom tettere, men de var fortsatt helt overkommlige. Hadde 6 cm åpning når jeg kom frem til føden. Kom meg opp i en fødeseng og fikk lystgass, ble i starten svimmel av lystgassen, men følte virklig den tok de værste toppene. Ca 1 time etter ankomst begynte trykketrangen i melde seg og i løpet av noen få pressrier var junior ute! 3700 gram og 52 cm lang. Det var så godt når pressriene kom, de var ikke vonde og det var godt å få presse. Ble klippet og fikk noen sting. Dette har selvfølgelig vert litt sårt, men heller ikke dette var så ille som jeg hadde sett for meg! Alt i alt var fødselen mye bedre enn jeg hadde forestilt meg (er førstegangs). Alt var over på 4,5 t. Tiden etter fødsel har også gått kjempebra, på sykehusert fikk vi god oppfølging, amming er i orden og vi har nå kost oss hjemme i 2 dager og alt går foreløpig kjempebra føler meg kjempeheldig siden alt har gått så bra! Formen er fin, det er mye nytt og litt skummelt å komme hjem med en baby, men har gått over all forventning!! Litt tips til andre fødeklare: *hadde med meg en flaske gatorade under fødselen, trenger ikke være gatorade men dere BØR ha med en flaske med drikketut. Det er så mye bedre enn å måtte sette seg opp og drikke av glasset hele tiden. Flaska ble også flittig brukt med påfylt vann under tiden på barsel. En blir nemlig veldig tørst av å amme og det var kjempegreit å ha den på sengekanten *Har du planer om å amme så mas alt du kan på jordmødrene hver gang babyen skal ha mat og få hjelp til å legge den riktig til. Riktig sugeteknikk er alfa omega for om en bli sår eller ikke! De er der for å hjelpe og du har att for det om du spør om ALT når du kommer hjem! *En smokk kan være lurt å ha med, de små har stort sugebehov og skal du dekke det kommer du mest sannsynlig til å bli sår! *jeg var superglad at jeg hadde en pumpe klar når jeg kom hjem. Melkeproduksjonen satte i gang for fult og ungen fikk trøbbel med å drikke fordi så fort den gapte over puppen så stod melkespruten i munnen på han stakkar, noe han ikke likte. Da var det greit å pumpe ut litt. evt lære seg litt håndmelking! Det var litt fra meg!! Ønsker lykke til til alle som skal føde og sender fødestøv Dette går superbra jenter:)
Alvasmamma Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 FOR en drömmefödsel krysser fingrene for at jeg er like heldig (1.gangs) jeg og.. man hörer så sjelden om de som har en super födsel med nr. 1. De "fleste" har det med nr. 2. Gratulerer så masse med gutten din og tilvärelsen som mamma:)
Milla-Mamma til 3 Skrevet 10. januar 2011 #3 Skrevet 10. januar 2011 Gratulera som nybakt mamma!! Eg blir rett og slett glad av å lesa sånne fødselhistoria, for då kan da jo gå bra og! Eg hadde ein kjapp fødsel 1 gang, men kvir meg ihjel til fødselen no og trur berre ikkje da kan gå bra. Blir roligare av å lesa gode historia, og ikkje berre skrekkhistoria. Kos deg i tida framover
Lessismore Skrevet 10. januar 2011 #4 Skrevet 10. januar 2011 Fantastisk! Gratulerer så mye! En sånn fødsel er herved bestilt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå