Gå til innhold

Dere som har født (minst) to ganger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var det andre gang sammenlignet med første?

Festet hodet seg? Hvordan startet nr 1 og nr 2? Hvor lenge varte fødslene osv?

Nærmer meg termin og er spent. Gleder meg veldig, men hodet er ikke festet ennå, så kjenner det gjør meg usikker i tilfellet vannet plutselig skulle gå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min andre fødsel var langt mer intens og smertefull enn min første fødsel. Riene satt både i rygg og mage, mens under min første fødsel kjente jeg kun riene i ryggen. Utdrivningsfasen varte i 40 minutter med førstemann mens utdrivningsfasen med nr.2 kun varte 2-3 minutter, det var med andre ord langt mer intens. Hodet festet seg i uke 34-36 med nr.1 mens hodet ikke festet seg før jeg var i fødsel med nr.2.

Fødsel nr.1 varte i 4 timer fra aktiv fødsel (4 cm), fødsel nr.2 varte i 5,5 timer fra aktiv fødsel. Har begge gangene hatt ureglmessige rier helt frem til nedkomst.

Det er forresten ikke uvanlig at hodet ikke fester seg før man er i fødsel når man er flergangsfødende :-)

Masse lykke til med nærstående fødsel :-)

Skrevet

Hei, jeg har født to barn vaginalt, og begge fødslene har vært helt "normale", men dog svært forskjellige fra hverandre.

Med nr. 1 tok det gresselig lang tid (snakker om flere døgn), med "mase-rier" som var ineffektive og utmattelsen bredte om seg.

Endte med at vannet ble tatt morgen den tredje morgenen, fikk riefremkallende drypp i armen + epidural (heldigvis, var helt skutt!) - og babyen ble født tidlig på kvelden.

Med nr. 2 gikk det raskere, og riene funka heldigvis denne gang! Ingen epidural, ingen medisinering - kom på sykehuset på kvelden en gang etter å ha gått med rier hjemme sånn av-og-på siden kvelden i forvegen.

Etter ca. 2 timer ble vannet tatt (nok en gang), og da kom baby som "en rakett" etter et kvarter.

Førstemann ble født 10 dager etter termin, og andremann 10 dager før termin.

Så altså to vidt forskjellige fødselsopplevelser, men begge to innenfor normalen har jeg forstått.

Lykke til med din forestående fødsel og familieforøkelse!! :-)

Skrevet

Min andre fødsel var myyyye bedre enn fødsel nr. 1. Ikke bare fordi jeg visste hva jeg gikk til, men også fordi at ved første fødsel så sto jenta å stanget i bekkenet og ville ikke ut. Jeg lå med pressrier i 1,5 time, selv om hele fødselen varte i 2,5. Jeg var helt utslitt, mistet mye blod og var slapp og svimmel i lang tid. I tillegg oppdaget ikke legene før ved 6-ukers kontrollen at hun hadde knekt kravebenet under fødselen. Ikke rart at hun ikke ville ha pupp på den ene siden å gråt noe helt forferdelig.... Når jenta var 13 mnd., kom nr. to. Han hadde ikke festet seg, men fødselen var over på 1,5 time. Stor og velskapt gutt!

Ved begge fødslene måtte de "ta" vannet og jeg fikk akupunktur mot å få ut morkaka.

Skrevet

Min første fødsel begynte med rier natt til 1. juli (08), var på sykehuset rundt 06.00, og da var det 3-4 cm åpning og effektive rier. Fikk etter mye mas dra hjem å pakke litt klær og toalettsaker, da jeg kom hjem stoppa hele greia opp. Gikk med sinnsykt vonde masrier i 15 dager før jeg ble lagt inn på kvelden, skulle få Sobril, petidin og bricanyl for og få sove ut litt, jeg rakk akkurat å sovne inn før jeg våkna av skikkelige rier. Riene satt mest i korsryggen og for min del, en nær døden opplevelse..hehe! Fødselen strakk seg over 4,5 time og nesten to av dem var pressrier (hvor jeg aldri fikk no pressetrang), fikk iallefall fart på pressinga da jeg hørte jm hviske til barnepleieren at hvis ikke ungen var kommer om 15 min så måtte jeg nok ha hjelp! Morkaka Satt fast og måtte nesten opereres ut, men det gikk bra da. Brukte lystgass.

Med nr 2 gikk vannet hjemme 07.00 fredags morgen, skjedde ikke noe mer. Var hyppig på sykehuset for prøver siden jeg holdt på og få en infeksjon. Kl 11.30 lørdagen ble dryppe skrudd på, og kl 13.30 var snuppa ute, altså på to timer. Riene var verre og det var mye mer intenst med nr 2, men nå brakk jeg halebeinet ganske tidlig under fødselen, så kan jo ha noe med det å gjøre. Fra 7 cm til hun var ute tok det 3,5 min og ei sinnsyk pressrie, så man kan si det gikk kjapt på slutten. Morkaka kom som den skulle, men livmora ville ikke lukke seg, så jeg blødde litt over en liter.

Kom meg kjapt etter begge fødslene, kunne sikkert løpt maraton (kjentes det ut som). Revnet litt med nr 1 men ikke noen verdens ting andre gangen.

Skrevet

Første fødsel.

Hodet festet seg.

Vannet gikk under fødselen.

2 døgn med falske rier.

5 timer fødsel fra første skikkelige rie.

Åpnet seg jevnt.

Andre fødsel.

Hodet festet seg.

Vannet gikk under en kontroll på sykehuset.(riene hadde startet smått)

1 døgn med falske rier.

4 timer fødsel fra første skikkelige rie.

ÅPnet seg veldig lite i begynnelsen så måtte opp og stå. Og da åpnet det seg fra 3 til 10 på ca 15-20 minutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...