Gå til innhold

Fødselshistorie (ganske lang og detaljert)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte verdens fineste gutt på 4,3 kg for litt over en uke siden, 2 dager etter termindato.

Jeg lå og prøvde å sove da jeg merket at jeg hadde sterke kynnere som gikk over i sviende tak. De kom med kanskje 10 min mellomrom i begynnelsen, så jeg lå og avventet. Etter en stund sto jeg opp og sa til mannen at nå er fødselen i gang. Med en gang jeg reiste meg opp, kom rie på rie, og det begynte å ta i ryggen og nedover lår. Ringte føden som sa at det kanskje var litt tidlig enda, men vi ringte barnevakten likevel og dro på føden.

Kom på føden ca 2 timer etter at jeg merket noe første gang. Ble undersøkt, og både jordmor og vi ble overrasket da jeg allerede hadde 7 cm. Fikk fødestue og jordmor sa at om vannet går nå, så kommer han med en gang. Lå en stund i sengen og hadde rier, men følte at det ikke var så mye progresjon en stund. ba om prekestol og gikk på do og prøvde å stå litt. Det medførte at riene kom tett i tett, så jeg måtte legge med ned. Følte at jeg måtte tisse hele tiden, så det ble en del turer på do. Riene kom på som et uvær etter hvert, også når jeg lå.

Etter hvert fikk jeg noe som kjentes ut som kramper foran i magen. Vi vet ikke hva det var, men det kan ha vært rier som kjentes annerledes ut, eller det kan ha vært noe slags kramper som kom og gikk. Dette kom mellom de "vanlige" riene. Da ble det hele nesten uholdbart. Riene kunne jeg puste meg gjennom, men da de andre smertene kom, så var det helt grusomt. Jordmoren bestemte etter en stund at vi skulle ta vannet og hentet en lege.

Da vannet var tatt lå jeg litt i sengen imens jordmor og barnepleier holdt på med rydding, registrering på data osv. Etter noen minutter fikk jeg reist meg opp. Hadde en eller to vanlig rie, så kom pressriene og jeg kjente at han var på vei. Fikk litt panikk og visste ikke hva jeg skulle gjøre der jeg sto. La meg ned i den vanlige sengen. Hodet til babyen sprengte så fælt at jeg lå med bena lukket og egentlig holdt igjen, dumme meg. Jeg spurte hele tiden om jeg kunne presse på riene, og jordmoren sa jada, bare press. Jeg hadde nok første fødselen i minne, der jeg lå i fødeseng og fikk helt klare instruksjoner på å presse, så ikke presse osv. Trodde det skulle være sånn nå og, men det er visst ikke nødvendigvis sånn med flergangsfødende.

Jeg kom meg etter noen få minutter over i fødesengen hvor jeg ville ligge og fikk skjerpet meg, samlet alle mine krefter og presset ordentlig. Tok bare et par rier, og så var han ute. Ifølge loggen hadde jeg 7 minutter med pressrier. Fikk han rett opp til meg. Ble sydd et par sting, men ikke rare greiene. Brukte en del tid på å presse ut morkaka. Kroppen var helt skjelven og sliten etter å ikke ha sovet eller spist på lenge. Da sying og alt det var ferdig fikk jeg ammet han litt. Han sugde heldigvis bra. Så fikk vi mat, og jeg spiste masse og fikk kreftene tilbake.

Det hele tok under 3 timer fra jeg kom inn på sykehuset til han var ute. Fødselen ble veldig rask og intens for både meg og mannen min, men totalt sett var det en bra fødsel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh så bra!!! Gratulerer så masse mn lille prinsen!! Jeg leser og leser fødselshistorier å drømmer om å føde snart! Er ti dager over termin så begynner å bli en veldig etterlengtet begivenhet nå:P masse lykketil fremover med den nye lille!!!

Send meg gjerne litt fødestøv:) her trengs det alt man kan få tror jeg:P

Skrevet

Takk for gratulasjon!

Sender fødestøv, jeg. Kan også tipse om at jeg tidligere på dagen støvsugde i kriker og kroker, noe som krevde at jeg nesten la meg ned, reiste meg opp, sto på alle fire osv og holdt på med sånne bevegelser en stund. Om det hjalp til å sette i gang noe vet jeg ikke, men det skader ikke prøve om man er i form til det :) Er jo litt gøy å fordrive tiden med sånne kjerringråd for å sette i gang også, bare for moro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...