Gå til innhold

Artige dere her inne! (om 18 åringer som krever penger)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør man om noen sparer til barna sine, så JA - da er det rene konkurransen i hvem som sparer mest for man må jo hjelpe de "søte små" med bolig etterhvert osv osv....

Så kommer det en på 18 å krever penger til boligleie av sine foreldre, nei da er alle IMOT det! Blir ikke problem for dere det vet dere, for dere har hauger av penger spart :) Foreslår at loven består, nav fortsetter praksisen og alle får info om sine rettigheter min. 1 gang i året via media!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ser ikke forskjellen på å spare og å GI barna penger og det at en myndig person, som flytter ut av fri vilje, KREVER penger?

Stikkordene her er:

- GI

vs

-KREVE

Skrevet

Flisespikkeri. Har man penger som var tiltenkt poden går det helt fint! Ingen dør av det....

HI

Skrevet

Milevis forskjell på å kreve og på å få en gave!

Hadde noen krevd en julegave av meg hadde jeg aldri i livet gitt noenting! Da er all glede ved å gi borte og personen oppviser en grenseløs frekkhet og grådighet. Sånne mennesker fortjener ingenting.

Ikke er jeg en av dem som ser det som noen absolutt nødvendighet å spare heller. Iallefall ikke mye.

Sparer for å kunne bidra LITT, men ungene får i det store og hele klare seg selv.

Skrevet

Nei, det er ikke flisespikkeri. Det er snakk om to ulike ord med to helt ulike defenisjoner.

12:51

Skrevet

Det er ikke noe annerledes enn at en som er bidragspliktig, faktisk er det til barnet er ferdig med videregående skole.........

Og må da "barnet" bo på hybel, så blir begge foreldre(etter inntekt) bidragspliktige.

Verre er det da ikke.

Da må en endre loven for bidrag, da.....

Skrevet

Forskjell på å gi det man mener man har råd til når man tar familiens totale utgifter og inntekter i betraktning, og det at 18-åringen "tar" penger som familien trenger til fellesskapet uten tanke for foreldre og evt småsøsken.

Denne loven må endres, slik at foreldrene selv får vurdere hva de har råd til å bidra med overfor 18-åringen.

Det må være lov å si at; Desverre, vi har ikke råd til å forsørge deg hvis du flytter i egen leilighet. Du kan få bo hjemme til du er ferdig på skolen og få mat og andre nødvendigheter her.

Skrevet

Vil si det er litt forskjell, jo. Det er få som betaler 8000 i bidrag i måneden for ett barn!

Skrevet

Ehhh

Det er vel slik at når man er 18 år, så er man myndig og ferdig med det! Så vidt jeg skjønte var det tilbud om å få bo hjemme til og med i denne saken!

Gaver gir jeg gjerne, men det er galskap at staten skal kreve at man gir en myndig person penger.

Jeg "sparer" ikke til mitt barn da vi har så god råd at hun skal få alt hun trenger når den tiden kommer akkurat som hun får nå. Jeg er mer opptatt av at hun skal klare seg selv når hun blir 18 og oppdrar henne i forhold til det å stå på egne bein! (hvilket den unge damen som denne saken gjelder åpenbart ikke har lært at man skal og staten går god for at hun ikke behøver det heller!)

Skrevet

Når barna har tilbud om å bo gratis hjemme til de er ferdig med videregående, er det bare tull å forlange at de skal ha egen leilighet og kanskje betale 7-8000 i måneden. Da får de i så fall ta seg en deltidsjobb ved siden av skolegangen.

Skrevet

Ikke bare bodde hun gratis hjemme, BÅDE hun og kjæresten bodde i leilighet med egen inngang (altså ikke på barnerommet) og med gratis strøm. Og måtte hun flytte langt pga skolegang? Nope, hun flytta 2 kilometer...

Helt ærlig, de penga kan komme til å koste henne dyrt i lengda... Det er ikke noe som hindrer foreldrene hennes i å bruke opp hver krone de har, og låne opp til pipa på huset før de dør...

Skrevet

På den andre siden kan jo foreldrene nå leie ut hybelen og de trenger ikke betale noe annet for henne. Med økte leieintekter er det ikke usansynlig at foreldrene faktisk går i overskudd på at hun flytter ut, selv med så høyt bidrag.

Vi vet heller ikke hvorfor jenta valgte å flytte ut. Det er mange måter å gjøre det utrivlig å bo hjemme selv om man sier at tilbudet var der. For å sette det på spissen. Si en 18 åring som blir regelmessig voldtatt av sin far. Han vil selvfølgelig gjerne ha henne i huset og tilgjengelig. Skal ikke hun ha krav på penger hvis hun flytter ut? Må hun anmelde ham eller hvordan burde det løses?

Skrevet

Jeg trodde faktisk at forsørgelsesplikten opphørte den dagen man ble 18, og myndig.

Skrevet

haha her var det ikke snakk om at voldtekt skulle være involvert da.

pass dere om barna deres på 18 bestemmer eg for å flytte ut og dere blir belaget med en regning på 8-9000 ekstra i mnd. særlig kjipt for de med 3-4 barn :P

Skrevet

....ikke så lenge "barnet" går på videregående skole :)

Skrevet

I så fall hadde jeg bedt dem bekoste bryllupet selv, i det minste. Og sikkert blitt mindre sparsommelig på mine gamle dager, og unnlatt å bekymre meg for størrelsen på arven til barna mine.

Skrevet

så rare nav er. om dette er sånn det skal være kommer mange foreldre til å måtte gå på penger fra nav til å klare å betale boutgifter til barna sine og leveutgifter til seg selv.

stakkar foreldre med mange barn. nå syns jeg nav legger opp til at man ikke skal få mange barn eller barn i det hele tatt her i norge.. katastrofe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...