Gå til innhold

Kokelimonke! NAV har gått bananas...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg synes det må være stor forskjell på de som MÅ flytte hjemmefra og de som bare vil det. MÅ ungen flytte hjemmefra stiler det seg noe annerledes

Skrevet

Dette er galskap!

Enten er de myndige når de er 18 og kan bestemme/styre sitt eget liv, eller så er de det ikke!

Skrevet

Om begge mine skulle flytte ut og benytte seg av dette, så måtte jeg ut med 16.000 i måneden til dem. Da må jeg selge huset, sette opp telt i nærmeste skog og leve av granskudd og konglefrø. Så håpet mitt er at jeg har oppdratt ungene mine til å se lengre enn til egne behov, og at de aldri ville finne på å loppe mora si for å kunne leve i sus og dus.

Skrevet

Det er da masse blåbær og sopp du kan tygge på og :P

Det går jo ikke an, er måte på hva man skal forplikte seg til, de er jo voksne i den alderen.

Skrevet

Dette er faktisk regnet ut etter vanlige bidragsregler. Så foreldrene tjener jo bra, siden summen er så høy......

Det er ikke sånn at alle foreldre må betale så mye.......

Men dette er faktisk reell regel for alle som fortsatt går på videregående. Og "barna" har faktisk rett til å velge hybelliv, fremfor å bo hjemme.....

Skrevet

men hun hadde jo en samboer også, var nå enormt mye de skulle få. Enten har vel han en inntekt, eller fār han også penger av foreldrene...

Og har de krav på stipend også i tillegg?

Håper for guds skyld at mine flytter ut når de har råd til å forsørge seg selv...ikke bare for at de vil komme seg ut, og setter oss i me gjeld i stedet for...

Skrevet

Nei, de har ikke krav på studielån eller stipend når foreldrene tjener så godt. Jeg måtte flytte hjemmenfra men fikk ikke fem øre av lånekassen og foreldrene mine ville ikke gi meg penger heller. Hadde jeg visst at jeg hadde krav på bidrag hadde jeg sluppet å jobbe meg halvt ihjel for å klare meg :/

Skrevet

Du var MYNDIG for helvete, hvorfor i all verden skulle du ha krevd penger av foreldrene dine? Kan ikke få både i pose og sekk!

Skrevet

når man er over atten år så er man jo myndig, og skal da stå på egne ben? hvorfor i alle mine dager skal foreldrene da betale? jeg skjønner ingenting.

Skrevet

Selv om jeg var myndig er det vel ikke normalt å kaste ut datteren sin fordi den nye flammen synes det er slitsomt å ha "barn" i huset? Ingen andre på hele kullet mitt måtte flytte hjemmenifra før de var ferdige med skolen. De som bodde på hybel gjorde det fordi de hadde valgt en linje langt vekk og foreldrene betalte jo for hybel til de var ferdige med skolen.

Jeg mener ikke at det er riktig av denne jenta det er snakk om å kreve bidrag fra foreldrene sine. Hun kunne jo valgt å bo hjemme. Men jeg synes det høres fint ut at andre som havner i min situasjon slipper å jobbe 70% ved siden av skolen.

Skrevet

Dette har ikke noe med NAV å gjøre, det har å gjøre med en lov som antakelig er utformet med en helt annen situasjon i tankene, men som altså kan utnyttes. Å skylde på NAV blir som å skyte budbringeren.

Skrevet

Enig med 11:47!

Er jo ikke nav som har utformet denne loven, de er bare nødt til å følge den.

Men altså, hadde jeg vært disse foreldrene hadde jeg blitt så forbanna på datteren min at jeg hadde sagt at "greit, du tvinger meg til å betale deg masse penger enda du er myndig og i tillegg gjerne kunne fått bo på hybelen hjemme. Jeg kan ikke gjøre noe med det. Men du får ikke ett rødt øre til noe annet! Ikke til lappen, ikke støtte under videre studier, ikke til bryllupet ditt, ikke til barnevogn når du venter barn osv..."

Ikke pokker om slik frekk oppførsel og ikke minst UTNYTTING AV SYSTEMET skal belønnes med hjelp og støtte senere.

Enkelt og greit!

Skrevet

Jeg hadde sørget for å selge og bruke opp alt av verdier, slik at det utakknemlige helvetet av en datter ikke arvet en krone!

Skrevet

Så i teorien kan en datter/sønn som er 18 år først kreve barnebidrag hvis foreldrene ikke bor sammen selv fra bidragspliktige (om det er mor eller far..) så kreve husleie fra foreldrene sine attpåtil siden 18 åringen velger som MYNDIG å flytte hjemmefra??

Jeg ser ikke på som noen problemer at en 18-åring flytter hjemmefra, men å forlange foreldrene for penger for å forsørge seg i en alder av 18 år er kvalmt. Man skal som forelder hjelpe barna økonomisk "til de klarer seg selv", men det er jo vanlig at 18-åringen har deltidsjobb,stipend/lån etc. og bidrar litt selv. De er jo myndige og er i teorien å regne som voksen. Må jo heve alderen da for hva som regnes som myndig her i landet?

Har man ett par barn over 18 år da, så ska de kunne gå på NAV å kreve husleie fra foreldrene? Man risikerer jo at foreldrene må refinansiere eller selge hus og hjem for å få endene til å møtes for å klare å betale! og de kan jo ikke bare unngå å betale heller, for NAV tar jo pengene uansett, og i verste fall lønnstrekk.

Kan ikke forstå noe annet enn at når politikerne ser galskapen i dette lovverket her så blir det endret!

Skrevet

Herregud, dette er jo helt sykt.

Vet ikke hva jeg skal si en gang. Bortskjemte unger som vokser opp nå i dag.

Enten blir man myndig som 18 åring og må ta det ansvaret, pliktene og rettighetene som følger med. Ellers må man revurdere myndighetsgrensen her i landet.

Skrevet

Jeg flyttet frivillig på hybel da jeg var 18 år, pappa var livredd for og måtte betale bidrag etter fyllte 18 år så jeg inngikk heller en avtale med han at der jeg mottok 1000 kroner hver måned jeg gikk på vgs og bodde på hybel. Min far har alltid tjent greit så jeg kunne nok fått mer, men har faktisk ikke vært klar over at noen får så mye penger for og ikke bo hjemme.

Videre står det jo at datteren ikke har noe særlig kontakt med foreldrene, kun telefonisk.

Skrevet

Nei hun har visst ikke så god kontakt med foreldrene lengre.

Wonder why... Doh!

Står først at de brukte å ha normal god kontakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...