Elskeråværemamma Skrevet 10. januar 2011 #1 Skrevet 10. januar 2011 Her er prinsen syk m omgangsyke - hvor lenge pleir det å stå på? Noen gode råd??
Ann_ Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 På vår 15 mnd varte den fra fredag morgen til midt på dagen lørdag. Hun har vel og merke vært veldig slapp etter det. Spist og drukket veldig lite, sovet mye (også søndag). Tipset er å gi lite men ofte både mat og drikke. Drikke er nødvendig, helst vann. Små mengder så det ikke kommer opp igjen
Elskeråværemamma Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 10. januar 2011 Takk for tipset!! Håper det kun varer et drøyt døgn her og da! Har spydd 7 ganger på 6 timer + bleier i ett sett!! Stakkars gutten!! Er dette veldig smittsomt for andre (voksne) - har selv aldri hatt det... Tenker på om jeg bør holde meg hjemme et par dager exstra?? Pluss skal egentlig ha besøk imorgen kveld....
Ann_ Skrevet 10. januar 2011 #4 Skrevet 10. januar 2011 Det er veldig smittsomt men voksne blir ofte ikke så dårlig om det er barneviruset (er i alle fall min erfaring). Vi er ennå ikke blitt smittet. Har også en jente på 4 år. Man skal minst være hjemme en dag etter siste oppkast fra barnehagen, og det gjelder vel også oss voksne. Jeg ville nok sagt i fra til de som kommer på besøk at du har hatt omgangssyke i hus i dag. Da kan de velge selv om de vil komme eller ikke. Pluss at det er viktig at du vasker og/eller desinfisere (spesielt dørhåndtak osv)
Trollemor75 Skrevet 10. januar 2011 #5 Skrevet 10. januar 2011 Folkehelsen sier at man skal holde seg/barnet hjemme til det er gått 48 timer fra siste oppkast/diaré. Det kan høres voldsomt ut, men det er den beste måten å begrenset smittefaren. I barnehagen vår var de veldig flinke til å informere, men jeg er ikke sikker på at foreldrene er like flinke til å følge opp. Vi ble skikkelig redde før Jul når gutten ble litt småsyk (bare feber) 2 dager før vi reiste på ferie i utlandet og noen få dager etter noen i barnehagen hadde fått omgangssyke. Vi så for oss at Julen med min familien skulle gå i vasken pga spysyken, men heldigvis var det "bare" forkjølelse. Som han delte med hele min familie ved ankomst.
*søtesmå* Skrevet 10. januar 2011 #6 Skrevet 10. januar 2011 Her var storesøster på 5 syk på lørdag - kastet opp 30 ganger fordelt på 12 timer - så var det plutselig over (like plutselig som det kom egentlig). Aldri vært borti at det er så intenst som denne gangen...
NostraStoria Skrevet 10. januar 2011 #7 Skrevet 10. januar 2011 Mini hadde omgangssyken nettopp - spydde 1 gang på fredag og 1 gang på lørdag, ellers veldig mange diarebleier :/ han var veldig slapp med høy feber men drakk mye vann og spiste litt tørre kjeks (Mariekjeks). Nå i dag er han mye bedre, men har fortsatt diare så må være hjemme fra bhg. Det er veldig smittsomt, og voksne kan få det like ille som de små - så husk 48 timer siden sist diare/oppkast + vask hendene godt og aldri del glass, sutt eller håndkle osv. Du bør for all del ikke invitere noen hjem til deg i dag, det er stor smittefare selv om du ikke har fått det!
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 10. januar 2011 #8 Skrevet 10. januar 2011 Her varte den ca 8 timer hos begge ungene, faktisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå