Gå til innhold

Svangerskaps forgiftning? legen tar meg ikke seriøst........

Anbefalte innlegg

Skrevet

vært hos lege i dag, hadde blodtrykk på 139/72, urin +1, ødem: 1....

Har hatt vondt øverst i magen i over to uker.

konstant hodepine som ikke går over av tabletter, samt synsforstyrrelser, svimmel og kvalm....

Hun sier at jeg ikke har svangerskaps forgiftning og at dette ikke er noe farlig.... har fått jordmor time på fredag siden jeg ringte å ba om det da jeg ikke føler meg helt trygg.....

fått aktiv sykemeld pga bekkenløsning og jernanemi (svimmelheta kommer vist av det)

Hva tror dere?

Noen som har hatt svangerskaps forgiftning som kan svare på hvordan dere hadde det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde sørget for time til jordmor i dag!

Ev ta kontakt med føden.

Du bør kontrolleres daglig slik du har det etter min mening.

Hadde litt høyere blodtrykk enn deg, men samme urin og ble lagt inn....

Lykke til!

Skrevet

Hei.

I mitt forrige svangerskap hadde jeg alvorlig svangerskapsforgitning, var innlagt en stund og ble etterhvert satt igang.

Det som fastslår svangerskapsforgitning er blodtrykk som er høyere enn 140/90 og utlsag på protein i urin. Er det +1 på protein du har hatt?

Andre symptomer kan være: hodepine, vondt i øvre del av mage, svimmel, ødem osv, men det er likevel blodtrykk og protein som avgjør om det er svangerskapsforgiftning. De andre symptomene kan også komme av andre ting, som f eks at man er sliten mot slutten... Blodtrykket ditt er veldig fint, så det ser ikke ut som det er svangerskapsforgitning hos deg.

Dersom du er i tvil kan du jo be om å få målt blodtrykket oftere for å se om det stiger...

Lykke til

Skrevet

Blodtrykket ditt er fint, og verken proteinurien eller ødemene bekymringsverdige. Enig med legen.

Skrevet

Jeg har også hatt tilsvarende verdier og det var aldri snakk om annet enn å følge med på utviklingen.

Skrevet

Hei!

Hos meg starter det slik som du beskriver det. Svimmel, hodepine ved tinningen som paracet ikke funker på, ødemer 1/2 og protein +1.

Vondt øverst i magen, nummen i fingrene og synsforstyrrelser/svimmel, spes om natta.

Men så lenge blodtrykket er ok og protein i urin ikke overstiger +2 så gjør de lite med det. Men si i fra at du er bekymret, det gjorde jeg og blir nå fulgt opp 1 dag i uka for å få måle bt + urinprøve. Har nå de siste dagene blitt utrolig kvalm og jeg klør. Så skal inn i morgen for ny undersøkelse.

I mitt første svangerskap hadde jeg samme forløp som nå, og ble satt igang i uke 35. Blodtrykket var da normalt, men hadde +3 på protein + 4 på ødemer.

Er du bekymret så forlang en ordentlig undersøkelse. Det har du krav på!!

Lykke til ;)

Skrevet

Hodepinen og svimmelheten kan komme av jernanemien, svimmelheten kan gjøre deg kvalm.

Skrevet

Du kan ha svangerskapsforgiftning alikevel...

Jeg hadde blodtrykk på 110/75 . urin +1 og ingen hevelse.. Hører jo til sjeldenheten, men det KAN skje..

Ble alvorlig syk, så jeg havnet på akuttmottaket med blodpropp, de trodde ikke jeg hadde svangerskapsforgiftning. Men tok for sikkerhetsskyld noen ekstra prøver.. Etter mange timer fikk de det travelt!!! Hadde svangerskapsforgiftning, og han ble tatt med hastekeisersnitt!!

Lå på sykehuset nesten 2 uker etterpå...

Så ta de andre symptomene alvorlig og be om en kraftigere undersøkelse enn bare urinprøve!

Skrevet

ok, fikk beskjed at jordmødrene var helt opptatt til fredag, er i uke 29 nå, så får ikke håpe det er noe feil. vil at h*n skal holde seg inne litt lengre.

HI

Skrevet

Enig med siste innlegg... Med svangerskapsforgiftning så kan ting skje fort. En forhøyning i blodtrykket teller også inn. Dersom du f.eks. hadde et lavt blodtrykk i begynnelsen av svangerskapet (100/55) og nå er oppe i 110/75 så er jo det en klar økning/forhøyning. Synsforstyrrelser bør også taes på alvor. Jeg ble innlagt med en gang til kontroll da jeg hadde 1og 2 i protein, forhøyet blodtrykk, vondt øverst i brystet og kraftige synsforstyrrelser som varte i ca 20 min. ("mister" synet for alt bare flimrer) og hodepine. På sykehuset kunne de så ta regelmessige blodprøver. Jeg ble liggende der i tre dager, men alt gikk fint til slutt.

Tips: Kjøp rimelig blodtrykksapparat på apoteket til å bruke hjemme. Det roet iallefall meg ned litt.

Skrevet

Du har lavt og fint undertrykk, og det er det som er det viktigste. Hvis du f.eks. er stresset og bekymret så jager du selv opp overtrykket, så det kan være grunnen til at overtrykket er såpass høyt.

Du må dessuten se blodtrykket i forhold til hvordan utgangspunktet ditt var. Det er forskjell på hvilket trykk folk går rundt med til daglig og det må ses i sammenheng.

Det er bare du som vet hvordan du føler deg, emn det er tydlig at du er nervøs, så ta gjerne en telefon til sykehuset ditt hvis du blir roligere av det.

Skrevet

Hvis du ønsker å holde et lite øye med blodtrykket ditt selv så selger de kjempefine apparater for det på apotekene :-)

Kjøpte det selv forrige svangerskap fordi jeg hadde en del høyt blodtrykk, og det hjalp masse å kunne måle det hjemme i avslappede omgivelser. Når det da var ok undertrykk så kunne jeg slappe mer av selv også .-)

Lykke til, og føler du selv at det er noe galt så ringer du føden og spør om du kan komme inn for en ekstra sjekk

Skrevet

Jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning med nr 1.

Er gravid nå i uke 28. Har i 6 uker hatt forhøyet blodtrykk.

Var hos legen forrige tirsdag, hadde da blodtrykk 140/80, protin +1, ødem 2.

Fikk beskjed om at det kan være starten på svangerskapsforgiftning og er nå på kontroll hos lege 1 gang i uka.

Et tegn er også hvis du plutselig begynner å legge på deg mer en 0,5 kg i uka. Med første mann blåste jeg opp og har nå begynt å legge på meg mer selv om jeg har et strengt sunt kosthold og holder meg i aktivitet.

Når legen ikke tar deg seriøst og du ikke får time hos jordmor før enn på fredag så ring føden og be om å få komme til en lege der. Der forklarer du alt som er og da vil du mest sannsynlig få bekjed om du har svangerskapsforgiftning eller er i startfasen på det og evt hva de skal gjøre videre.

Legen min tok blant annet glukosebelastning på meg for å dobbel sjekke at jeg ikke har svangerskapsdiabetes, noe jeg ikke har.

Lykke til

Skrevet

Da jeg hadde svangerskap forgiftning var blodtrykke målt til 130/85, urin +2 og ødem 2. Dette var hos jordmor, ho skaffa meg time på føden dagen etter. nivåa og blodtrykk lå på det samme dagen etter og fikk ny time igjen etter 2 dager. når jeg kom tilbake etter 2 dager var blodtrykke 152/100 og urin +3. Ble lagt inn den dagen. Husker ikke hva blodtrykke var dagen etter innleggelse men urin var +4. ble satt i gang samme formiddag. Jeg var veldig kvalm og hadde mye vondt i hode. Men hadde ikke vondt i magen, svimmelhet eller synsforstyrrelse.

Skrevet

Enig med legen din.... ikke svangerskapsforgiftning....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...