Gå til innhold

Svineinfluensavaksine


Hurramegrundt!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tok den ikke forrige gang,og vil heller ikke ta den denne gang :)

Når det er sagt,så mener jeg at folk skal gjøre som de vil :)

 

Begge guttene mine tok vaksinen i fjor i bhg,men har ikke hørt noe om det i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulike anbefalinger blant leger og jordmødre, men mange overleger ved fødeavdelinger og jordmødre landet rundt, samt Folkehelseinstituttet, anbefaler fortsatt gravide å ta vaksinen mot svineinfluensa.

Det er oppgitt at det er ingen grunn til å tro at vaksinen kan skade fosteret. Derimot vil man ved å ta vaksinen med stor sannsynlighet også gi barnet immunitet.

Nå anbefales det også at gravide tar vanlig influensavaksine mot årets sesonginfluensa, da denne kan være så kraftig at den kan gi komplikasjoner for risikogrupper og gravide.

Selv er jeg helsepersonell og tok svineinfluensavaksinen for et år siden. Ingen bivirkninger, bare fryd og gammen!

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok svineinfluensavaksinen i fjor. Det gjorde junior (da 1 år) og mannen min også. Nå er jeg gravid med nr 2, og har vært i tvil. Snakket med legen om det, og hun anbefalte ikke vaksiner i svangerskapet. Så jeg står over denne gangen og håper på det beste.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte min jordmor (jeg går på en STOR avdeling med mange gravide) og hun sa at siden hun var i helsevesenet så skulle hun egentlig anbefale meg vaksinen. Men hun sa hun helst ikke ville si noe om det. istedet vred hun å svaret og sa: men for å si det sånn, her har vi MANGE gravide hver dag og til nå har ingen av de vaksinert seg.

Og hun la til: Tidligere frarådet man gravide til å ta vaksiner generelt.

 

Derfor droppet jeg det.

 

Hun sa også at mange som i fjor hadde vaksinert seg gjerne var de som ble dårlige mens andre slapp.

 

- Jeg vet det er mange meninger i alle retninger, men magefølelsen min sa nei. men hadde jordmor sagt jeg burde så hadde jeg nok hørt på henne siden jeg ikke var overbevist. Men nå har jeg hvertfall lagt det på is, og er istedet blitt flink til å sprite meg, og ikke sitte oppi ansiktet til noen som er syke... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også veldig usikker men etter å ha snakket med legen så tok jeg den forrige onsdag. Hun mente det var viktig å bygge opp immunforsvaret til gravide. Har ikke kjent noe bivirkninger så langt.

Lykke til uansett hva du bestemmer deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok vaksinen for 1 mnd siden, er 20 uker nå. Når Folkehelseinstituttet anbefaler gravide å ta den så hører jeg på det......ser ingen grunn til noe annet. Har lest om alle de som er syke i England og de som får det hardest er eldre og gravide. Merket ikke noe bivirkninger av vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tok svineinnfluensavaksina for ett år siden, når guttungen min var 6 mnd, og tok den nye vaksinen nå i desember. Ingen bivirkninger på noen av de. Siden det anbefales av folkehelseinstituttet så tror jeg de må ha en del forskning å støtte seg til som sier det er greit. Med en liten barnehagegutt som har hatt alle mulige barnehagesykdommer med seg hjem hele høsten synes jeg det er greit å være føre var på innfluensaen siden det sies at den kan ramme gravide hardt.

 

Den nye vaksinen for sesonginnfluensa er en kombivaksine mot svineinnfluensaen også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...