tìme'em Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 Er så glad i Indisk mat men blir litt dyrt å kjøpe hele tiden. Noen her som har forsøkt å lage det selv? Blir det like godt? Forslag til gode oppskrifter? Min favoritt er saag.
meg & to små vampyrer Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 Ja, men jeg jukser og bruker de krydderpaste-glassene fra ... eh... hva heter de. Vent litt, skal sjekke i skapet. Pataks heter det merket. Noen skjeer med sånn paste + evt kjøtt + grønnsaker og diverse gjør susen. Og fersk koriander over til slutt. Liker spesielt godt rogan josh og korma.
2010 Mammaen Skrevet 10. januar 2011 #3 Skrevet 10. januar 2011 Ja, jeg har laget litt. Har kjøpt en kokebok i India som har mange gode oppskrifter. Jeg kjøpte også krydder i India, så har en del litt spesielle ting, men man får nok kjøpt en del på innvarndrerbutikker. Anbefaler IKKE å reise til India å kjøpe ;-) Jeg kan godt skrive inn et par oppskrifter til deg i kveld hvis du vil. Er det noe spes du er ute etter? vegetar? Kjøttype? Osv? Jeg har laget en curry med kylling fra bunnen av, marinerte scampi, en nydelig linsestuing, ++ husker ikke alt. Litt jobb, men ble godt!
tìme'em Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 10. januar 2011 Takk for svar! Jo det blir kanskje litt langt å reise til India bare for krydder. Skal prøve meg på Saag imorgen. Fant en oppskrift som ser ok ut på internett. Har du noen gode oppskrifter på Saag? Jeg er gravid og helt hekta, men det blir litt dyrt å gå ut å spise i lengden;-)
dollylille Skrevet 10. januar 2011 #5 Skrevet 10. januar 2011 Det som er viktig når du lager sånn mat er at du kjøper krydderet som skal være i, i innvandrerbutikker, for det som du får kjøpt på rema, rimi osv har ikke samme smak. Så korianderpulver, garam masala, chili osv har mye bedre smak i de butikkene.
tìme'em Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 10. januar 2011 Fant en super butikk som kun selger asiatisk mat, fant mye spennende der. Forøvrig enig i det du sier. Jeg kjøper som regel krydder og urter på en slik organisk helskostbutikk.
2010 Mammaen Skrevet 10. januar 2011 #7 Skrevet 10. januar 2011 Har aldri prøvd men her er en oppskrift ( på engelsk siden den er fra en Indisk bok.) 80 g ghee (det er smør som er varmet opp og det hvite er silt av) 2 tsp cumin seeds 2 tsp cloves 2 large onions, finely chopped 50 g garlic, finely chopped 40 gram fresh ginger finely chopped 2 tsp red chilli poweder 1 tsp ground turmeric 2 tsp salt 1 kg boned leg of lam, cut into 2,5 cm cubes 4 green chillies, slit lenghtways 150 g each turnips and carrots cut into 1 cm cubes 300 ml lamb stock or water 200 g tomatoes finely chopped¨ 400 g spinach leaves finely chopped 11/2 tsp ground mixed spices (equal parts cloves, nutmeg, mace and green cardamom 30 g dill leaves Heat the ghee, add the cumin seeds and cloves. Add the onoins and saute until they become golden in color. Add garlic and ginger. Saute for 2-3 minutes. Sprinkle in the chilli powder, turmerric and salt and stir for a couple of min. Add the lamb and cook for 5-6 minutes, stirring constantly until the lamb is brown around the edges. When most of the liquid has evaporated, add the green clillies, turnips and carrots and stir. Pour in the lamb stock, reduce the heat to low. cover with a lid and coon until the lamb is three quarters done. Remove the lid, add tomatoes, and cook for 10-12 minutes. Stir in the spinach and increase the heat again. cook 2-3 minutes. The lamb and spinach should be cooked now, so check for seasoning and correct if required. To finish, sprinkle the dish with greound mixed spices and dill. Serve immediately with chapatti or tandori roti. Lykke til!
tìme'em Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 10. januar 2011 TUSEN takk!! Så snilt av deg. Gleeder meg til å prøve denne oppskriften. Den har flere kryddertyper enn den oppskriften jeg allerede har, så da er det sikkert bedre. Takk igjen. Så moro!
dollylille Skrevet 11. januar 2011 #9 Skrevet 11. januar 2011 Hvis du har ordentlig chilikrydder må du ikke finne på og ta 2 t-skjeer, da klarer du aldri spise maten, og det ville jo vært synd. :-) Chili må du smake til. Jeg har nesten samme oppskrift på norsk, kan sende den til deg i kveld. :-)
tìme'em Skrevet 11. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 11. januar 2011 Tusen takk! Engelsk er like greit for meg så du trenger ikke sende på norsk. Takk for tipset om chilli:-)
Musemor med tre søte små Skrevet 11. januar 2011 #11 Skrevet 11. januar 2011 Jeg lager fra grunnen selv. Har en kokebok som heter Indisk! http://www.matogdrikke.no/content/view/2155/10029/ Jeg syns boken er veldig god, men *litt* snill mot ganene. Pleier å gange opp krydder mengden. Blir minst like god som det på resturan.
Mamma`n til turbo Skrevet 11. januar 2011 #12 Skrevet 11. januar 2011 Saag er kjempe godt :-) Her er oppskriften jeg bruker: http://www.bradager.net/avm/oppskrifter/indisk1.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå