Gå til innhold

Trenger synspunkter! Økonomi. Litt langt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei damer!

Jeg og samboer driver å diskuterer angående vår økonomi. Nå trenger jeg deres synspunkter!

Bakgrunnsinfo: Jeg er i permisjon, og samboer har nettopp fått seg jobb etter å ha vært arbeidsledig i 7 mnd. Vi fikk en sønn i november.

Samboer begynner å jobbe nå i januar.

Vi vil gjerne kjøpe oss leilighet til sommeren, siden det er svært dyrt å leie her i byen. I tillegg driver samboer og skal kjøre opp, så da blir det også bilutgifter etter hvert og i tillegg skal vi skaffe oss bil. Jeg fortsetter å ta buss.

JEG mener at budsjettet i hovedsak burde se slik ut (pr mnd):

Inn: ca: 30 000

Ut:

Husleie: 9000

Telefon: 800

Forsikring: ca 300

Strøm: 750

BSU: Minst 1000 på hver konto

Buffer: Så mye som mulig!

Husholdning: 5000

Og det som vi er uenige om: En 1000-lapp hver til diverse, som klær, frisør, sminke(til meg da), produkter, junk-food, og så videre. Altså en 1000-lapp til å bruke på oss selv, og ting som vi har lyst på.

Det vi er "uenige" om er denne 1000-lappen. Han mener det er alt for lite å bruke på seg selv og ting vi har lyst på. Jeg mener det er mer enn nok.

Har ikke helt tenkt ut dette systemet enda. Når vi begge var i full jobb og bare hadde oss selv å tenke på,så fløy pengene ut av vinduet rett og slett. Vi brukte penger på det vi hadde lyst til!

Men nå som vi planlegger å kjøpe leilighet og bil, så mener jeg 1000 kr er MER enn nok. Jeg klarer meg med mindre, jeg!

Jeg vil heller spare så mye som mulig. Ikke bare til leilighet, men også til uventede ting som dukker opp.

Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

en 1000 lapp er nok. hva trenger man egentli?

utenom tannlege, frisør en gang i blandt osv..

Skrevet

.......og hvis dette er når dere skal eie et hus, er det nok mange punkter dere ikke har tatt med...feks den forsikringen dere har satt opp er alt for lite i mnd, når det blir snakk om bolig forsikring og innbo forsikring.bilforsikring.

kommunale avg, eiendomsskatt har dere ikke tatt med.

tv lisens av en eller annen slag.....(kabel,viasat,canal-digital,altibox)

og 1000 kr pr mnd, burde han godta, for i et nyetablert hjem er det ikke så mye igjen, der blir det mest å få alt til å gå rundt.

Skrevet

30.000,- inn per mnd er alt for lite til å kjøpe hus og bil for.

Skrevet

Hei!

Jeg ville nok tatt mer i med tanke på faste utgifter..

Feks strøm så ville jeg satt av hvertfall 1200 kroner måneden, skal dere ha forsikring (innboforsikring,hus(leilighet)forsikring,ulykkesforsikring/reiseforsikring, barneforsikring, forsikring på bilen og gjeldsforsikring (som de fleste banker anbefaler når man tar seg opp lån) så må man beregne noen kroner mer. Jeg ville hvertfall regnet 1000 kroner i måneden (minst) på forsikringer. Ser vi selv betaler 1500 måneden på forsikringer.

Så kommer kommunale avgifter også (som omfatter renovasjon, feiing, kloakk/vann etc.) som man må beregne 1000 kroner måneden for. (egne satser hver kommune)

Venter dere barn? da ville jeg tatt med i beregningen eventuelt barnehage/dagmamma med tiden hvis det er aktuelt.

Drivstoff bil hvis dere skal ha, + kostnader som reparasjon/vedlikehold, veiavgift, billån etc.

Utgifter til bredbånd/internett... Hva med abonnement parabol/kabeltv/bakkenett? ett par hundre i måneden.. Kringkastingsavgift...

På faste utgifter er det greit å ta "godt i", for bedre med for mye enn for lite ;o)

Vi har ikke noe fast beløp på hva vi skal bruke på oss selv hver måned. Vi har felles kontoer og felles økonomi, og hva vi bruker på oss selv hver måned er avhengig av behovet vi har for det. Men forstår tanken din bak, og den er god, spesielt hvis sambo for eksempel bruker mye penger på seg selv som kanskje ikke er nødvendig, og at det da kan gå utover andre utgifter/ting som skulle vært betalt/satt av.

Lykke til!

Anbefaler igrunn å ta turen å snakke med en rådgiver i banken, de kan hjelpe dere å sette opp et budsjett og komme med råd og vink både på det ene og det andre :)

Skrevet

Jeg synes faktisk 1000 kroner blir litt lite på en familie til 3 når det faktisk er snakk om alle andre utgifter enn de du ramser.

Skrevet

Enig... Lav inntekt, vanskelig å betjene lån på det!

Skrevet

1000,- er nok om man er innstilt på det, men jeg tror 5000,- på husholdning er for lite på sikt. Dere må vel også ha noen penger til barnet. Koster ikke alverden til å begynne med, men litt er det.

I tillegg må dere vel legge inn noe til ting som TV-lisens og andre TV utgifter, gaver, reiser (for eksempel bussbiletter), kjøretimer, helse (lege, tannlege, medisiner ol) og sikkert en del andre ting også. Så vidt jeg kan se er budsjettet deres slik at dere nok kan greie det i en mnd eller tre, men på sikt tror jeg det er for stramt. De 1000,- du har tenkt til hver av dere forsvinner fort om de også skal dekke slike ting som reiseutgifter eller dere finner på å ta en tur i skibakken en dag.

Skrevet

Hva med kommunale avgifter og eiendomsskatt ?

bensin, forsikring på bil og ikke minst veiavgift på den og nrk lissens, parabol eller bredbånd/ internett ?

Og utgifter til strøm og forsikring er alt for lite, og hva med barnehage når den tid kommer og klær til ungene ?

Synes ikke det budsjettet ditt var så gjennomtenkt nei og lite realistisk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...