Gå til innhold

Kan dere med katt hjelpe meg litt :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har så lyst på en katt, men er litt usikker på hva det vil koste meg. Da tenker jeg på vaksinering, sterillisering , forsikring, utstyr, mat ol.

Kan noen svare meg på dette?

Det andre jeg er litt usikker på er hvordan gjøre det i starten med en liten kattunge hjemme, imens jeg selv er på jobb.

Hvordan løse dette ?

Til sist, hva gjør dere når dere reiser på hytta, til syden ol. Hvem passer da katten ?

Håper noen tar seg tid å svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fått omplasseringskatt frå Kattens Vern i Bergen. Betalte då 1000 kr for katten, ferdig kastrert. Den andre katten vi fekk derfrå var ikkje sterilisert enno, så vi fekk den gratis men måtte love å sterilisere den sjølv.

Vi betalte 1500 (eller 1600?) for ein "pakke" med sterilisering, id-chip i nakken og vaksine(r?).

Vaksinering kostar ca 3-400 og bør gjerast ein gong i året.

Vi kjøper Royal Canin-mat til kattane våre. Ein sekk kostar ca 600 og varar i eit par mnd til to kattar.

Ein MÅ ikkje ha veldig mykje utstyr, eit klorebrett får ein for eit par hundre, ein plastkasse av eitt eller anna slag og kattesand blir vel i same prisklasse. Skåler til mat og vatn fins i alle prisklassar. Og du vil kjøpe leiker kan du det, men den gode gamle garn-rundt-papirkrøll-taktikken funkar akkurat like bra. Om katten skal vere utekatt er det veldig praktisk med katteluke i ei dør. Her er det dessverre ikkje mulig slik det er no, så det er litt tungvindt å måtte opne vinduet x gongar pr dag/kveld for å sleppe kattane ut/inn.

Har ikkje hatt liten kattunge mens eg har vore i jobb, så kan ikkje svare på det.

Om vi er vekke ei helg setter vi ut rikelig med mat til kattane (som uansett er ute det meste av døget) og så klarar dei seg sjølv. Er vi vekke lengre, spør vi ei veninne som bur like ved her om ho kan stikke innom ein gong for dagen og sleppe kattane inn eller ut og sjekke at dei har mat.

No har vi for øvrig og fått ein veldig normal leigebuar (i motsetning til den forrige), så han kan gjerne "brukast" til den slags om behovet skulle dukke opp.

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar :)

Er i tenkeboksen om vi burde få kattunge eller en voksen - skal lese litt mer på nettet.

Skrevet

Vil først og fremst bare virkelig anbefale å skaffe katt! Kunne ikke klart meg uten.

Kostnader:

Vaksiner: 3-400 som noen sa over her.

Sterilisering: Betalte 1700 for hukatt. Billigere for hannkatt (800 ca) Får pakker som inkluderer id- merking også. Utenfor pakke koster dette 600 tror jeg.

Forsikring får du for 50kr i måneden til en vanlig huskatt.

Katten: Får katter gratis fra finn.no e.l.

Mat: Kjøpet en Royal Canin pakke til 3-400 kroner og holder ihvertfall 1 mnd til en katt.

Utstyr:

- Mat/Vannskål: Billig. Får nok noe rimelig på europris eller noe som kan brukes.

- Kattebur 400kr

- Kattedo 2-400kr

- Kattesand ca 100 kr for en sekk.

- Klorestativ 400 kr

- Kattebørste, men det aner jeg ikke pris på.

Kan noen svare meg på dette?

Kattungen burde ha selskap med en gang du henter den, men holder med en helg. Så lenge den har mat, vann og toalett så klarer den seg fint en arbeidsdag bare den får masse oppmerksomhet når du er hjemme. Kan godt være begrenset til bare et rom, da dette kan være tryggere for den. Må holdes inne en del uker før de blir sluppet ut.

Kattunge vs voksen katt

Her er kattungene litt villere og oftere høyt og lavt enn de voksne. De voksne er gjerne steriliserte fra før, men kan være vanskeligere å flytte på og hvis de har unoter så er det vanskeligere å venne dem av med. Men det går egentlig veldig på kattens personlighet så er viktigere å finne rett katt, enn alderen på dem Jeg synes selv at flere burde ta til seg voksne katter da det er mange gode katter som må omplasseres, og ikke så mange som ønsker voksne katter. lettere å få gitt bort kattunger.

Når vi reiser bort 1-2 dager setter vi mat og vann til dem enten inne eller ute avhengig av katten. Har i enkelte tilfeller latt et vindu stå åpent så de kan gå inn og ut som de vil også. Bra løsning men risiko med tanke på innbrudd. Skal jeg bort over lenger tid så spør jeg slektninger, naboer eller venner om de kan komme innom og mate katten, rense doen og slippe inn/ut. Gjerne kose med dem også da de er sosiale dyr. Dersom du skal en del bort kan jeg anbefale å ha to katter da det ikke er noe særlig ekstra jobb, men de får selskap i hverandre. Må sørge for at de går overens da.. To kattunger fra samme kull eller to voksne som har bodd sammen før vil være fint. Hvis du skal ta inn to ukjente ville jeg anbefalt en av hvert kjønn, steriliserte selvfølgelig. Min personlige erfaring sier at de går best sammmen, men har ikke noe offisielt å vise til her :P

Hvis du skal bort over lang tid 1 uke+ Så ville jeg prøvd å "lånt bort huset" fått noen til å bo med dem når du er borte hvis du kjenner noen som kunne ønsket det. Eller så samme som over, men sørg for at kattevakten også koser med dem. Skal du bort lenge og bare har en katt så anbefaler jeg kattepensjonat. Men det koster litt.

Ble mye og rotete men men..

Skrevet

Anbefaler ikke å sette ut mat til katten å la katten være ute hvis man er borte over flere dager. Det skjer ofte da at fugler eller andre dyr/katter spiser maten, og katten forsvinner fordi den ikke har mat.

Vi har kattedør, drar vi bort, plasserer vi kattene i kattepensjonat (100 kr døgnet).

Ikke slipp ut pusen og la den være alene ute i mange timer før den er 7 mnd, før det har de liten retningssans, og kan lett gå seg bort og ikke finne veien hjem igjen.

Skrevet

Hei igjen :)

Tusen takk for de flotte og utfyllende svarene dere har tatt dere tid til å gi meg :)

Setter veldig stor pris på det !

Har nå vært inne å lest litt på Dyrebeskyttelsen sine nettsider - mye å tenke på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...