Gå til innhold

Hjelp redd jenta mi driver å utvikler en spiseforstyrrelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt med mat siden hun har vært liten,hun spiser ikke middag med saus og spiser bare utvalgte ting så ingen variasjon i matveien.Vi prøver og få henne til å smake på det meste vi spiser men hun tar bare noen skjeer så vil hun ikke ha mer.Hun klarer ikke spise noe form for kjøtt fordi det bare vokser i munnen og da klarer hun ikke svelge det.

Hun plukker mye i maten og sier ofte at det smaker sterkt noe det absolutt ikke gjør.Hun kan til nød spise fiskekaker,gulrot og potetmos og pizza og det er det eneste hun spiser litt av ellers går det i cheerios med melk,havregrøt morgen/kveld,tørr ris og pasta.Tacoshell med agurk og mais.

Hun er 5.5år og veier 17kg, syntes hun er så tynn.

Vi har vært på utredning på Ahus men de mener hun bare er kresen.Vi vet ikke arme råd lenger dette sliter på oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var et sånt barn. Til jeg ble 13-14 likte jeg:

Kneip med brunost (måtte være ekte geitost og ikke noe smør på skiva)

Boller

Pølser

Moste poteter med brun saus

Fiskesuppe

Frukt

Melk

En del andre ting som pizza klarte jeg å spise, men var ikke spesielt begeistret for. Det som ga meg problemer i forhold til mat var det evige maset om å spise mer. Jeg var nok bare liten fra naturens side og trengte lite mat, mens de voksne i mitt liv ustanselig fortsatte å gi meg digre porsjoner som om det å lesse på tallerkenen et helt fjell skulle gi meg matlyst.

Så ble hele livet omveltet og ny matlaging kom på plass og plutselig begynte jeg å spise alt mulig rart. Dette sammenfalt med at jeg fikk være med på å lage maten hjemme og å bestemme hva vi skulle lage (det var gjerne 3-4 alternativer). I dag spiser jeg alt unntatt ribbefett, he he.

Skrevet

Det var godt å høre da er det kanskje håp:)Hun vil heller ikke at vi skal se på henne når hun smaker på mat hun ikke er noe glad i..Vi maser vel og sier at hun må spise mer ellers blir lillesøstra hennes større enn henne.

Skrevet

God ide, fra kaklehøna. Se heller slik på det: hun spiser havregrøt, som er superunt og veldig næringsrikt, spes på jern (som vi gjerne får gjennom kjøtt). Hun spiser gulrot, som er en grønnsak og sunt! Agurk er det mange unger som hater, det spiser hun, og melk får hun i seg. Greit, det er lite fisk i fiskekakene, men kanskje kan hun klare trankapsler? Potetmos på pose er kanskje ikke så sunt, men vil hun gå med på hjemmelaget?? Da har du en grønsak til (i tillegg til mais, men det er jeg sær, ser ikke på det som en grønnsak. Ros henne for det hun spiser, og ikke tenk på det hun ikke spiser. Hun får uansett i seg næring og vitaminer. Kunne jo nektet å spise annet enn loff med nugatti..

Skrevet

Du må nesten stole på at hun selv klarer å kjenne om hun selv er mett eller ikke. Si heller "Kjenn godt etter om du er mett". Så holder dere dere til faste måltidstider selv om hun kanskje maser om snacks i mellomtiden (hvis dere ikke allerede har et system på det da).

Lillesøstra mi ble forresten større enn meg som voksen, men det er da virkelig ikke noe å ta på vei for ;)

Skrevet

Jeg var 19 kilo og lengst i klassen ved skolestart (7 år), spiste lite og var superkresen. Matinteressen kom først i ungsdomsårene, og nå spiser jeg og elsker all slags mat! Er dessuten overvektig, så det er godt håp ;-)

Skrevet

Hun maser ofte etter at vi har spist middag at hun er sulten igjen,kanskje ikke rart når hun f.eks har spist tørr ris bare.Hun vil ikke ha hjemmelaget potetmos.Hun har hatt altfor lite jern i flere år og gått på jerntilskudd.Nå får hun multivitamin og tran.Kanskje det ikke er så ille som jeg tror da.

Skrevet

Det høres akkurat ut som meg som barn. Jeg var nokså kresen og hadde ingen tid eller interesse for spising. Liten og tynn med synlige ribbein og tynne armer og bein i barneårene. Lillesøstra mi ble fort større enn meg!

I dag er jeg en spedbygd liten dame på 45-50 kg, men jeg er sunn og frisk, spiser all slags mat (nesten) og har det bra.

Når det gjelder spiseforstyrrelser så tror jeg det viktigste er å fjerne alt som heter stress og press, mas og trusler fra spisesituasjonen. Hun er som hun er og spiser det hun spiser. Jo mer man maser jo verre blir det som regel. Så lenge hun vokser og utvikler seg og er frisk så går det bra. Sannsynligvis vokser hun det av seg med tiden.

Skrevet

Vel, det må jo føles ille når jenta di er tynn og ikke vil spise, det hadde jeg også syntes! Men masing gjør det ofte værre og ungen får en slags spisesperre (så et program en gang som jeg desverre ikke husker hva het..). Så prøv å snu deres eget fokus, så kanskje hun etter en stund begynner spise mer og nye ting!

Skrevet

Tusen takk for mange fine svar,det hjalp å høre deres erfaringer:)

Skrevet

Hvor høy er hun da?

Jeg har en jente på 5 år og 3 mnd som er 15 kg og tynn. Hun er 107 cm.

Vi har snakket med henne om dette flere ganger.

Har ikke tenkt på at hun kanskje skulle vært til noen utredning.

Skrevet

Hun var 107cm i mai og har ikke målt henne siden.

Håper det blir bedre før i ungdomsårene i allefall..

Hi

Skrevet

Vi har og ein tynn 5-åring (114 cm og i dag 17,3 kg). Han er og kresen, liknar faktisk veldig på jenta di i matvegen: Han likar havregraut, pannekaker, fiskepinnar, rå gulrøtter, potet med smør, av og til ris, pasta og noko frukt. Ein sjeldan gong kan han ete kjøttdeig eller pølser, men seier igjen og igjen at "eg har sluttet å spise kjøtt". Likar ikkje saus.

Han eter av og til godt med brødmat (stort sett brød med smør, av og til fårepølse eller syltetøy på), men det skjer ikkje kvar dag.

Bollar og kjeks er han glad i, men får naturlegvis ikkje ubegrensa mengder av det.

Guten vår tar gjerne ein halv bit eller ingen bit av middagen, men vi har bestemt oss for ikkje å pushe. Han er tynn, men så lenge han ikkje går ned i vekt så lar vi han vere. Eg satsar beinhardt på at det er ein (langvarig...) periode han må komme seg gjennom, han åt godt som baby og smårolling. Men har vel vore som dette frå kanskje 3 år ca, og no er han 5 år og 4 mnd.

Han er frisk og rask, så enn så lenge lar vi han ete så mykje han vil. Om han ikkje klarer å ete middagen eter han gjerne "godt" med brødmat eller yoghurt m/havregryn til kvelds.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...