maya666 Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 er det mme uten kumelk?? hvor får man tak i den? eller evt. andre mme uten kumelk...
Augustspire<3 Skrevet 9. januar 2011 #2 Skrevet 9. januar 2011 Ja. Du får kjøpt det apoteket, men det er veldig dyrt. Har en melkeallergi så får en det på blåresept.
maya666 Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. januar 2011 alle apotek?? kan ikke si jeg har sett det på apoteket her hos meg..boots... ikke at jeg har leitet så nøye, men ville tro det sto i barn og mor avdelingen.. har brukt den NAn H.A. 1 som man får kjøpt på apoteket... men det hjalp ikke noe særlig.. ja har fått med meg at det er dyrt, men fikk beskjed å prøve det 1 mnd først.. hjalp det, så kunne jeg få blå resept..
Ranveig R Skrevet 9. januar 2011 #4 Skrevet 9. januar 2011 Her må vi i alle fall be dei om å finne den fram, den står ikkje ute i hylla. "Morsomt" at noko som smakar *SÅ* vondt har såpass stiv pris, men det viktigaste er sjølvsagt at barnet får det det treng. Vi fekk aldri jenta vår til å drikke Nutramigen, men så var ho og 18 mnd då vi begynte å prøve.
maya666 Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 9. januar 2011 ok.. da skal jeg spørre på apotekt om dem har i morgen... ja jeg har og hørt at den smaker litt vondt... hm ... er det noen andre som har noen erfaringer med nutramigen eller andre mme uten kumelk?
Potetstappe Skrevet 9. januar 2011 #6 Skrevet 9. januar 2011 Hei! Vi skjønte at jenta vår hadde melkeallergi da hun var et år og skulle begnne med vanlig melk. 30 ml lettmelk ble 14 rennebleier! Fikk beskjed av legen å begynne med Nutramigen. Betalte de første boksene selv, koster vel 250 pr boks, og de varer ikke særlig lenge. Så var vi hos barnelege noen uker senere og fikk blå resept. Da sendte jeg kvitteringer på de jeg hadde kjøpt selv til NAV og fikk tilbake alle pengene. Smaken på melken er grusom, og kan ta litt tid å venne seg til, vi fikk beskjed og bruker en ts sukker i hver flaske den første uken, og gradvis kutte ut. Dersom dere begynner å bruke det fast er det viktig å huske på at ikke alle apotek har melken. Vi hadde et fast apotek vi brukte, så de hadde alltid, men en gang vi hadde glemt å kjøpe var apoteket vi brukte stengt og vi måtte innom så mange forskjellige steder fordi veldig få har det på lager.. Ellers så er det Nutramigen 1 som er opptil en viss alder., og Nutramigen 2 som er for de som er eldre enn det. Pass på å sjekk at du får riktig, vi var ikke klar over at det var 2 typer før jenta våres blei veldig tynn og det viste seg at apoteket hadde gitt oss feil type over lengre tid;) HS sa til oss at vi kunne bruke Nutramigen i mat, men det smaker rett og slett jævlig, så til mat burde du bruke ris eller havremelk:)
Zupermam Skrevet 9. januar 2011 #7 Skrevet 9. januar 2011 Nutramigen smaker rett og slett utrolig vondt! Jeg hadde brystmelk, og satset på melkefri diett for meg, og så ammet jeg begge gutta ganske lenge. Til matlaging brukte jeg rismelk m kalsium ( også til drikke etterhvert) og havremelk. Utrolig at de klarer å lage en drikk til barn som smaker rett og slett pyton! Jeg prøvde å å venne barna mine på det, med hadde medlidenhet med de, og gav ganske raskt opp. Lykke til!
maya666 Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 9. januar 2011 vet det finnes 2 typer av nutramigen.. vi skal ha den med 2 på.. fra 6 mnd.. siden snuppa er 6 mnd.. takk for svar... flere som har erfaring med nutramigen eller andre sånne typer mme uten kumelk???
Augustspire<3 Skrevet 9. januar 2011 #9 Skrevet 9. januar 2011 Husk å ta vare på alle kviteringene... du får igjen pengene du har lagt ut hvis du får det på blå resept. Det som er lurt i begynnelsen er å blande kanskje 50-50 med nutramigen og den melken barnet er vant med så ta mer og mer nutramigen i etterhvert så barnet blir vant med smaken... Det gikk veldig fint her...
maya666 Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 9. januar 2011 takk for tipset... ja fått med meg det. skal ta vare på kvitteringene.. skal til legen ang dette om ca 3 uker... hjalp nutramigen i løpet av de ukene, skulle jeg få blå resept.. hm.. ja det var jo ganske lurt.. blande 50-50 i begynnelsen...
maya666 Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #11 Skrevet 12. januar 2011 da har i brukt nutramigen i 3 dager.. det funker veldig bra.. tilvenningen gikk bra.. ikke noe problem. lille snupp syns ikke det smakte vondt i det hele tatt.. skal til legen neste uke å få blå resept.. det skal bli godt... for det er jo svin dyrt.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 12. januar 2011 #12 Skrevet 12. januar 2011 IKKE kjøp nutramigen før du har blåresept, selv om du har fått den beskjeden av legen. Vi gjorde nemlig det i påvente av søknad til Helfo for å få det godkjent. Dette tok lang tid og vi brukte nesten 10000kroner. Og selv om det da ble godkjent fikk vi avslag på refusjon av de pengene vi allerede hadde brukt fordi vi ikke hadde brukt blåresept og betalt i mellomtiden. Vi var gjennom mange klagerunder med trygdeverket, og på tross av at vi kunne bevise via journal at lege hadde bedt oss om å gjøre det slik fikk vi IKKE refundert pengene. For å få Nutramigen dekket må man BÅDE ha blåresept + godkjent vedtak fra Helfo. Og før man får det godkjente vedtaket fra Helfo så må du ha blåresept og betale selv. Og som flere andre her skriver; de har det på alle apotek, men det pleier å stå bak disken. Bare spør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå